arfuzzum Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hei, Jeg er relativt ny i dette "gamet" og havnet i dette uføret da jeg sveipet innom her på forumet for å finne noen stabile BIOS-settings til min ever-BSODing crap PC. Så begynte jeg å leke med ild, nei volt. Jeg kjørte 1.475v til CPU, og fikk 3,2ghz med 400x8 4.4.4.12. Kjører en E6600 med Zahlman NT på P5K m/ 4GB RAM (PC6400). Idiot som jeg selvsagt er leste jeg av coretemp i PCProbeII, det verste programmet som noen gang er skrevet av noen på ASUS (sier det litt?), til jevnt 55 grader. Det ga selvsagt ikke noen god pekepinn på hvor hot det var nedi der. Med Coretemp og Orthos steg temperaturen raskt, og til langt opp på 60 grader. Kanskje jeg ikke skulle kjørt 19 minutter med terror i første runde likevel. Jaja, det lukta ihvertfall ikke brent - enda. Jeg ble bekymret og begynte å klokke ned, men det hjalp ikke noe særlig. Tempen forble høy. Jeg skjønte etterhvert at 1.475v ble litt voldsomt, og har nå både klokket litt ned (7x400 4.4.4.12) og satt ned CPU til 1.325v. Ligger nå etter 19 minutter på 53 grader i begge kjerner etter Test 10, 800000 Lucas-Lehmer iterations of M135169 using 8K FFT length. Self-test 8K passed!. Virker til å gå stabilt, og Zalman-vifta har enda noen RPMs å gå på. Spørsmålet er: Er 1.325v nok til å opprettholde en slik clock? Hvor mye saft må jeg gi CPU'n for å kjøre 8x400 for eksempel, uten å grille hele shaiten? Lenke til kommentar
arfuzzum Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Jeg kjører nå 1.415v (?), avlest til Core Voltage på 1.32v i CPU-Z. Kjernetemp i Intel TAT er jevnt 59-62 grader etter Test 9, 800000 Lucas-Lehmer iterations of M141311 using 8K FFT length, 12 minutters varighet. Når jeg legger ned browsern synker core1 fra 62 til 60. Skal la Orthos kjøre i noen timer nå. Høres dette normalt og holdbart ut? Kjører 8x400 4.4.4.12 EDIT: Nei, det var ikke holdbart. Etter ca. 15 minutter stopper Orthos. Burde jeg kunne kjøre hardere uten å få disse temperaturene? Som nevnt bruker jeg en Zalman NT CPU-vifte med regulerbart turtall, og et LianLi-kabinett med 2 120mm vifter samt en Mist 500w PSU. Jeg kunne jo prøve å åpne kabinettet når jeg kjører for å se om det er dårlig luftgjennomstrømning. Kan jeg gjøre noe annet for å få Orthostest til å kjøre lenge uten å øke spenningen? Endre RAM-timings? På forhånd takk! Endret 19. desember 2007 av RichardFossum Lenke til kommentar
arfuzzum Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Stusselig tempo i dette CPU-overklokk-forumet! Vel, uansett så fant jeg at ved å la kabinettviftene gå for full spiker uansett, samt å endre timings på minnet ser ut til å gi mer stabilitet og lavere temp. Kjører på 3,2ghz med 5-5-5-15 og 1.4125v (cpu), og har under 60 grader etter langtids hardkjør i Orthos. Case closed. Thanks for nothing! Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hvor mye volt som trengs er veldig forskjellig fra prosessor til prosessor, du må bare prøve deg fram. En makstemp på 60-65 grader i coretemp/everest er en grei temperatur. Hvis du kan kjøre full prime/stresstest på begge kjørnene over litt tid vil jeg tro at den er stabil nok. (gjerne1-2 timer) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå