z0nic Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Hei. Jeg kjøpte meg for litt siden ny hardware til min arbeidsmaskin, og gjorde muligens en halvdårlig jobb med å velge riktige komponenter. Hovedkomponentene består av følgende: Asus P5KC Core 2 Quad OCZ DDR2 PC2-8500 (1024x4) Jeg ble plutselig oppmerksom på at idet jeg starter maskineriet og den sjekker at alle komponentene er på plass, så viser den at RAM-brikkene kjører som DDR2-667 MHz. Såvidt jeg vet er brikkene mine 1066 MHz ref produsentens flotte presentasjon. Når jeg så drar frem Everest viser den følgende: Det er nå jeg begynner å susse litt, for øverst i bildet er det antageligvis instillingene som er "akkurat nå", men under (Enhanced Performance Profile) viser den hvordan det kunne vært..? Nå begynner jeg å bli ganske gammel etterhvert, (30-tallet kommer i alle fall stadig fortere mot meg), så jeg skal ærlig inrømme at jeg datt ut av dette RAM/CPU/Hovedkort-eventyret for mange år siden. Nå er BIOS innstillt på AUTO på det aller meste, men jeg har prøvd med forskjellige instillinger, blandt annet ved å velge DDR2 1066 MHz til DRAM frequence, med det resultat at det ikke fungerte, og jeg måtte restarte maskinen og endre instillingene i BIOS tilbake til default. Jeg vet at hovdekortet skal være godt skodd med tanke på FSB, og støtter 1333 MHz CPU-brikker, men Core 2 Quad saken min kjører på 1066 MHz. Jeg driver primært med video og bilderedigering på denne maskinen, så at RAM'en er litt rask er en fordel. Jeg har forsåvidt ikke noe å utsette på systemet slik det er nå, men hvis det er slik å forstå at det kjører med flagget hallveis oppe er jo det litt kjipt, følgelig vil jeg gjerne forstå hvordan jeg kan få utnyttet kapasiteten til sakene best mulig. Så dersom noen skjønner bæret av hva jeg mener her, evt har noenlunde samme oppsett gående hos seg, fortell meg hvordan jeg kan få hovedkort og RAM til å snakke bedre sammen. PS: Jeg tar forbehold om at jeg ikke aner hva jeg snakker om, og at jeg på det grunnlag muligens driter meg litt ut. FSB og SPD... ASL? Takk for meg. Endret 19. desember 2007 av z0nic Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Hejsan, http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...amp;postcount=3 Jag gjorde en liten guide till P5K för en tid sedan till det minnet du har. Du har säkert en del andra options i ditt bios, men det enda du behöver röra är minnevolt som du sätter till 2.2, hastighet som du sätter till 1066 och eventuellt standard timings som du sätter till 5-5-5-15. Edit. Såg nu att du har 4 brickor. Det kan göra saker lite värre. Eventuellt må du sätta ramhastighet till DDR800 först. 4 brickor är helt annat än 2 på de flesta hovedkort. Endret 20. desember 2007 av mackanz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå