Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp ang. sikringer :)


Effectiv

Anbefalte innlegg

Hey. Enda en gang må jeg spørre her inne ;)

Har kjøpt inn en ting jeg trodde var en sikringsholder men det kan se ut som om at det faktisk ER en sikring.

Se bildet og si meg om jeg tar feil :) For jeg kjøpte nemlig 80 A sikringer utenom , men nå når jeg kom hjem ser jeg at de aldeles ikke kan få plass fordi jeg kjøpte AGU sikring og ANL "sikringsholder". Kostet ikke allverden så jeg kan kjøpe ny vis jeg har kjøpt feil :p

 

post-118681-1198076729_thumb.jpg

post-118681-1198076711_thumb.jpg

 

Den er på 150 A. Jeg tenkte at det var maxen til "sikringsholderen" jeg kjøpte . Vil den funke bra sammen med en 25mm2 strømkabel? eller blir den litt vel stor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker 80 A nå jeg ;) Funker faktisk veldig bra. Helt til jeg klarte å bruke opp batteriet på bilen, og bilen står plassert sånn at jeg ikke kan bruke startkabler! så nå må jeg vente til juletiden er over, for så å kjøpe en batterilader :D Og et nytt batteri siden jeg kunne høre på LAVT volum i 4 minutter ^^.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fungerer fint til du får en kortslutning og isolasjonen brenner opp. :p

 

Poenget er jo at sikringen skal ryke før kabelen blir overbelastet.

 

150A på 12V (=1800W) gjennom en 25mm2 kabel går helt fint med tanke på oppvarming, den begrensende faktoren er spenningsfallet -etter nomogrammet i læreboka mi ("Bilteknikk -det elektriske anlegget" -Universitetsforlaget) bør du holde deg under 3 m kabellengde for å holde spenningsfallet innenfor akseptable grenser (5%) i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Iflg NEK400 52A-2-tabellen er max strømføringsevne for en 25 mm2 kobberkabel mellom 75 og 112 A, avhengig av forlegningsmåte, så jeg synes forsatt at 150 A høres mye ut. NEK400 er riktignok basert på en 2-lederkabel, med forutsetningene: 70*C ledertemp, omgivelsestemp 30*C.

Lenke til kommentar
sikringen må jo passe til utstyret du har bak. får du en kortslutning ryker sikringen om du har en 50 eller 150 ampers...

vet av erfaring da jeg glemte å koble ut + kabelen og kom borti jord

 

SIkring på strømkabelen til stereoanlegg skal sitte i motorrommet og skal beskytte batteriet hvis kabelisolasjonen blir slitt vekk i kabelgjennomføringer i karosseriet. Hvor stor sikringen er betyr ikke så mye. 100-200A er helt greit.

 

Forsterkerene har jo egne sikringer som beskyttelse mot kortslutninger internt i forst.

 

Man kan også bruke sikringsholdere til å fordele strøm til forsterkerene i bagasjerommet, men er ikke nødvendig.

 

En 25mm2 kabel går helt fint selv om du har store forsterkere. Forsterkerene har jo ikke et kontinuerlig strømforbruk, så varme blir nok ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom sikringen er kraftigere enn kabelens strømføringsevne, vil hele effekten bli avgitt i ledningen dersom du får en kortslutning. Jeg kan garantere at du ikke ønsker å oppleve dette, for det betyr betydelig varmgang og brann i løpet av kort tid (under 1 sekund!).

 

Du må derfor aldri bruke større sikring enn den strømstyrke kabelen kan føre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...