runela Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Er dette mye myggsopp til og være bak tapeten på veggplatene? Hybelverten mener han skal reparere disse skadene selv, er veldig skeptisk om det er noe lurt. Skal ikke slikt gjøres av fagfolk? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Like greit å få det gjort av fagfolk så det blir gjort skikkelig. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Burde gjerast av fagfolk. Soppen kan og spre seg inn i treverket, taket og golv. Sikkert lurt å sjå der og. Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Like greit å få det gjort av fagfolk så det blir gjort skikkelig. Tenkte det jeg og.. men han mener det der ikke er så farlig... Vi har nå tømt soverommet og flyttet inn på stuen i leiligheten vår. Dama er veldi skeptisk og er redd for og bli syk også etter han har "fikset" skaden selv. Så hun vil vi skal flytte. Tror dere dette er så alvorlig? Endret 19. desember 2007 av Zx45 Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Det ER farlig. Muggsopp kan føre til pustevansker,hodepine,allergier og det som verre er. Og hybelverten har plikt til å fikse det..skikkelig. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) muggsopp er no ordentlig svineri. kan utvikle allergi, astma og andre sykdommer. jeg hadde aldri bodd i et rom med muggsopp. det der er helseskadelig og arbeidsgiver plikter så og si å få dette reparert og godkjent av fagkyndig personell. Endret 19. desember 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Det ER farlig. Muggsopp kan føre til pustevansker,hodepine,allergier og det som verre er. Og hybelverten har plikt til å fikse det..skikkelig. Har sakt til han at jeg har hatt mye eksem i det siste og at jeg har hatt ekstremt mye hodepine og kvalme.. men han mener bare at det er vi som lufter for lite Vi har alltid opp ventiler og lufter sånn en gang i døgnet har vi gjort. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Det der så overhodet ikke bra ut. Personlig så tror jeg ikke at leiligheten er skikket for utleie. Jeg anbefaler deg å sende bildene til plan- og bygningsetaten eller noen andre i din kommune og få noen profesjonelle til å gi deg deres mening om skaden. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Det ER farlig. Muggsopp kan føre til pustevansker,hodepine,allergier og det som verre er. Og hybelverten har plikt til å fikse det..skikkelig. Har sakt til han at jeg har hatt mye eksem i det siste og at jeg har hatt ekstremt mye hodepine og kvalme.. men han mener bare at det er vi som lufter for lite Vi har alltid opp ventiler og lufter sånn en gang i døgnet har vi gjort. Lufter dere for lite??Hallo....er det mulig?! Men ventiler er ikke alltid nok når det først begynner.Og viss det bare er sånne avlange ventiler over vinduene så er det ALTFOR lite lufting til ett rom. Gjør som LarsP sier her. Dette er farlig og MÅ gjøres noe med Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Han sier han skal få noen kompiser i lag med seg og skifte de to platene og male over... og årdne det. Han har også en kompis av seg som er takstmann som var her og så på skaden og sa. Fuktskader som skyldes for lite lufting på soverommet. Ingen feil med huse men de som bor i leiligheten. Og at det var bare og skifte platene så var problemet borte, vis det fortsatte var det vi som bodde her som hadde skylla og at man kunne fint ødelegge en leilighet på 1 år med og ikke lufte nok :wallbash:0 Vell og merke har vi bod her i bare 4 mnd og der skadene var sto det et kleskap og vi har fått ødelakt en god del verdier som lå i skapet. Og det virker som de prøver og legge slylden på oss Endret 19. desember 2007 av Zx45 Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Få tak i noen SKIKKELIGE fagfolk,ikke noen som er venner av hybelverten. Og få dem til å se på det,og regningen.....ja den er hybelverten sin Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Jeg anbefaler dere å flytte ut snarest mulig. Dersom dere har kontrakt har dere 3 måneders oppsigelsestid på denne. En kamerat fikk astma av å bo i muggsopp. Han var dårlig lenge, ble sykmeldt, etc. helt til han til slutt oppdaga noe liknende.. Flytta ut og ble bedre. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Såfremt dere ikke genererer like mye fuktighet som Leonardo DiCaprio og Kate Winslet i Titanic under deres hyrdestunder så tror jeg vi kan avskrive årsaken som "dårlig lufting". For min del virker det som om det er noe galt med isolasjonen (vann/fukt) og at fuktigheten kommer utenfra (sokkelleilighet - grunnfjell?). Det eneste stedet i huset hvor det er vanlig å få fuktskader pga. vanlig bruk av rommet er i bade- og eller vaske/tørkerom. Et soverom skal ikke generere så mye fuktighet ved vanlig bruk. Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Såfremt dere ikke genererer like mye fuktighet som Leonardo DiCaprio og Kate Winslet i Titanic under deres hyrdestunder så tror jeg vi kan avskrive årsaken som "dårlig lufting". For min del virker det som om det er noe galt med isolasjonen (vann/fukt) og at fuktigheten kommer utenfra (sokkelleilighet - grunnfjell?). Det eneste stedet i huset hvor det er vanlig å få fuktskader pga. vanlig bruk av rommet er i bade- og eller vaske/tørkerom. Et soverom skal ikke generere så mye fuktighet ved vanlig bruk. Enig, er innen byggebransjen bare innen elektro da.. Men virker for meg også som om vann kommer inn utenfra... stemmer er sokkel og denne delen er under jord... akurat mot den veggen... men han nekter og høre på meg... han sier det er kondens for det har også takstmann sakt. Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Jeg anbefaler dere å flytte ut snarest mulig. Dersom dere har kontrakt har dere 3 måneders oppsigelsestid på denne. En kamerat fikk astma av å bo i muggsopp. Han var dårlig lenge, ble sykmeldt, etc. helt til han til slutt oppdaga noe liknende.. Flytta ut og ble bedre. Min samboer vil det ja, så vi får se hva vi gjør. Vi må sikkert betale de to mnd som vi har i oppsigelsestid da. Men det får vi vell bare ta oss råd til. Huff og vi som alerede hadde litt dårlig råd nå før jul... Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Om leiligheten ikke overholder de kravene som er satt for utleiemuligheter så tviler jeg på at dere må betale noe i oppsigelsesperioden. Anbefaler deg at du printer ut det bildet du har vist oss her og viser det til noen i kommunen. Jeg har ingen anelse hvem du bør snakke med så jeg råder deg å ta en telefon ned dit i morgen. Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Tror jeg skal begynne og se etter en ny leilighet og bo i. Så slepper jeg noe mer bråk med dette, han som eier huset behandler meg som om jeg ikke har peiling og overkjører meg bare når jeg prøver og snakke med han. Så kan nok bli vanskelig og kjenner ikke at jeg orker og begynne og krangle med dem før vi flytter ut. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Dette høres ut som løgn og fanteri fra "takstmannen". Med mindre dere fysisk har slått av eller fysisk blokkert et ventilasjonsanlegg, og/eller tørket klær non-stop i rommet, skal det ikke være mulig å ødelegge leiligheten ved å ikke lufte. Nei, det er ikke tilfeldig at muggen kommer bak skapet. La meg gjette: det stod foran en yttervegg? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Enig, er innen byggebransjen bare innen elektro da.. Men virker for meg også som om vann kommer inn utenfra... stemmer er sokkel og denne delen er under jord... akurat mot den veggen... men han nekter og høre på meg... han sier det er kondens for det har også takstmann sakt. Har du rådført deg med snekkere og sånn på jobben ? Lenke til kommentar
trøls Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Ikke spør snekkerne - spør ingeniørene! =) Grunnen til at det blir kondens akkurat bak det skapet - hvis det er kondens som er problemet, vel å merke -, er at man ikke skal ha mer enn en tredel av isolasjonen på innsiden av dampsperra. Hvis man ikke følger dette, kan isolasjonen senke temperaturen på lufta til doggpunktet før den når dampsperra, og kondens er et faktum. Og siden skap fungerer som isolasjon, særlig når det er stappet fullt av klær, er det da en viktig tommelfingerregel at man ikke skal ha tette skap, sofaer eller andre isolerende gjenstander mot yttervegg. Det er da ikke din feil at det ble kondens, men huseiers, siden han plasserte skapet der. En annen årsak kan selvfølgelig være at vannet kommer inn utenfra, og ikke får tørket ut på grunn av at skapet hindrer tilgang på tørr luft. Dette må eventuelt undersøkes, og da må det mer til enn å skifte et par plater. =) Endret 21. desember 2007 av trøls Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå