Bjonski Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Jeg kjøpte kamera hovedsaklig for å få kjøpt objektiv med ganske god zoom, men ettersom interessen for nærbilder har steget synes jeg det er rett å kjøpe et macro objektiv (eller lignende som gjør at jeg kommer nært). Noen som vet om et bra objektiv med kort nærgrense? 18-55mm egner seg ikke pga fokus problemer nærmere enn ca. 15cm (øyemål) Hadde også vært kjekt å fått tips om et objektiv som egner seg til fotografering av insekter(hvem liker vel å stå 1cm unna store insekter? :S) Hvis dere kommer med tips, prøv å markere hvilket formål dere tipser til så jeg klarer å holde følge edit: helst ikke noen svindyre objektiver Endret 19. desember 2007 av Bjohansen Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Tamron 90mm Macro er et fint objektiv, ikke så veldig dyrt men skarpt. På ditt kamera må du nok bruke manuell fokus, men tror ikke det er så stort tap. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Til en rimelig penge er vel Sigma 105mm f/2.8 macro og Tamron 90mm f/2.8 macro de to beste alternativene. Begge ligger på ca 3500 kr - Lurer på om ikke JapanPhoto har tilbud på Tamronen til 2998 om dagen.. Selv har jeg Sigmane og kan absolutt anbefale den, men husk at du ikke kommer nærmere med ett makroobjektiv.. Nærgrense er oftest ca 30cm . - men pga brennvidden så har du mye større "forstørrelse" enn på f.eks en 18-55. Og ett objekt du fotograferer som er 1 cm vil bli 1 cm på bildebrikka (om du er på det nærmeste) Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Takk for tips. Har prøvd med manuell fokus med 18-55mm og synes det blir litt "spennende" utfordring så jeg har ikke noe i mot manuell fokus ThorEH, ser at du har en del bilder av knelere/insekter. Hvilket objektiv er brukt? edit: har jeg funnet rette objektiver?: Tamron 90mm Sigma 105mm Endret 19. desember 2007 av Bjohansen Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Alle mine kneler/insektbilder er tatt med Sigma EX 105mm f/2.8 macro Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Alle mine kneler/insektbilder er tatt med Sigma EX 105mm f/2.8 macro ok Da mangler det bare lønning, så blir det nytt objektiv i stallen. (har ikke bestemt meg for hvilket av de to) Endret 19. desember 2007 av Bjohansen Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Tamronen har roterende frontelement, noen synes det er et minus. Vet ikke hvordan det er med Sigmaen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå