Gjest medlem-140898 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Er 15 år gammel, og vil gjerne bli bedre i norsk skriftlig. Får altså 3 i kortet iår, vil hvertfall få en 4 i norsk neste år. Har hatt 2 skriflige prøver og fikk 4\3 og 3+, så det er ikke HELT umulig å få en 4er. Men hvordan kan jeg bli bedre i norsk skriftlig. Jeg vil gjerne ha andre råd en: "LES EN BOK" Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Skriv en del tekster selv. Learning by doing! Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 LES MANGE BØKER! - ingenting hjelper mer, men okay: Skriv en del tekster selv. Lenke til kommentar
MforMats Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Prøv å skriv litt mer avansert, bruk fremmedord og ha variert språk (bruk forskjellige ord med samme mening) Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Bør kanskje få en oversikt over hva du bør forbedre, noe norsklærere ofte er flinke til å kommentere på prøver, evt. kan du spørre dem. For øvrig kan det være mye å hente på å prøve ut forskjellige sjangre. Generelt er det bedre for karakteren å skrive et essay, kåseri e.l. enn en historie. På videregående har jeg hittil ikke fått en eneste oppgave hvor jeg har kunnet skrive en historie, og det er enda en grunn til å venne seg til å skrive forskjellige ting. Det er også godt mulig at du får mer utbytte av lesingen om du leser annet enn romaner, fordi det gjerne er fokus på språkets rikdom i tillegg til budskapet i essay- og kåseritekster. Norsk er ikke noe man blir god i uten videre, men det blir lettere om du finner ut hva som passer best å skrive for deg, også hva angår temaer. Lykke til! Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Du behøver ikke å lese bøker (romaner, noveller) med mindre du vil skrive tekster i denne sjangeren. Hvis du er glad i å skrive artikler, resonnerende tekster, drøfteoppgaver o.l, hjelper det å lese artikler og debatter som det kryr av på nettet. Forumet inneholder f.eks en rekke gode artikler, og hvis du ganske enkelt leter litt i forumkategoriene, finner du mye inspirasjon til både rettskriving og tekstoppbygning. Det er viktig å legge merke til hvilke ord og uttrykk andre bruker som inspirasjon til hva du kan bruke i dine egne tekster. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Fikk 3 i norsk skrftlig. 1. fikk jeg 4\3 og den andre 3+. Men kunne læreren min gi meg en 4? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Nei. Ingen av karakterene er over fire, så det skal nok mye til. 4/3 er nærmere fire enn tre, men 3+ er og blir en litt finere treer. Tviler veldig på at læreren setter deg på en firer med to slike karakterer, i såfall bør han ha en svært god grunn (det skjer uansett ikke til jul, hvor lærerne heller setter karakteren ned heller enn opp om man er på vippen, og det er du vel strengt tatt egentlig ikke). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Bidra på Wikipedia, det er mitt beste råd. Der er det ikke til å unngå at man lærer mye; fakta og rettskriving, og for å bli enda bedre kan det være lurt å skrive om ting man kan noe om der. Selv har jeg opprettet over 200 nye artikler der, og har nå en 6-er i norsk hovedmål skriftlig. Sidemål skriftlig har visst også en bra standard på karakterarket til jul om jeg skal tro norsklæreren min. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Kjøp deg denne boka, les den godt, les denne grammatikkguiden en gang i måneden til du kan den utenat, slå opp alle ord du er usikker på og skriv artikler, ikke historier, kåseri og annet tullball, på samtlige skrivedager. Endret 22. desember 2007 av Ingar Lenke til kommentar
Elij Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Les det du vil bli god til å skrive. Øv. Skriv leserinnlegg utenom skoleoppgaver. Hvis du skriver noveller: Sett deg inn i personenes følelser. Funker utrolig bra. Og ha med skildringer. Saktekster: Skriv om noe du kan noe om. Dersom du vet at du skal ha om urettferdighet dagen etter, sett deg inn i det! Les andre innlegg om det samme, og prøv å se saken fra begge sider. Hade utrolig flaks på tentamen i år: Skrev en stil kvelden før, uten å vite temaet for dagen etter, og den viste seg å passe til en av oppgavene... Endte med sekser, og ingen av de andre kunne fatte hvordan jeg fant på noe så fort:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå