Gjest medlem-98070 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Har tatt ut batteriet og ladet det opp. Det var helt fulladet og jeg prøvde å starte igjen i dag, og da skjedde det samme som før. Antar dermed at det er disse glødepluggene som må skiftes. Leser litt rundt nå og prøver å finne ut hvordan jeg skal gå fram. Er det vanskelig å sjekke om de er i orden? Vet hvor de sitter nå, men ikke hva jeg skal se etter. Takker for mange gode svar, er i hvert fall ganske sikker på at batteriet ikke er problemet nå Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Antar dermed at det er disse glødepluggene som må skiftes. Leser litt rundt nå og prøver å finne ut hvordan jeg skal gå fram. Er det vanskelig å sjekke om de er i orden? Vet hvor de sitter nå, men ikke hva jeg skal se etter. Leste du tråden jeg linket til? Der var det godt beskrevet; skru ut hver plugg, koble den rett til batteriet med startkabler, gløder den rødt virker den... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Aller først får du noen til å slå på tenninga for deg mens du måler om det faktisk kommer strøm fram til skinna som gir felles + til alle pluggene. Glødereléet kan ha tatt kveld og du kan ha ledningsbrudd. Ledningsbrudd rett ved koblina inn på skinna er ganske vanlig siden motoren rører mye på seg. Har du motorvarmer? Om du har motorvarmern på noen timer klarer du å få start uten gløding, jeg klarte det i alle fall. 3 timer motorvarming og et minutt med tørning på startern med gassen i bunn og toppladet batteri. Anbefales ikke å gjøre ofte, det sliter veldig på startern. Fant du kaldstartspaken? 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Inge Rognmo: Ja, tråden så fin ut. Skal prøve i morgen Leo_: Kaldstartspaken fant jeg ikke ... men min T3 mangler både det ene og det andre, har f.eks 4-trinns girkasse, mangler turteller, osv, som mange andre T3-er har. Fant likevel en liten plastbit som stakk ut under rattet på høyre side, men den virket ødelagt ... dro den helt ut, men kjentes ikke ut som at noe skjedde. Mulig det er noe helt annet. Har ikke motorvarmer, nei. Bilen står ute, et lite stykke unna huset (har ikke plass i innkjørselen). Kunne hatt en i reserve da, hvor mye koster det ca? (hvis det er mulig å kjøpe og montere selv, på de bilene jeg har med motorvarmer er det alltid innebygd) Hvordan sjekker jeg glødereleet? Har hørt om det før. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Det var nok kaldstarten du fant, det er ganske vanlig at de blir trege og så drar man av håndtaket slik at det bare er den tynne delen igjen. Den skal i alle fall draes ut ved kaldstart og skyves inn etter noen minutter. Første sjekk av glødereléet er å se at det gir strøm en stund til felles + til glødepluggene når du slår på tenninga. Mener min T3 hadde vanlig blokkvarmer. Vet ikke hvor mye de koster, men neppe så mye. Man tar ut en frostplugg og dytter inn varmern. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Trådstarter, du gir litt for utydelig informasjon til at folk her egentlig kan hjelpe deg, som det også ble påpekt, uten at du var noe klarere etter det. Siden mange uerfarne bileiere anntar helt feil årsaker for manglende start, må vi gå helt tilbake til start og sikre at opplysningene dine er 100% riktige. Det springene punkt, og problemet for oss som skal hjelpe deg, er at du ikke har svart klart på om startmotoren faktisk går rundt eller ikke. Mange forsøker med startkabler selvom batteriet er helt fint, fordi de har sett andre gjøre det om bilen ikke starter. Så det forteller jo ikke oss om starteren egentlig gikk rundt eller ikke. Det må du svare Ja eller NEi på, og være 100% sikker. For å finne feil på kjøretøy, benytter man seg som oftest av elimineringsmetoden. Og det enkleste å sjekke, og der man som oftest får feil/problemer, er det elektriske anlegget/batteri mv. Slik du beskriver ting, Kan det vare 1 av 3 hovedfeil. 1. batteri/lading, startmotor går ikke rundt 2. Diesel ikke antennes 3. Motoren får ikke diesel. Som jeg forstod gikk motoren helt fint etter at den først var startet, så det eliminerer alternativ 3, og vi sitter igjen med 1 og 2. Nå er det viktig at vi finner ut hvilken av disse det er, før man kan konkludere noe som helst, eller komme med en løsning. 1. Dersom startmotoren går rund, dvs at den spinner/kverner/roterer/lager lyd, med tilstrekkelig kraft, så har batteriet overhodet ingenting med dette å gjøre, og derfor er også det å skulle lade batteriet helt meningsløst. På den annen side dersom startmotoren IKKE går rundt, ja så blir det meningsløst å diskutere andre mulige årsaker før det er fikset. Og er det slik, at etter en kjøretur på 4 timer, og dagen etter så går ikke startmotoren rundt, ja, da er det enten en feil ved ladingen på bilen, eller batteriet i seg selv. Ladingen sjekker man ved å først se etter om ladelampen lyser i dasjbordet. Sjekk at pæren til denne virker ved å sette på tenningen, uten å starte. Da skal alle varsel lamper lyse, og deretter slukke idet motoren starter og strøm blir produsert. Det neste steget er å ta et multimeter, som man kan få på biltema, clas ohlson osv helt ned i en 50 lapp, og måle spenningen på batteriet. Når motoren ikke går, bør det ligge på ca 12-13 volt, og når motoren går, må spenningen vise mer, da det foregår lading. Sjekk at det er foskjell på dette. Er det det, og du har en spenning på 13,6- 14,5 volt med motoren igang, da er ladingen i orden. Da er batteriet kaputt. Dte man da kan gjøre er å åpne de små lokkene, sjekke veske nivået, og dersom det er veldig lavt, etterfylle med destillert vann, for så å lade det igjen. Om ikke dette fungerer, må du kjøpe et nytt batteri. 2. Det er en kjent sak at diesel biler er vanskeligere å starte enn bensin motorer. Diesel i seg selv er ikke så lettantennelig, og pga av dette har bensinstasjonene en egen vinterdiesel, som har noe mer parafin i seg. Om starter batteri og lading er i orden, er det stort sett 1 årsak igjen til at en dieselmotor ikke starter. Den klarer rett å slett ikke å antenne dieselen. Hva kan man gjøre for å fikse dette; 1. Glødeannlegget er der for å hjelpe med dette. Glødeplugger blir dårligere med tiden. Kjøp nye, og bytt de, eller få et verksted til å gjøre det. Det er litt små komplisert/kronglete på din bil å gjøre dette, jeg vurderte det på min egen Vw T3, og gadd rett og slett ikke. Men dette er den anbefalte fixen. 2. Tilsetter du litt parafin i dieselen, blir bilen lettere å starte. Men om det er tilstrekkelig i dette tilfellet er vanskelig å si, men på et generelt grunnlag, så er tilsetning av parafin om vinteren, den klassiske anbefalingen for å bedre kallstart evnen på en dieselmotor. 3. Startgass. dette fungerer rimelig bra, var dette jeg benyttet meg av selv en av de aller kalleste vinterdagene da ingenting annet hjalp. Mener at det stod at man ikke skulle benytte det på dieselmotorer, men det gikk gikk nå helt fint. Dette er litt som å bruke en krykke istedenfor å fikse det egentlige problemet (glødepluggene), men det var også mye billigere og lettere. Men ikke en god langtids løsning. 4. Indikatorlampen til glødepluggene i dashbordet, slukker faktisk før glødingen er helt ferdig. Så forsøker du å starte med en gang den slutter, går du glipp av den siste glødingen på disse bilene. Løsning; Åpne døra på bilen, titt på taklampen, og følg med på når lampa i dashbordet slukker, deretter se på taklampa, og observer når den plutselig begynner å lyse langt sterkere. DA er glødingen ferdig. Forsøk å start. Alternativt, kan man også prøve å gløde 2-3 ganger før man forsøker å starte. Men tror ikke det akkurat gjør glødepluggene noe bedre i det lange løp, heller tvert imot. Men er verdt et forsøk som en nødløsning. Endret 22. desember 2007 av tilstad Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Tusen takk for et grundig svar, tilstad. Beklager om jeg har vært upresis. Startmotoren går, ja, det gjorde den også dagen etter kjøreturen (da jeg brukte startkabler). Men er vel det at dieselen ikke antenner. I dag kjøpte jeg uansett fire nye glødeplugger, tenkte det ville være lurt. Vinterdiesel har jeg aldri sett på bensinstasjonen der jeg tanker, men skal se nærmere (dette er min første dieselbil, og har ikke så mye erfaring). Hva er startgass? Det siste tipset ditt hørtes interessant ut. Mener du den lille lampa over døra? Skal prøve det med en gang. Men ja, virket mer og mer usannsynlig at batteriet var årsaken ettersom startmotoren gikk såpass bra, men tenkte at det ikke ville skade å ha et fulladet batteri uansett. Skal nå gå i gang med å teste glødepluggene og skifte dem. Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=82864 Startgass. Kan også kjøpes på hvilken som helst bensinstasjon. Dette sprayes inn i luftfilterboksen. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Bensinstasjonene bytter selv til vinterdiesel, så det er det som alle får. Men man kan likevel øke prosentandelen noe med parafin fordet. Såvidt jeg har skjønt er den eneste ulempen at det blir noe dyrere. Men her er jeg ingen ekspert. Men kommer man ned i -20 og -30 grader, så begynner dette å ha mer effekt. Som tidligere nevnt, andre faktorer kan også være med på å gjøre startingen vanskeligere, selvom det kanskje ikke utgjør selve hovedproblemet, bare bidra litt. Og tenker da særlig på motoroljen. Tidligere var det vanlig med sommer og vinter olje. Vinter er da tynnere for å gi mindre motstand, slike at ting svirrer lettere rundt. Senere ble helårsolje vanlig, uten at det helt var en fullgod erstatning. Syntetiske oljer er denne sammenheng bedre da de kan har et større spekter av viskositeter de virker under. Men igjen, dette koster mer en rimelig mineral olje. Nå aner ikke jeg hva du har i den bil, men på en så gammel bil, skal du ikke se bort ifra at forrige eier valgte det billigste han fikk tak i, som da er en eller annen mineral olje. Oljen er uansett ikke avgjørende, men kan bidra noe. På samme måte som det å ha motorvarmer kan hjelpe noe. Men en motor skal nå klare å starte fordet, uten disse tingene om den ellers er i topp form. Jeg tror det er glødepluggene, det er rimelig sikkert. De er ikke så dyre, bare litt kronglete å bytte. Hurtig løsningen er likevel startgass, og som en annen nevnte her 'Full Gass' nåe man skal starte. Det visste jeg ikke selv, men virket nå som den som sa det hadde det fra en instruksjonbok eller noe. Det fulgte ikke med min bil. Endret 22. desember 2007 av tilstad Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Bensinstasjonene bytter selv til vinterdiesel, så det er det som alle får. Men man kan likevel øke prosentandelen noe med parafin fordet. Såvidt jeg har skjønt er den eneste ulempen at det blir noe dyrere. Men her er jeg ingen ekspert. Men kommer man ned i -20 og -30 grader, så begynner dette å ha mer effekt. Som tidligere nevnt, andre faktorer kan også være med på å gjøre startingen vanskeligere, selvom det kanskje ikke utgjør selve hovedproblemet, bare bidra litt. En liten avklaring om vinterdiesel: Den er så vidt jeg vet ikke noe mer lettantennelig enn vanlig diesel (jeg har faktisk hørt fra ubekreftede kilder at energiinnholdet i vinterdiesel er litegrann lavere enn i vanlig diesel), men parafintilsetninga er for å hindre at dieselen blir for tungtflytende (tenk motorolje og viskositet) og "størkner" (danner et voks/stearinlignende stoff) i rørledninger og filter når det er kaldt. Blandingsforholdet på vinterdieselen er så vidt jeg vet også tilpasset stedet du fyller den; har du fylt tanken i et kyststrøk hvor det aldri er under -10 og så kjører inn på indre østland hvor det er -40 kan du få problemer... Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 En liten avklaring om vinterdiesel: Den er så vidt jeg vet ikke noe mer lettantennelig enn vanlig diesel (jeg har faktisk hørt fra ubekreftede kilder at energiinnholdet i vinterdiesel er litegrann lavere enn i vanlig diesel), men parafintilsetninga er for å hindre at dieselen blir for tungtflytende (tenk motorolje og viskositet) og "størkner" (danner et voks/stearinlignende stoff) i rørledninger og filter når det er kaldt. Stemmer dette. Startgass kan forøvrig lett ødelegge toppakningen på dieselmotorer pga den ukontolerte eksplosjonen som vil komme mye for tidligt, lenge før stempelet er på topp. Anbefales absolutt ikke på dieselmotorer. Sjekk/skift glødepluggene dine, hadde akkurat det samme problemet på båtmotoren min for litt siden, den måtte jeg kinne leenge, til slutt startet den ikke i det hele tatt. 4 nye glødeplugger, og motoren startet etter 3 sekund kinning.. Forøvrig er parafin billigere en diesel, lå på ca 8,30 kr/literen for et par dager siden. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Jeg kjenner en som har en 1990 Golf 1,6 D-turbo (TDK er det vel den heter), og det skal være samme motoren som i den gamle Caravellen. Motoren hans starter greit, men går forferdelig dårlig de første minuttene når det er kaldt. Pluggene hans er under et år gamle og dysene er nye. Denne motoren er forresten FORFERDELIG raklete når den går, men det får bli en annen sak. Om jeg ikke husker feil må innsprøytningspumpa av for å få byttet plugger, så det blir litt jobb, og det er i såfall en minimal ekstrajobb å bytte registerreim med det samme. Kaldstarteren er en spak i nærheten av gasspaken (på motoren, altså) og du kan jo prøve å dra den på fra selve motorrommet og se om det hjelper. Det må da være en veldig lang wire på denne bilen, så det er vel ikke utenkelig at den kan ha røket eller strekt seg. Når det gjelder startgass på diesel er det greit nok å bruke, men i moderate mengder og ALDRI sammen med glødeplugger. Endret 23. desember 2007 av larschroe Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Nå er det mildvær, så nå meg jeg faen meg få gjort noe her! Har sett hvor pluggene sitter nå. Men navnene på alle delene forvirrer litt. Hva er gløderele, kobberbro og dyser? ~_~ Jeg så dette: fire tupper som stikker opp, en tynn og smal plate som går fra tupp til tupp og med en mutter oppå hver av dem. Jeg ser for meg at jeg skrur opp de 4 mutterne, så går den lange og tynne platen av, og så kan jeg skru ut pluggene og sette inn nye. Er dette langt i fra virkeligheten? Jeg prøvde mulitmeteret på den tynne bøyde plata (som jeg antok var kobberbroen), men fikk ikke noe resultat (vridde nøkkelen halvveis om, ja). Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Tror du er inne på det. Dessverre står ikke diesel motoren i haynesboka, så kan ikke scanne inn noen sider derfra til deg. Dysene er de store greiene som sprøyter inn dieselen. Her er noen linker som kanskje kan hjelpe; http://www.cs.rochester.edu/u/jag/vw/engin.../glowplugs.html http://autorepair.about.com/od/enginerelat...l/aa081404d.htm http://www.4crawler.com/Diesel/CheapTricks/GlowPlugs.shtml Og her er litt inspirasjon til å holde en T3 på veien http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=261042 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Er dette langt i fra virkeligheten? Jeg prøvde mulitmeteret på den tynne bøyde plata (som jeg antok var kobberbroen), men fikk ikke noe resultat (vridde nøkkelen halvveis om, ja). Nei, det er nok svært nært virkeligheten... Men om du ikke hadde spenning på den "broen" som forbinder pluggene med hverandre, så vil det heller ikke hjelpe å bytte pluggene. Det ser ut som du må lete etter feilen i glødepluggreleet eller deromkring. Følg den ledningen som går til kobberbroen, så finner du nok releet i andre enden av den ledningen.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Da jeg målte spenningen på kobberbroen fikk jeg ingenting... skal prøve en gang til nå med et annet mulimeter. Må jeg koble ut batteriet før jeg skrur ut glødeplugger? Hørte også man bare skrur ut minus eller noe sånt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Må jeg koble ut batteriet før jeg skrur ut glødeplugger? Hørte også man bare skrur ut minus eller noe sånt. Neida, du trenger ikke koble fra verken pluss eller minus så lenge du ikke lager kortslutning mellom kobberbrua og gods mens nøkkelen er i glødestilling.. Ha tenninga av mens du skrur, så går det bra. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Ok, bra. Hehe Da har jeg målt en gang til, og fikk fortsatt ingenting. Men ser ut til at multimeteret er ødelagt, så mulig det er årsaken... (selvom det målte riktig på batteriet for ikke så lenge siden). Hva bør jeg gjøre da, siden jeg ikke vet om det er spenning på kobberbroen? Skal jeg ta ut de gamle glødepluggene og kjøre dem på batteriet bare for å teste? Kan jo se om jeg finner noe åpenlyst, som f.eks at de er skadet eller lignende.. Den dieselpumpa sitter fint i veien forresten. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Ok, bra. Hehe Da har jeg målt en gang til, og fikk fortsatt ingenting. Men ser ut til at multimeteret er ødelagt, så mulig det er årsaken... (selvom det målte riktig på batteriet for ikke så lenge siden). Hva bør jeg gjøre da, siden jeg ikke vet om det er spenning på kobberbroen? Skal jeg ta ut de gamle glødepluggene og kjøre dem på batteriet bare for å teste? Kan jo se om jeg finner noe åpenlyst, som f.eks at de er skadet eller lignende.. Den dieselpumpa sitter fint i veien forresten. Du kan jo prøve noe så low-tech som en prøvelampe, eller om du ikke har det, en 12V lyspære og en ledningsstubb -du holder "kroppen" på pæra til gods, og "senterstiften" til kobberbrua ved hjelp av ledningen.. Blir det lys er det strøm der... Skader jo ikke å ta ut pluggene og se på dem/prøve dem, men er like greit å finne ut om det overhodet kommer strøm fram til dem først. Gjør det ikke det, fiks den feilen først, så kan du evt. sjekke og bytte plugger etterpå... Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Tror jeg venter med å skru ut pluggene til jeg er sikker på at det er 100% nødvendig, ja. Fant ut at de er så gamle og rustne at det er nesten umulig å få dem opp ... Er det meningen at jeg skal måle volt/teste lampe mens det gule lyset lyser? Er det for sent når lyset har sluknet? I så fall forklarer antakelig det at jeg ikke har fått noe resultat, men jeg bare gjetter uten peiling. Fant ingen pære som passer nå, men i morgen skal jeg finne enten det eller et nytt multimeter så jeg får sjekket om det er strøm der. Hva blir neste skritt dersom jeg skulle finne ut at det ikke er strøm der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå