Gå til innhold

Macro objektiv til D40

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte kamera hovedsaklig for å få kjøpt objektiv med ganske god zoom, men ettersom interessen for nærbilder har steget synes jeg det er rett å kjøpe et macro objektiv (eller lignende som gjør at jeg kommer nært).

Noen som vet om et bra objektiv med kort nærgrense? 18-55mm egner seg ikke pga fokus problemer nærmere enn ca. 15cm (øyemål)

Hadde også vært kjekt å fått tips om et objektiv som egner seg til fotografering av insekter(hvem liker vel å stå 1cm unna store insekter? :S)

Hvis dere kommer med tips, prøv å markere hvilket formål dere tipser til så jeg klarer å holde følge :)

edit: helst ikke noen svindyre objektiver :)

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til en rimelig penge er vel Sigma 105mm f/2.8 macro og Tamron 90mm f/2.8 macro de to beste alternativene. Begge ligger på ca 3500 kr - Lurer på om ikke JapanPhoto har tilbud på Tamronen til 2998 om dagen..

Selv har jeg Sigmane og kan absolutt anbefale den, men husk at du ikke kommer nærmere med ett makroobjektiv.. Nærgrense er oftest ca 30cm . - men pga brennvidden så har du mye større "forstørrelse" enn på f.eks en 18-55. Og ett objekt du fotograferer som er 1 cm vil bli 1 cm på bildebrikka (om du er på det nærmeste)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...