Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med å starte Caravelle turbodiesel 89 (T3) på vinterstid

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Siden du først har kjøpt de, hadde jeg byttet de. Er større sannsynlighet for at det er de som er røket enn et relé. HVor bor du hen egentlig? kanskje noen kunne stukket innom og hjulpet deg, høres ut som du kunne trenge det.

Hvis du er uerfaren med elektriske ting og er usikker på om du i det hele tatt klarer å måle riktig, ville jeg gått for å bytte de først som sist. Om det likevel IKKE skulle være de som er feilen, så har du uansett bare byttet en billig slitedel, som sikrer fremtidig driftsikkerhet.

Etter p ha tittet på de bildene ser det ut som 2 av glødepluggene skal være ganske enkle å komme til og få byttet, 1 vanskelig, og 1 middels, uten å fjerne dieselpupmen. Men det spørs kanskje hvor lange de er. Det vet jeg jo ikke. Men, burde ikke være umulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Skal nok klare det, men blir ordentlig slit. :p Hadde vært kjipt å bruke 5-6 timer på å bytte dem, for så å finne ut at det ikke løser problemet, og kanskje glødepluggene som sitter der nå funker fett og jeg kunne hatt de nye i reserve. Jeg hadde ikke noe problem med å lade opp og måle volt på batteriet, men dette med kobberbroen mistenker jeg feil med multimeteret, som nå klikket helt. Kunne jeg sjekke spenning en stund etter at det gule lyset forsvinner?

Lenke til kommentar
Kunne jeg sjekke spenning en stund etter at det gule lyset forsvinner?

Glødelampa skal indikere når motoren er klar til å starte, mens glødepluggene skal "ettergløde" mens du starter motoren og en kort stund etterpå, men de er ikke innkoblet i evigheter heller.. For å være sikker bør du derfor måle mens lampa lyser.

Lenke til kommentar

Er du usikker på multimetret er det bare å måle batterispenninga. Batterispenninga bør være over 12,5v. Spenninga inn til glødepluggene blir gjerne noe mindre. (spenningsfall og litt lavere batterispenning ved belastning, glødepluggene drar ganske mye strøm)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du fortsatt sliter med denne startinga, eller bilen generelt, vil jeg anbefale deg å bli medlem av www.vwbus.no/forum

Der er det ganske mye ekspertise i å reparere T3'er, og vw busser generelt av alle årganger. Der er det også inside folk ansatt hos volkswagen. Er selv medlem der, vært i mange år, og garanterer deg at du vil få løst dette der spesifikt til din bil, ikke bare generelt dieselmotor problemer.

Men uavhengig av det, så har det blitt servert ganske god hjelp allerede her inne på dette forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...