Gå til innhold

MYSQL, PHP, administrering via webside

Anbefalte innlegg

Du må ha oppkobling mot database og valg av tabell først:

Oppsettet for oppkobling kan gjøres på flere måter.

En av måtene jeg har valgt tidligere er å sette den inn i starten av samme dokument.

Ellers kan du lage den som en egen fil og bruke include()

<?php
// kobler til databasen 
$opendb = mysql_connect("host", "user", "password") or die(mysql_error());
mysql_select_db("dbase") or die(mysql_error());

<?php
echo "<h2>Varelager</h2>"; 

// kobler til databasen 
$opendb = mysql_connect("host", "user", "password") or die(mysql_error());
mysql_select_db("dbase") or die(mysql_error()); 

// hämtar information från den angivna tabellen
$result = mysql_query("SELECT * FROM din_tabell") or die(mysql_error());

// HTML-tabellens formatering - tabellstart 
echo "<table border='1' bordercolor='#cccccc' cellspacing='0' cellpadding='3'>";
echo "<tr>		 
<td>Vare</td><td>Lager</td></tr>";

// henter resultatrader fra tabellen
while($row = mysql_fetch_array( $result )) 
{

// skriver ut inneholdet i radene till HTML-tabellen
echo "<tr><td>"; 
echo $row['vare'];
echo "</td><td>"; 
echo $row['antall'];
echo "</td></tr>";
}

// HTML-tabellens formatering - tabellslutt
echo "</table>";

// stänger databasen
mysql_close($opendb);
?>

Endret av chop-chop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se her ja, denne henter jo ut akkurat det jeg trenger. Hvordan skal strukturen i databasen se ut? Regner med at jeg må gjøre det manuelt. Bruker phpMyAdmin.

Og går det an å oppdatere innholdet via en konsoll eller noe? Helst ikke phpMyAdmin..

Tusen takk for svar forresten!

Lenke til kommentar

last ned mysql client. (vet ikke om du får lastet det ned alene, men det følger med mysql server. det er gratis)

det er et program du kjører fra kommandolinjen i win eller fra teminal i linux/unix. programmet lar deg skrive queries direkte fra terminal/kommandolinje.

har du tilgang til en web host er det som regel mulighet for å bruke ssh for å koble seg til bash (unix shell/terminal). derifra kan du også sannsynligvis bruke mysql client dersom serveren har mysql. det bruker å være samme brukernavn og passord på ssh som ftp. ofte annen vhost feks ftp.domeneshop.no blir ssh.domeneshop.no

Endret av grimjoey
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

last ned putty (google)

åpne putty med host: ssh.hostname.no (bytt ut med ditt hostname)

velg yes for å generere nøkkel

skriv inn ftp brukernavn

skriv inn passord

skriv mysql -u mysql_brukernavn -p -h localhost

du kan bytte ut localhost her med mysql.hostname.no dersom localhost ikke funker

Lenke til kommentar

Hmm, tror nesten ikke hosten tillater dette jeg... Får rett og slett ikke kontakt..

Men jeg kan ikke kjøre en query på phpMyAdmin, for å sette opp databasen riktig der da? For jeg skal jo strengt tatt ha noe lignende dette:

post-91181-1199537982_thumb.jpg

Også må jeg bare kunne lage noe online skjema som man kunne fylle inn de ulike feltene og trykke ok for å kjøre det inn i databasen.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

du kan jo bruke phpmyadmin eller lage en egen side for å entre querier.

CREATE TABLE kjøpere (id INT(11) NOT NULL PRIMARY KEY AUTO_INCREMENT, kjøper VARCHAR(50), email VARCHAR(70));

CREATE TABLE artikler (id INT(11) NOT NULL PRIMARY KEY AUTO_INCREMENT, navn VARCHAR(50), beholdning INT(11), farge VARCHAR(20));

CREATE TABLE solgt (id INT(11) NOT NULL PRIMARY KEY AUTO_INCREMENT, artikkel_id INT(11), kjøper_id INT(11), tidspunkt DATETIME);

legg inn info så:

SELECT kjøper.navn as Kjøper, solgt.tidspunkt as Solgt(dato), email as Email, COUNT(solgt.id) as Antall_puter_solgt, farge as Farge_på_puta from kjøper k, artikler a, solgt s WHERE s.kjøper_id = k.id AND s.artikkel_id = a.id AND a.navn = 'pute' AND a.farge = 'rosa';

for å få resultatet du beskriver. dette er en normalisert database. muligens kunne du hatt egen tabell for farger mot artikler.

Endret av grimjoey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...