Gå til innhold

Noen som har kjøpt telefon via Chess/moobi.no?

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte ny Nokia N82 fra Chess med oppgradering av abonnementet til Gold Xtra. Så fikk jeg mail om at salg av telefon går via moobi.no, og alle henvendelser vedr. kjøpet skulle til de. På forsiden sin sier Chess: vi har nå begynt med nettbutikk. Æh, javel?! På toppen av det hele, går Chess ut og endrer mitt abonnement

til Gold Xtra uten å vite at jeg har fått telefonen. Jeg har ikke fått noen som helst ordrebekreftelse

fra moobi.no. Jeg har mailet de for å høre når telefonen ville komme, men ikke et pip i svar. så

går jeg inn på nettsiden deres, og under produkter leser jeg at de kun har b-varer!! Hallo?!

Bestemmer meg for å lese på deres åpne (!) forum, og det er absolutt ikke positivt det som står

der. Heller ikke ved søk på google. Slik min konklusjon er, så selger de bare b-varer, og dermed

har folk mye problemer med telefonene de får, om de får en. Jeg har nå mailet Chess og annulert

hele kjøpet, bedt de kontakte moobi.no med beskjeden (jeg har også mailet moobi.no, men de svarer jo aldri) og sette mitt abonnement tilbake til det det var. Jeg venter fremdeles på svar fra Chess.

Skulle telefonen likevel komme i oppkrav, sender jeg den rett i retur på avsenders regning! Og

nå vurderer jeg faktisk å gå over til en annen leverandør med endring av telefon nummer. For nå er jeg plutselig bundet til dette abonnementet et helt år, og det uten at Chess forsikrer seg over at kundene virkelig får det de bestiller? Hvis Chess eier denne butikken eller de er samarbeidspartner, så er mitt forslag: Bytt!!! Noen som har andre "hyggelige" erfaringer om moobi.no enn det og andre har?

En liten oppdatering/edit:

Har nå fått alle mailene jeg sendte til moobi i retur (delivery failure). 1 ble sendt til: [email protected] og 3 til: [email protected].

Endret av Nordlys
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som georgios nevnte, send mail til post@moobi.com, så kommer den fram. Det gjelder å vite hvor du skal henvende deg før du klager over at du ikke får svar.

I tillegg - det du beskriver er helt normalt. Du bestiller en telefon med abonnement, og chess behandler denne - bytter til det abonnementet du bestilte, og sender en forespørsel videre til Moobi, som sender deg telefonen. Dette er akkurat på samme måte som om du kjøper telefon via en vanlig butikk - butikken (forhandleren) tar seg av telefonutleveringen, og operatøren bytter abonnement for deg. Alle henvendelser vedr. selve apparatet tar du så med butikken. I Chess' tilfelle er leverer Moobi telefonene (akkurat som NetCom), så da forholder du deg til dem når det gjelder apparatet.

Du snakker som om dette er hårreisende og forferdelig, men det er helt vanlig. Husk også at det er jul, og at telefonen kan hende ikke kommer fram før på nyåret om du er uheldig.

Skulle telefonen likevel komme i oppkrav, sender jeg den rett i retur på avsenders regning!

Så lenge du handler på nett har du angrerett. Dersom telefonen er sendt, er det likevel du som må betale portoen. Du finner mer informasjon i forbrukerkjøpsloven.

Så mye mas for ingenting.

Lenke til kommentar
Noen som har andre "hyggelige" erfaringer om moobi.no enn det og andre har?

Hele den tiden jeg jobbet i NetCom, var de folkene jeg snakket med på Moobi ordentlige folk, som gjør jobben sin. Som nettbutikk må du regne med litt mer "jobb", (dvs. bekreftelse på at telefon er mottatt/sendt tar ofte litt lenger tid enn i butikk der du kan fysisk bekrefte at telefonen er gitt ut/levert tilbake) men ellers er de en seriøs telefonforhandler sålangt jeg har vært borti dem.

Det finnes mange andre nettbutikker som er mye verre enn Moobi, og det at både NetCom, (Tele2?) og Chess velger dem som sin nettforhandler burde si sitt.

Lenke til kommentar
Noen som har andre "hyggelige" erfaringer om moobi.no enn det og andre har?

Hele den tiden jeg jobbet i NetCom, var de folkene jeg snakket med på Moobi ordentlige folk, som gjør jobben sin. Som nettbutikk må du regne med litt mer "jobb", (dvs. bekreftelse på at telefon er mottatt/sendt tar ofte litt lenger tid enn i butikk der du kan fysisk bekrefte at telefonen er gitt ut/levert tilbake) men ellers er de en seriøs telefonforhandler sålangt jeg har vært borti dem.

Det finnes mange andre nettbutikker som er mye verre enn Moobi, og det at både NetCom, (Tele2?) og Chess velger dem som sin nettforhandler burde si sitt.

Tja, om dette er en liten sak for deg, så behøver det ikke være det for andre. Dette er nå ganske så bubjektiv.

Jeg har lest mye på nettet om moobi, og flere som har bestilt fra de gjennom netcom, tele2

og chess har vært utrolig misfornøyde. Spørsmålet er om det er bedre å bestille via en ren nettbutikk.

Det kan ta opp til en måned før de sender telefonen, har jeg lest. Synes dere ikke det da er rart at

Chess endrer abonnementet med en gang? Jeg er klar over mine rettigheter i henhold til Forbrukerloven med angrerett m.m. Men det er ikke moro å betale ut en telefon som kommer i oppkrav, returnere denne for så å kanskje måtte vente i det vide og brede før man får pengene sine. Og hva da med Chess? Man har jo også paralelt med dette angrett på abonnementet sitt, vil jeg tro. Vil da Chess tilbakebetale meg det jeg har betalt i den perioden jeg IKKE har hatt telefonen? Og som kommer inn under angreretten? Det samme spørsmålet gjelder beløpet på kr 149 pr mnd jeg skal betale i såkalt avdrag for telefonen. Jeg regner med at det er Chess som krever inn disse paralelt med fakturaen for telefonbruk. Er de like kjappe med dette som oppgraderingen, regner jeg med å få det med på neste faktura. Hva da hvis telefonen ikke er kommet? Man betaler da ikke for noe man ikke har fått. Derfor mener jeg blant annet at Chess burde ikke oppgradere abonnementet eller kreve inn noe før moobi har sendt bekreftelse til Chess om at telefonen er sendt kunden. Eller er dette for mye forlangt? Har sendt mail på nytt nå etter anbefaling fra leserne her, så får jeg se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Det er vel akkurat det samme når abo legges inn, avtaletiden varer jo i 12 mnd uansett, Kan jo bytte tilbake til det abo du har nå tidligere enn om det blir endret den dagen du henter den ut. Hvis det er det du mener bør bli gjort?

Jobber på NetCom selv, og jeg både behandler tlf som er bestillt via nettbutikken og legger inn ordre selv. leveringstiden er 5 virkerdager, normalt, nå i disse juletider vil det nok ta lengre. At det tar en mnd før tlf sendes ut må være i ekstrem tilfeller og at tlf ikke er på lager, men det ser kundene selv når tlf bestilles.

om du bruker din angrerett skal du ikke betale for det abo du byttet til.

Du snakker om å bestille fra en "vanlig" nettbutikk, de har da akkurat samme rutiner de, da moobi er en vanlig nettbutikk men har avtaler med opratørene på en litt annen måte enn andre. Men abo blir på samme måte oppgradert den dagen du bestiller abo, og de har ikke noe bedre leveringstid.

Ikke for å være frekk, men forstår ikke helt hva du klager over, merkelig at du kun basserer deg på noen andres utalelser. Jeg vil tro det at de fleste har mye enklere for å sitte seg ned å klage enn å rose.

jeg er nå i alle fall veldig fornøyd med jobben som gjøres på moobi.

Anbefaling til deg, sjekk lagerstatus på tlf og at du har de riktige opplysningene i bestillingen.

Endret av georgios
Lenke til kommentar

Georgios svarer vel stort sett på hele innlegget ditt, men jeg ville bare kommentere én ting, som jeg stadig irriterer meg over at folk klager over:

Jeg er klar over mine rettigheter i henhold til Forbrukerloven med angrerett m.m. Men det er ikke moro å betale ut en telefon som kommer i oppkrav, returnere denne for så å kanskje måtte vente i det vide og brede før man får pengene sine.

Mener du virkelig at det er Chess eller Moobi som skal ta kostnaden ved at du har ombestemt deg? Greit nok, du har lov til å angre deg, men du kan ikke klage over at det tar tid å få tilbake pengene når det er du som har bedt om å få den tilsendt.

Du trenger heller ikke betale for å få telefonen utlevert - bare si til Posten at du ikke ønsker å hente pakken, så blir den sendt i retur. Etterhvert får du en fin regning fra Chess / Moobi på porto og frakt, også er alt løst.

Lenke til kommentar

Jeg sier meg enig i det som sies i svarene til hovedinnlegger,

Til hovedinnlegger vil jeg påpeke at dersom du kjøper en telefon med et abonnement på

avbetaling så kjøper du faktisk to produkter. 1 telefon og 1 abonnement. i tillegg forplikter du deg til å betale inn den avtalte prisen for telefonen gjennom nedbetalinger. Nedbetalingene gjelder fra ordren mottas.

abonnementet endres når bestillingen mottas hos operatøren, for de har fått det de trenger til den jobben. Telefonleverandøren bruker som regel lenger tid siden det her kommer logistikk inn i bildet. ordren kommer inn i køen. Når den kommer frem som nummer 1 blir den pakket og sendt. 1-x dager etterpå har du den på postkontoret ditt. Tiden blir selvfølgelig lenger om varen er utsolgt, eller det skjer noe med ordren underveis. Uansett hvor forsinket telefonen din blir så betaler du ikke noe mer som følge av forlenget nedbetaling.

Skulle du uansett angre deg så er det ikke noe problem å få refundert ekstra abonnementkostnader/ev. nedbetalinger, men det skjer nok ikke automatisk vil jeg tro. Det er bare til å ta kontakt med

operatøren når du mottar neste faktura så ordner de det for deg. De kommer nok ikke til å nekte deg de krediteringene.

Når det gjelder "B"-varer så er det mange (nett)butikker som selger dette. som oftest er det demovarer eller produkter som kommer i retur pga anger.

Et tips til den vanlige forbruker er uansett: LES VILKÅRENE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...