Effectiv Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hey. Enda en gang må jeg spørre her inne Har kjøpt inn en ting jeg trodde var en sikringsholder men det kan se ut som om at det faktisk ER en sikring. Se bildet og si meg om jeg tar feil For jeg kjøpte nemlig 80 A sikringer utenom , men nå når jeg kom hjem ser jeg at de aldeles ikke kan få plass fordi jeg kjøpte AGU sikring og ANL "sikringsholder". Kostet ikke allverden så jeg kan kjøpe ny vis jeg har kjøpt feil Den er på 150 A. Jeg tenkte at det var maxen til "sikringsholderen" jeg kjøpte . Vil den funke bra sammen med en 25mm2 strømkabel? eller blir den litt vel stor? Lenke til kommentar
klovnster Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 det er er en sikring.. du trenger en sikringsholder også Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 150A går vel akkurat på en 25mm2. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 det er er en sikring.. du trenger en sikringsholder også Trenger jeg en sikringsholder utenom? Det er jo mulig å feste ledningen i de "hakkene" eller ? Jeg så for meg at jeg bare kunne bruke den sånn jeg Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Ja, du skal feste i de hakkene, men du må ha en sikringsholder ja. Må ha noe å feste ledningene i og du må ha isolasjon Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Faen.. Da må jeg bort å finne det imorgen da Lenke til kommentar
klovnster Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 ligner på en sikring jeg har sett på bilextra.. og de har holdere til de der.. ganske rimelige og.. med plass til 50mm2 kabel Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Haha helt rett klovnster. Kjøpt på bilxtra Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 150 A på 25 mm2? Høres mye ut. Ville ikke gått over 80 A på 25 mm2 kabel. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Bruker 80 A nå jeg Funker faktisk veldig bra. Helt til jeg klarte å bruke opp batteriet på bilen, og bilen står plassert sånn at jeg ikke kan bruke startkabler! så nå må jeg vente til juletiden er over, for så å kjøpe en batterilader Og et nytt batteri siden jeg kunne høre på LAVT volum i 4 minutter ^^. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 150 A på 25 mm2? Høres mye ut. Ville ikke gått over 80 A på 25 mm2 kabel. kommer jo litt ann på om det er kvalitets kabel. har 180 på min å det fungerer helt fint Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Fungerer fint til du får en kortslutning og isolasjonen brenner opp. Poenget er jo at sikringen skal ryke før kabelen blir overbelastet. Endret 28. desember 2007 av Lefse Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) 180A er nok i overkant av hve jeg ville hatt! Det fungerer bra uten sikring og helt til du får feil Endret 28. desember 2007 av ManagHead Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 25mm2 er 4ga sant? 150A da ifølge dette. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Fungerer fint til du får en kortslutning og isolasjonen brenner opp. Poenget er jo at sikringen skal ryke før kabelen blir overbelastet. 150A på 12V (=1800W) gjennom en 25mm2 kabel går helt fint med tanke på oppvarming, den begrensende faktoren er spenningsfallet -etter nomogrammet i læreboka mi ("Bilteknikk -det elektriske anlegget" -Universitetsforlaget) bør du holde deg under 3 m kabellengde for å holde spenningsfallet innenfor akseptable grenser (5%) i denne situasjonen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Iflg NEK400 52A-2-tabellen er max strømføringsevne for en 25 mm2 kobberkabel mellom 75 og 112 A, avhengig av forlegningsmåte, så jeg synes forsatt at 150 A høres mye ut. NEK400 er riktignok basert på en 2-lederkabel, med forutsetningene: 70*C ledertemp, omgivelsestemp 30*C. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 sikringen må jo passe til utstyret du har bak. får du en kortslutning ryker sikringen om du har en 50 eller 150 ampers... vet av erfaring da jeg glemte å koble ut + kabelen og kom borti jord Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 sikringen må jo passe til utstyret du har bak. får du en kortslutning ryker sikringen om du har en 50 eller 150 ampers... vet av erfaring da jeg glemte å koble ut + kabelen og kom borti jord SIkring på strømkabelen til stereoanlegg skal sitte i motorrommet og skal beskytte batteriet hvis kabelisolasjonen blir slitt vekk i kabelgjennomføringer i karosseriet. Hvor stor sikringen er betyr ikke så mye. 100-200A er helt greit. Forsterkerene har jo egne sikringer som beskyttelse mot kortslutninger internt i forst. Man kan også bruke sikringsholdere til å fordele strøm til forsterkerene i bagasjerommet, men er ikke nødvendig. En 25mm2 kabel går helt fint selv om du har store forsterkere. Forsterkerene har jo ikke et kontinuerlig strømforbruk, så varme blir nok ikke noe problem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Dersom sikringen er kraftigere enn kabelens strømføringsevne, vil hele effekten bli avgitt i ledningen dersom du får en kortslutning. Jeg kan garantere at du ikke ønsker å oppleve dette, for det betyr betydelig varmgang og brann i løpet av kort tid (under 1 sekund!). Du må derfor aldri bruke større sikring enn den strømstyrke kabelen kan føre. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Bruker en 80 A jeg Funker veldig fint! Alt virker som det skal Untatt cdspilleren. Dårlig jording Går av og på hele tiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå