tomsi42 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Nevnte også Pentax og han sa at det det var litt dårligere på fargegjengivelse i jpeg format. Dette gjelder bare til du har endret JPEG håndtering i menyen. Pentax har valgt et mer konservativt oppsett på JPEG filene - det gjør at de kan se litt kjedelige ut i forhold til konkurrentene; men har den fordelen at del tåler bedre å bli etterbehandlet. Tom Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Om D40 er et bedre kamera enn 350D skal ikke jeg svare på da jeg ikke kjenner til Nikon spesielt godt, men å si at det er vanskelig å få taki 350D er en overdrivelse. Komplett.no sitter ihvertfall på en haug av de. Tør jeg spørre hvilken butikk du var i? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Det var en Foto olsen eller knudsen (tror jeg) i Lillehammer. 350D begynner vel å bli litt gammelt hvis det ikke har blitt produsert på 14 måneder? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Det var en Foto olsen eller knudsen (tror jeg) i Lillehammer. 350D begynner vel å bli litt gammelt hvis det ikke har blitt produsert på 14 måneder? Kun gammelt på ting som ikke betyr noe (f.eks. liten LCD skjerm). Bildekvaliteten holder fortsatt mål, og kameraet er raskt og greit i bruk. Tom Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 350D har jo fått sin etterfølger i 400D, så det er ikke det nyeste, men det er forsåvidt ikke D40 heller. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 350D har jo fått sin etterfølger i 400D, så det er ikke det nyeste, men det er forsåvidt ikke D40 heller. Og 400D blir sannsynligvis erstattet litt utpå i neste år. Tom Lenke til kommentar
kimare Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Prisklasse 0-3000,- vet ikke om det er urealistisk lite, kan vel kanskje strekke meg så langt som til 3500 (eventuelle oppdateringer på prisklasse sier jeg fra om). Noen som har gode forslag? Konica Minolta Dynax 5D, har det selv og ser ingen grunn til ikke å kjøpe det. Det har best ergonomi, en svært god naturlig og nøytral fargegjengivelse og flere funksjoner enn du klarer å finne på andre kamera samme prisklasse. Problemet er å finne et, da de forsvinner raskt når de en sjelden gang er på markedet. Med kitobjektiv tipper jeg prisen ligger på 3000-3500. http://www.imaging-resource.com/PRODS/KM5D/KM5DA.HTM Lenke til kommentar
hernil Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Tenkte på at pappa har et tjue år gammelt Konika Minolta speilreflekskamera som han aldri bruker, vil objektivene til det funke på Dynax 5D? (noen anelse om hvor det kan kjøpes?) Lenke til kommentar
kimare Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Finn.no/foto.no Evt kan du se om du finner modellen over (7D), den koster ca en 1000-lapp mer. Dersom det står AF på objektivene kan de brukes. Har din fars kamera autofokus? Dersom det har det er jeg 99,99% sikker på at de kan brukes. I såfall kan du være heldig Minolta har myyye eldre snadder optikk. Sony A100 kan også brukes. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Hvilket av de tre kameraene som er nevnt til nå er "best" (vet det er vanskelig å sammenligne), best kitobjektiv, best "funksjoner" (bildestabilisator, autofokus) og hvilket er raskest? Her er en sammenligning av spesifikasjonene. Var så vidt i en butikk i dag, og kjente på D40, det kjentes bra, godt grep selv om det var mindre enn det jeg hadde trodd (ikke et minus ). Jeg snakket med en selger, og han sa at D40 var et bedre valg enn 350D (hvis jeg i det hele tatt klarte å finne et) siden det ikke har vært produsert på 14 måneder. Nevnte også Pentax og han sa at det det var litt dårligere på fargegjengivelse i jpeg format. Noen innspill? La meg gjette: Nikon D40 var det eneste av de tre han hadde inne og han ville veldig gjerne at de ca 4000 kronene du kanskje ville betale for det skulle havne i hans kasse fremfor en konkurrents kasse. Argumentene høres noe overdrevne ut. - Det er ikke noe problem å finne et 350D til salgs - 350D ble "erstattet" av 400D for et drøyt år siden men begge vil bli solgt samtidig, bare til forskjellig pris. 400D får en oppgradert versjon, kanskje 450D sannsynligvis i februar. Det vil kanskje gjøre at 350D går ut av salg innen sommeren og at 400D synker noen hundrelapper i pris. - D40 er også erstattet. Nykommeren heter D40x og er nesten helt identisk med D40 men koster nærmere 1500 kr mer for noen flere pixler. Noe jeg mener ikke er verd prisen. - Pentax K100D eller K100D Super er omtrent like bra men har den store fordelen av bildestabilisator. Det gir mye mindre bevegelses-uskarphet i f.eks innendørs belysning eller skumring. - Canon og Nikon har fordelen av mye større utvalg av optikk. Det gir utmerkede oppgraderingsmuligheter. Jeg er ikke sikker på hvilken av disse jeg vil anbefale men uansett hvilken du velger så tror jeg du vil bli fornøyd. Dersom du skulle avansere de neste årene og får bedre råd etter hvert så vil du nok ønske deg en oppgradering fra alle tre kameraene, både optikk og selve kameraet. Dingsedilla er en hobby som blir så dyr man vil ha den. Til slutt litt mer lesestoff: Pentax K100D http://www.akam.no/test//pentax_k100d/33268/3 Pentax K100D Super http://www.akam.no/nyhet/speilrefleks/pent...y_versjon/40777 Nikon D40 http://www.akam.no/test//test_av_nikon_d40/33885 Nikon D40x http://www.akam.no/nyhet/speilrefleks/niko...derer_d40/37154 Canon 350D http://akam.no/test/speilrefleks/test_av_c..._eos_350d/14944 Canon 400D http://www.akam.no/test//10mp_speilrefleks..._ti_tusen/32877 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 På tide å få litt liv her igjen. Jeg kan få Canon EOS 450D Digital m/ EF-S18-55 IS og EF-S55-250 IS til 8 124,- Skal jeg være helt ærlig så vet jeg ikke om objektivene er noe å skryte av, men 450D har jo fått en del skryt. Godt kjøp? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 På tide å få litt liv her igjen. Jeg kan få Canon EOS 450D Digital m/ EF-S18-55 IS og EF-S55-250 IS til 8 124,- Skal jeg være helt ærlig så vet jeg ikke om objektivene er noe å skryte av, men 450D har jo fått en del skryt. Godt kjøp? Jeg vet ikke om det er et godt kjøp, men hvis du aldri har vært borti speilrefleks før ville jeg heller spart noen tusen og gått for D40. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Nikon D60 m/AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 VR til 4 874,-. Nikon ser også ut til å ha et tilbud som gjør at hvis jeg kjøper dette nå så får jeg med SB-400. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 På tide å få litt liv her igjen. Jeg kan få Canon EOS 450D Digital m/ EF-S18-55 IS og EF-S55-250 IS til 8 124,- Skal jeg være helt ærlig så vet jeg ikke om objektivene er noe å skryte av, men 450D har jo fått en del skryt. Godt kjøp? Jeg vet ikke om det er et godt kjøp, men hvis du aldri har vært borti speilrefleks før ville jeg heller spart noen tusen og gått for D40. Det er vel en grei pris. De to objektivene er faktisk ganske så bra. Det er forgjengerne uten IS som er lite attraktive. Tom Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Det må jo presiseres at jeg er helt ny med speilrefleks og er med andre ord ikke så veldig kresen. Det jeg tenkte var jo at 450D hadde to objektiver i pakken, noe som gir større frihet og utviklingspotensiale, men hvis D60-en er mer enn god nok for en nybegynner så trenger jeg jo ikke mer. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Det må jo presiseres at jeg er helt ny med speilrefleks og er med andre ord ikke så veldig kresen. Det jeg tenkte var jo at 450D hadde to objektiver i pakken, noe som gir større frihet og utviklingspotensiale, men hvis D60-en er mer enn god nok for en nybegynner så trenger jeg jo ikke mer. Du får også en D60 pakke med to objektiver som tilsvarer de som er i Canon pakka. For du tenker ikke galt i det at det kan være greit å ha to objekiver. Tom Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Nikon D60 m/AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 VR til 4 874,-. Nikon ser også ut til å ha et tilbud som gjør at hvis jeg kjøper dette nå så får jeg med SB-400. Såvidt jeg kan se, er det mulig å få tak i 55-200 AF-S VR Nikkor til under 2000. Får du D60 m/2 VR-obj + ekstra blitz for under 7000, begynner det også å likne et ganske godt kjøp i mine øyne. D40 m/dobbeltkit uten VR får du for ca 4500, men VR er jo praktisk da. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Har sjekket hva slags linser pappa har på sitt gamle kamera, og den jeg fant (må spørre om hvor den andre er) er en 35-105mm AF (Konika Minolta). Hvis jeg ikke tar helt feil skal de linsene passe (antar at begge er AF) på dagens Sony kameraer. I tillegg fant jeg en blits det sto "program 3200i" på, vet ikke om den passer og. Dette gjør jo at Sony kameraene plutselig ble en del mer interessante. Noen innspill? Endret 2. juli 2008 av hernil Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 35-100 AF virker ikke som et objektiv som bør styre systemkjøp. Ei heller en gammel blits. Ikke sånn å forstå at du bør unngå Sony, men jeg ville ikke kjøpt Sony fordi du har det objektivet du nevner. Men finn ut hvilke andre objektiver det er snakk om. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 80-200, antar at det er AF også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå