challange08 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hvordan reagerer man når fremmede mennesker tar kontakt med deg? Dette emnet er startet av en gruppe som forsker på å finne ut av akkurat dette, og om noen av dere kunne være så vennlige å svare på noen av spørsmålene våre, så hadde det vært fint Vi har gjennomført en undersøkelse der vi stilte oss opp på gaten for å undersøke hvor mange som var villige til å snakke med oss. Bare 6 av 40 personer ville snakke med oss i det hele tatt. Hvorfor er det slik? Er det en ukultur i Norge der man ikke liker å kommunisere med andre mennesker som vi ikke har kjent siden barneårene? Er dette i det hele tatt en ukultur. Vi vil vite hva du mener om saken, og vi håper at dere kan ta dere tid til å svare på noen av disse spørsmålene: 1. Ville du svart på en undersøkelse dersom en person du ikke kjente hadde spurt deg om å svare på den? 2. Snakker du med mennesker som du ikke kjenner på bussen? 3. Hva synes du eventuelt om fremmede som snakker med deg? På forhånd, tusen takk, og vi håper på en hel del respons på dette emnet, både positivt og negativt. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) 1. Kommer an på hvor mye tid jeg har eller hvordan spørsmålet var. 2. Nei 3. Har ingen spesielle synspunkter om det, det er helt greit. Endret 19. desember 2007 av Myagos Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 1. Det kommer an på hvilken undersøkelse, men både svart ja og nei på å delta på slike før på gata. 2. Det hender en gang i blant, men ikke ofte. 3. At de stort sett er hyggelige\utadvente. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 1. Ville du svart på en undersøkelse dersom en person du ikke kjente hadde spurt deg om å svare på den?2. Snakker du med mennesker som du ikke kjenner på bussen? 3. Hva synes du eventuelt om fremmede som snakker med deg? 1. Ja, dersom jeg hadde tid og var i humør. Svarer ganske ofte på diverse undersøkelser. 2. Dersom de er åpne for det... men å si at det skjer ofte... nei, det hører dessverre sjeldenhetene til. 3. Jeg savner igrunn et mer jovialt og løst humør og temperament her i Norge, så det ser jeg positivt på. Lenke til kommentar
loped_85 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 1. Kommer helt an på hva undersøkelsen gikk ut på. 2. Kommer an på anledningen. Man snakker jo ikke med villt fremmede på bussen på måfå. 3. Kommer ann på anledningen igjen, men ser ikke noe galt idet. Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 1. Ville du svart på en undersøkelse dersom en person du ikke kjente hadde spurt deg om å svare på den?2. Snakker du med mennesker som du ikke kjenner på bussen? 3. Hva synes du eventuelt om fremmede som snakker med deg? 1. Spørs om undersøkelsen handlet om noe jeg bryr meg om. Det hender sjelden. 2. Nei. Jeg blir ofte oppfattet som sint og utilnærmelig på grunn av at jeg veldig skjelden snakker med folk, men alt trenger da heller ikke snakkes om? 3. At de godt kan slutte; jeg bryr meg sjelden om deres tanker, de burde heller ikke bry seg om mine. Jeg liker rett og slett ikke at folk skal være "kompis" etter at vi har kjent hverandre i 5 minutter. Det virker så falskt og unødvendig. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hva er det egentlig med nordmenn som gjør at vi tror at alle som prøver å snakke med oss på gaten er falske eller ønsker å selge oss noe? Vi er et merkelig og paranoid folkeslag... Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hva er det egentlig med nordmenn som gjør at vi tror at alle som prøver å snakke med oss på gaten er falske eller ønsker å selge oss noe? Vi er et merkelig og paranoid folkeslag... Tror ikke nordmenn er mer spesielle enn andre vestlige, folk er generelt kjipe, rett og slett. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 1. Sannsynligvis ikke 2. Bare om dem tar intiativet til praten 3. Veldig hyggelig Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 1. Ville du svart på en undersøkelse dersom en person du ikke kjente hadde spurt deg om å svare på den?2. Snakker du med mennesker som du ikke kjenner på bussen? 3. Hva synes du eventuelt om fremmede som snakker med deg? 1. Kommer an på kjønn og utseende på personen. 2. Kommer an på kjønn og utseende på personen. 3. kommer an på kjønn og utseende på personen. Ja jeg er faktisk så overfladisk, og det gjelder nok de fleste andre her i landet også selv om ikke alle tør innrømme det. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Er en ganske beskjeden person, så snakker ikke til fremmede så lenge jeg ikke må. Så til spørsmålene: Q: Ville du svart på en undersøkelse dersom en person du ikke kjente hadde spurt deg om å svare på den? A: Kommer helt an på åssen undersøkelse det er og hvem som spør. Hvis jeg ikke får se resultat selv i ettertid og hun ikke er en jente å prøve seg på, er det ikke verdt å bruke tida. Q: Snakker du med mennesker som du ikke kjenner på bussen? A: Pleier jo å si hei til sjåføren, men vet ikke om det gjelder. Tar ikke kontakt selv så lenge ingen tar kontakt med meg først eller jeg får festet øynenene på en vakker jente. Q: Hva synes du eventuelt om fremmede som snakker med deg? A: Ingen problemer med det, selv om jeg er beskjeden, svarer jeg som oftest på det de lurer på. Lenke til kommentar
maglame Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 1. Ville du svart på en undersøkelse dersom en person du ikke kjente hadde spurt deg om å svare på den? Som regel, nei. 2. Snakker du med mennesker som du ikke kjenner på bussen? Som regel, nei. 3. Hva synes du eventuelt om fremmede som snakker med deg? Missliker det sterkt. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 1: Jau, om det er en undersøkelse om noe jeg vil snakke om og gjennom et organ jeg tror vil ha nytte av undersøkelsen. Forbrukerundersøkelser synes jeg er bortkastet tid, mens forskningsprosjekt for universiteter taes under betraktning om de deler problemstillingen sin. 2: Nope, har iPod med sanger og bøker som kan vare meg fra Nordkapp til Svinesund, har ingen behov for å drive tomprat med sidemannen. 3: Har ingen problemer med å drive samtale med andre gitt at de har noe interessant å snakke om og ikke forstyrrer meg med mitt. Jeg spiller heller litt diskret luftgitar med Hendrix på øret enn å diskutere været med en villt fremmed, eller nær familie eller venn for den del. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hva synes du eventuelt om fremmede som snakker med deg?Missliker det sterkt. Ikke for å være frekk, men dette tyder jo på sjenanse eller sosial atferid i en så alvorlig avvikende form at det kan være klinisk. Men det er altså svært mange i landet vårt som tilsynelatende lider under dette fenomenet... Lenke til kommentar
maglame Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hva synes du eventuelt om fremmede som snakker med deg?Missliker det sterkt. Ikke for å være frekk, men dette tyder jo på sjenanse eller sosial atferid i en så alvorlig avvikende form at det kan være klinisk. Men det er altså svært mange i landet vårt som tilsynelatende lider under dette fenomenet... Eller bare at folk har jævlig lite interessant å si... Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Det er i seg selv ikke nok til å "mislike sterkt" at fremmede snakker til deg. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) 1. Hvis det hadde vært et interessant team 2. Nei 3. Det blir vel forskjellig fra situasjon til situasjon, hva de snakker om osv. Men vil de snakke med meg så greit nok, det skjer ikke ofte uansett. Endret 19. desember 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Det har aldri skjedd meg, så vet ikke helt. En fremmed har ALDRI snakket med deg? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Det har aldri skjedd meg, så vet ikke helt. En fremmed har ALDRI snakket med deg? Ikke på bussen nei, ser nå at det kanskje var generelt ment. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Uansett utrolig trist da, og som sier mye om nordmenn føler jeg, etter å ha reist en del i verden. Påstår ikke at tullprat eller prat om været er en sosial nødvendighet, men denne sosioale og psykologiske barrieren vi nordmenn har mot å komme i kontakt med andre mennesker kan vel ikke være spesielt sunn? Så hvorfor er vi så paranoide? Hva er vi redde for? I verste fall å måtte nikke ja til at været er fint eller dårlig i dag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå