Gjest medlem-98070 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Har en gammel Caravelle turbodiesel 89 (T3). Den står ute og i det siste har temperaturen ligget på rundt -10. Siden det ble så kaldt får jeg ikke startet den. Vrir nøkkelen først halvveis og venter et minutt på at det gule lyset skal slukne, så prøver jeg å starte. Høres ut som den vil starte, men når jeg holder nøkkelen inne blir bare bilen stående og riste. Har prøvd både å ikke gi gass og å gi litt forsiktig med gass. Prøvde å starte med startkabler for ikke så lenge siden, og det gikk etter flere forsøk. Kjørte i flere timer for å "lade opp" batteriet, men dagen etter ville den ikke starte igjen. Har nok diesel. Bør jeg bytte ut batteriet? Hvor ligger feilen? Tips? Endret 19. desember 2007 av medlem-98070 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Jeg har ikke allverden peil på biler, men synes det høres ut som drivstofftilførselen er problemet ditt. Dersom du vrir tenningen og bare startmotoren står og kverner er det i utgangspunktet ikke noe gale med batteriet ditt, virker jo som du har nok strøm der. Når du da går inn med startkabler gir dette deg mulighet til å kjøre startmotoren over lengre tid enn når den kun kjører på eget batteri. Jeg kan dessverre ikke nok om dette til å gi deg mer info om hva du kan sjekke. Hvis du ikke få flere svar her ville jeg prøvd å sjekke litt rundt på andre bilforum på nettet for å se om det er folk med lignende problemer, det er det helt sikkert. Det finnes mange bilforum og enda flere folk med biler som har problemer. Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Enten dårligt batteri, eller dårlige glødeplugger. Hvilken motorolje har du på? Kan være den og som blir for seig i disse temperaturene.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Har 45 delsyntetisk olje. Nå har jeg fått to ganske forskjellige svar, så hvordan skal jeg finne ut hva som egentlig er feil? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Ville begynt med å sjekke glødepluggene jeg. Koster ikke noe det, og en bil såpass gammel motor vil ikke være lett å starte hvis flere av glødepluggene er gått. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) 89 modeller drar på åra, særlig hvis vedlikeholdet har vært så som så av tidligere eiere. Sjekk de glødegreiene, som jo skal være med å hjelpe med antenningen av dieselen i startfasen før det går av seg selv. Hvis ikke: Er batteriet godt nok? Dersom batteriet ikke lader kan dynamoen ha begynt å svikte. Kan det være noe med motorstyringen? Endret 19. desember 2007 av Robocoop Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Kan være jeg misforstod, men virker på meg som om han kunne holde startmotoren gående en god stund uten at bilen startet, hadde trodd batteriet var ok da. Men hvis han venter et minutt på glødingen så er det vel kanskje noe der ja, det tenkte jeg ikke på. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Jeg vet ikke hvor jeg finner glødepluggene eller hvordan jeg sjekker om de er i orden. Dette er min første bil og jeg føler meg ikke så orientert når jeg kikker under motorlokket. ~_~ Btw, har funnet en sånn lader til batteriet. Hvordan vet jeg om batteriet mitt kan lades opp med en slik en? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hva med å ringe et verksted å snakke med en veksmester har den tanken slått deg? Det virker som du trenger hjelp av et menneske som virkelig kan dette her.. Jeg kan gi deg min mening men uansett så blir det i dette tilfellet bare tipping men batteriet er det ikke, glødeplugger kan det godt være samt noe elektrisk men i bunn og grunn så må alle her tippe så derfor ring et verksted og få de til å kikke på bilen/ evt feilsøke etter feilen. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Jeg har selv hatt en sådan. Det er ganske sannsynlig at du har én eller flere defekte glødeplugger. Er den gretten å starte gir du full gass til den går av seg selv. Husk å dra ut kaldstart-"spaken". Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Jeg har selv hatt en sådan. Det er ganske sannsynlig at du har én eller flere defekte glødeplugger. Men hvor finner jeg dem og hvordan ser jeg om det er noe feil med dem? Er den gretten å starte gir du full gass til den går av seg selv. Husk å dra ut kaldstart-"spaken". Wow, hvor er den? Har aldri hørt om den! Jada-jada: Skal høre på verksted angående å lade opp batteriet, men får ikke bilen ned på verksted ettersom den ikke starter og jeg ikke kan betale for tauing. Vil derfor ornde så mye som mulig når den står hjemme her. TUsen takk for svarene Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Den sitter på venstre side av rattet i dashbordet, litt under ratthøyde om jeg ikke husker feil. Edit: Se i instruksjonsboka Glødepluggene må kobles fra felles + og måles motstanden på, ev. hvor mye strøm de trekker. To av pluggene sitter noe trangt til. Har du ikke puslet med sånt før er det kanskje like greit å sette bort jobben. Det du kan gjøre er å sjekke om det kommer fram til felles +. Jeg måtte forlenge og lodde på ny sko på ledninga til felles + på min og bytta to plugger. Edit2: Pluggene ligger rett nedenfor dysene og har en metallskinne som går fra plugg til plugg for felles +. Har du et bilde av motoren, kan jeg peke og forklare litt Endret 19. desember 2007 av Leo_ Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Husk å dra ut kaldstart-"spaken". Er det choken du tenker på? En '89-modell har meget mulig manuell choke. Jeg har ei veninne som sliter med nøyaktig det samme problemet selv etter at hun har byttet glødeplugger. Hun har også byttet dieselfilter og drivstoffpumpen trekker diesel fint. For tykk olje er en mulig årsak. Hvis du har motorvarmer så kan du prøve å sette på den. Det vil gi en god temeratur på oljen slik at den flyter godt når du prøver å starte. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Diesel har ikke choke (som betyr å kvele - mindre luft, gir mer sug i bensindysene, ergo fetere blanding). Her har jeg satt ring rundt glødeplugg nr.1 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Diesel har ikke choke Jaja.. da lærte jeg noe nytt i dag også. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Noen diesler har en kaldstartfunksjon som gir ekstra mye diesel ved start. På gamle diesler var det trikset for litt ekstra kraft i bakkene. En annen løsning er å gi ekstra tidlig tenning. Endret 19. desember 2007 av Leo_ Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Oi, har forresten glemt om det var høyre eller venstre side av rattet kaldstarten satt på... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Oi, har forresten glemt om det var høyre eller venstre side av rattet kaldstarten satt på... Litt off topic, men er det choke på bensinvarianten? Har en '84 Transporter med 1.9 bensin (første vannavkjølte motoren), men har ikke funnet noen choke på den. Den starter jo forøvrig lett, men bare lurer. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Når en dieselmotor ikke vil gå, er det som regel kun en ting som kan være feil; den får ikke diesel. De andre mulige feilkildene, at den ikke får luft, eller ikke har tilstrekkelig kompresjon til å antenne dieselen, er nærmest aldri aktuelle. Denne bilen er såpass gammel at den sikkert ikke har elektronisk motorstyring, som ellers kunne vært en feilkilde. For å få start, særlig med kald motor, spiller som nevnt også glødepluggene en viktig rolle -det var en tråd her på forumet tidligere om hvordan sjekke glødeplugger, prøv å finne/lese den. Sjekk/bytt også dieselfilter/rens evt. separat vannavskiller om bilen har det, finner du en isklump i vannavskilleren har du nok også funnet problemet... Forresten, måten å starte en (eldre) dieselmotor i mer eller mindre streng kulde er slik: Trå gassen helt i bunn, (som Leo også nevnte) kjør på starteren til motoren starter, men helst ikke mer enn 30 sekunder i gangen (fordi startmotoren kan overopphetes). Så snart motoren starter, slipp gassen, gi bare akkurat nok gass til at motoren går noenlunde rent. Ikke rus motoren unødig etter oppstart! Edit: Her er glødeplugg-tråden! Endret 19. desember 2007 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Blitt noe klokere Mantea? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå