hernil Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Har tenkt på å kanskje investere i et kamera (speilrefleks). Jeg kan absolutt ingenting om kameraer bortsett fra at de tar bilder (ok, litt mer, men ikke mye ). Er det noen som kan anbefale et kamera som ikke koster flesk? Det trenger ikke være utrolig avansert, men det må ta gode bilder og være "morsomt" bruke (ha en del funksjoner så man kan leke seg litt). Linser og styr har jeg ikke peiling på, så det tar vi litt etter hvert. Prisklasse 0-3000,- vet ikke om det er urealistisk lite, kan vel kanskje strekke meg så langt som til 3500 (eventuelle oppdateringer på prisklasse sier jeg fra om). Noen som har gode forslag? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Dersom du må ha nytt kamera er nok det eneste realistiske valget Nikon D40 med 18-55 3.5-5.6 hos siba til 3750 kroner. Husk at du da trenger et minnekort også, så du ender trolig opp rundt 4000-4200 til sammen med frakt og det du rett og slett bør ha. En utvei kan være å plukke opp et brukt kamera med et greit objektiv brukt. Stikkord her vil være Canon 350D m/kit, D40 og D40x med kit eller andre kamera. Dersom du finner noe innenfor din prisklasse som frister kan du jo linke til det her, så kan du få litt råd vedrørende det. Steder du kan finne brukte kamera? Fine utgangspunkt er Foto.nos bruktmarked, samt Akams bruktmarked. Lykke til. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Hei, takk for svar. Har sett såvidt på D40 nå, sjekket testen på dinside.no (skal se om akam har) og der var det største minuset at det "ikke har egen fokusmotor" "det gjør at utvalget i optikk blir begrenset hvis du vil ha autofokus (kun AF-S/AF-I)" Har det mye å si? Autofokus er jo relativt viktig. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Hvis du leser de 800 andre trådene om nytt kamera til nybegynner så finner du alle tipsene der. Edit: som hr. Aldra også sier så sjekk div. bruktmarked, men styr unna finn.no da det er veldig mange der som opererer med urealistiske priser. Endret 19. desember 2007 av Wipeout Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hei, takk for svar. Har sett såvidt på D40 nå, sjekket testen på dinside.no (skal se om akam har) og der var det største minuset at det "ikke har egen fokusmotor" "det gjør at utvalget i optikk blir begrenset hvis du vil ha autofokus (kun AF-S/AF-I)" Har det mye å si? Autofokus er jo relativt viktig. Noe skal de jo finne å henge seg opp i, men det er uten betydning for en som ikke har tenkt å supplere med eldre fastoptikk. I realiteten har alle Nikons zoomer som er interessante for en D40-eier autofokusmotor, og det samme gjelder for tredjepartsprodusenter som Sigma og etter hvert Tamron. Totalt har du minst 50 forskjellige objektiver å velge mellom til D40. Siden du knapt har råd til ett pr. nå, så har jeg vanskelig for å se at det skal være noe problem. D40 er et svært brukervennlig nybegynnerkamera. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) har lest testen til akam også, og der nevner de det også som et minus, men så er jo begge artiklene over 1 år gamle så da er det jo kommet mye nytt på markedet. Skal lese litt mer sjekke opp priser osv. er det sånn at det som følger med når du kjøper kameraet er nok når du skal starte opp, eller trenger du noe ekstra? edit: hvilket minnekort bruker D40, og følger det med et lite minnekort eller må det kjøpes separat? Endret 19. desember 2007 av hernil Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hvis jeg ikke tar helt feil så kan du bruke SD kort i et Nikon D40. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Du får jo flunk nytt Canon EOS 350D for 3.995,- på www.mpx.no. Da får du med 18-55mm objektiv, og betaler du 200kr til så får du Canon EOS 350D + 18-55mm objektiv + bæreveske. check it out: Kamera + bag Kamera uten bag Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 For å si noe om hvorfor det nevnes som et minus, det er selvfølgelig ikke positivt at Nikon stripper en relativt nyttig funksjon vekk fra et kamera, det er så. Om det har betydning for alle er nok en viktig del av saken, for de fleste vil det bety nada. Men det er like fullt et minus. På samme måte som at 400D så vidt jeg vet ikke har punktlysmåling? Nok om det, D40 er et kamera som vil ta meget gode bilder rett fra eska, det er et ergonomisk sett ganske bra kamera, det er bygd bra og for en nybegynner fungerer det ypperlig. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Har tenkt på å kanskje investere i et kamera (speilrefleks). Jeg kan absolutt ingenting om kameraer bortsett fra at de tar bilder (ok, litt mer, men ikke mye ). Er det noen som kan anbefale et kamera som ikke koster flesk? Det trenger ikke være utrolig avansert, men det må ta gode bilder og være "morsomt" bruke (ha en del funksjoner så man kan leke seg litt). Linser og styr har jeg ikke peiling på, så det tar vi litt etter hvert. Prisklasse 0-3000,- vet ikke om det er urealistisk lite, kan vel kanskje strekke meg så langt som til 3500 (eventuelle oppdateringer på prisklasse sier jeg fra om). Noen som har gode forslag? Det burde være mulig å få et bra kamera på bruktmarkedet for den prisen. D40 sin manglende fokusmotor gjør at du ikke kan bruke de ellers flotte, lyssterke 50mm-objekivene. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Hvilket kamera er best av Nikon 40D og Canon EOS 350D da? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hvilket kamera er best av Nikon 40D og Canon EOS 350D da? Hva er best av Cola og Solo ? Begge kameraene er gode nybegynner kameraer, men som du kan vokse med. Nikon har et bedre kit-objektiv, mens Canon har andre fordeler som noe bedre dynamikk-område. Tom Lenke til kommentar
hernil Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Så det er en smakssak, det er ikke et som er bedre enn det andre? (er kit-objektivet det som følger med når du kjøper kamerahuset, eller er jeg på jordet nå?) Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Så det er en smakssak, det er ikke et som er bedre enn det andre? (er kit-objektivet det som følger med når du kjøper kamerahuset, eller er jeg på jordet nå?) Kit objektivet er det som følger med huset. Kamera i den prisklassen som D40 og 305D er stort sett like gode. Sikkert nevnt før, men ta deg en tur i butikken og sett pølseklypene på de forskjellige og da finner du ut hvilke som passer best for dine hender. Cola er bedre en Solo, men Pepsi er bedre enn Cola.... som Tom sier, en smakssak. Edit: dobbelt quote Endret 20. desember 2007 av Wipeout Lenke til kommentar
hernil Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Ok, er det autofokus i huset på 305D? skal kanskje til byen i morgen, så da får jeg se om jeg kan kikke på noen. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Ok, er det autofokus i huset på 305D? skal kanskje til byen i morgen, så da får jeg se om jeg kan kikke på noen. Er vel ikke autofokus i huset, men alle objektivene har autofokusmotor innebygget hvis jeg ikke tar feil. 350D er forøvrig billig på komplett.no for øyeblikket. Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Prisklasse 0-3000,- vet ikke om det er urealistisk lite, kan vel kanskje strekke meg så langt som til 3500 (eventuelle oppdateringer på prisklasse sier jeg fra om). Noen som har gode forslag? Jeg vil anbefale deg å se nærmere på Pentax K100D/K100D Super. Du får et bra kitobjektiv og innebygd bildestabilisering i kamerahuset. https://prisguiden.no/product.php?product_id=45392 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Hvilket av de tre kameraene som er nevnt til nå er "best" (vet det er vanskelig å sammenligne), best kitobjektiv, best "funksjoner" (bildestabilisator, autofokus) og hvilket er raskest? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Hvilket av de tre kameraene som er nevnt til nå er "best" (vet det er vanskelig å sammenligne), best kitobjektiv, best "funksjoner" (bildestabilisator, autofokus) og hvilket er raskest? Verken D40 eller 350D har bildestabilisator Best kitobjektiv: D40 Raskest: 350D. her er det snakk om 2,5bilder pr. sek(D40) vs 3bilder pr. sek(350D) Mitt tips: La hendene bestemme hvilket som passer for deg. Edit: dette var D40 sammenlignet med 350D, tok ikke med Pentax da jeg ikke så at den var nevnt. Endret 21. desember 2007 av Bjohansen Lenke til kommentar
hernil Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Var så vidt i en butikk i dag, og kjente på D40, det kjentes bra, godt grep selv om det var mindre enn det jeg hadde trodd (ikke et minus ). Jeg snakket med en selger, og han sa at D40 var et bedre valg enn 350D (hvis jeg i det hele tatt klarte å finne et) siden det ikke har vært produsert på 14 måneder. Nevnte også Pentax og han sa at det det var litt dårligere på fargegjengivelse i jpeg format. Noen innspill? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå