Gå til innhold

Skjermkort og andre spesifikasjoner

haarod

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig ikke holdt meg oppdatert på hva som er bra og hva som lønner seg når det gjelder skjermkort, CPU'er, RAM etc. siden jeg ble ferdig med mitt PC-prosjekt våren 2004 hvor jeg bygde min egen pc og oppgraderte den.

Har kjøpt en bærbar etter dette som jeg solgte da jeg egentlig sluttet å spille og fikk "låne" bærbar pc av skolen i tre år, men merker at jeg har lyst på ny pc snart, men jeg er helt blank på hvilke skjermkort og prosessorer som lønner seg for tida. F.eks. innen ATi - hva er forskjellen på Xxxxx og HDxxxx? Hva lønner seg av AMD og Intel (dumt spørsmål)?

Jeg har lest litt rundt på forumet her, men ikke blitt så mye klokere. PC-en skal brukes som både stereoanlegg, DVD-spiller og til litt spilling. Jeg er ikke veldig hardcore gamer, og er ikke avhengig av å ha alt på høyeste innstillinger så lenge spillet flyter.

Det eneste jeg vet er at jeg skal ha minimum 15,4" skjerm og minimum 200GB HDD. Har ikke satt noe pristak da jeg egentlig bare ønsker å sette meg litt inn i markedet igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det er stasjonær maskin du har tenkt til å oppgradere/bygge?

Per idag er vel Intel et hestehode foran AMD når det gjelder prosessorer. Ihvertfall i toppklassen. I middelklassen er jeg ikke helt sikker på hvem som er best på ytelse/pris. Men har følelsen av at det er ganske likt. Intels Core 2 Duo-prosessorer er også veldig klokkevennlige, hvis du er interessert i det?

På skjermkort er det nVidia som er kongen på haugen når det gjelder ytelse. Ytelse per krone i mellomklassen er jeg usikker på, men både GF 8800 GT og nye GTS som kommer etter jul skal gi svært god ytelse for mindre penger. GT er vel mest bang for the buck for tiden, mener jeg å huske.

På hovedkortfronten så tenker jeg at et Intel P35-hovedkort er det beste for deg. Disse skal være stabile og gode. Og har vært på markedet så lenge at eventuelle barnesykdommer skal være ryddet av veien.

RAM er så billig for tiden at du like godt kan kline til og kjøpe 4GB, men da trenger du en 64bits versjon av Windows/Linux for at du skal få utnyttet alle 4GB.

Skal du ikke klokke, så får du ram svært billig. 2GB-sett koster vel fra rundt 500kr om dagen.

Skal du ha maskinen lenge, uten å oppgradere CPU på en stund, kan det kanskje være greit å kjøpe en Core 2 Quad, Q6600. Altså en firekjerne. Idag er det ikke mange programmer som utnytter 4 kjerner, men blir nok flere i tiden fremover.

Så mitt forslag vil være noe som dette:

P35-hovedkort. Gigabyte skal være best overklokkingsmessig. Ellers har ihvertfall Abit og ASUS svært gode kort.

Core 2 Q6600, eller Core 2 Duo e6750/e6850

nVidia GeForce 8800GT

2/4 GB Ram. Hvilket som er best for ditt bruk, kommer an på om du skal klokke, eller ikke.

Edit: ATI's HD3870 ligger vel i nærheten av 8800GT ytelsesmessig. Og også prismessig.

Endret av DuffyKey
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle kjøpt ny bærbar idag, ville jeg ihvertfall valgt Santa Rosa, altså Intelbrikesettet. Sammen med en Core 2 Duoprosessor. Og et nVidia-skjermkort i 8xxx-serien. Tror det er det som blir best på ytelse. Og du får vel ganske mye maskin for få kroner idag.

Har ikke fulgt veldig med på bærbare maskiner de siste årene, men det er vel testet noen maskiner med forskjellige prosessorer og skjermkort her på HW.no, og helt sikkert andre steder også. Så det er jo bare å søke litt rundt, og se om du finner ut noe mer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...