ManagHead Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Dersom sikringen er kraftigere enn kabelens strømføringsevne, vil hele effekten bli avgitt i ledningen dersom du får en kortslutning. Jeg kan garantere at du ikke ønsker å oppleve dette, for det betyr betydelig varmgang og brann i løpet av kort tid (under 1 sekund!). Du må derfor aldri bruke større sikring enn den strømstyrke kabelen kan føre. Det stemmer. I verste fall får du et så stort spenningsfall at du aldri klarer å kjøre gjennom strømmen som skal til for å bryte sikringen Lenke til kommentar
paroa Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Dette gjør meg litt bekymret, jeg har 200ampere på 35mm2. Sikringen sitter motorrommet en halv meter etter batteriet, hvordan går dette? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Dette gjør meg litt bekymret, jeg har 200ampere på 35mm2. Sikringen sitter motorrommet en halv meter etter batteriet, hvordan går dette? Etter tabellen i læreboka jeg nevnte tidligere skal det være nok med 16mm2 (!) på 2400W (200Ax12V) på 0,5 meter, så du har nok ingenting å bekymre deg for.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå