Zerd Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 _BOFH_ skrev: nomore skrev: Missy TommeN skrev: Zerd skrev: port trunke - så man får 2 Gbit i stedet for 1 Trunke porter er vel strengt tatt egentlig å kjøre flere VLAN i samme port? (shoot me if im wrong). Cisco kaller å kjøre 2 porter sammen å få 2 gbit for Etherchannel? Det er jeg rimelig sikker på, men seff kan jeg ta feil Kjært barn har mange navn. Noen kaller dette for trunking(linksys/cisco utstyr eg har sett bruker det navnet) mens andre kaller det for tagging(nettverksustyret eg bruker kaller det for tagging). Hva som er rett og hva som er galt blir jo da vanskelig å bestemme seg for Det er ingen (burde i alle fall ikke være ) som kaller dette for trunking. (ikke meningen å være frekk...!) Trunking er per def å kjøre flere VLANs på samme port (gjennom samme kabel) Det å kjøre 2 stk (eller flere) porter for å øke hastigheten kalles ofte teaming. Cisco har sin egen (som vanlig ) løsning på dette som de kaller EtherChannel. Den er på mange måter lik den åpne standarden som heter 802.3ad, men har en del mer features. Wikipedia skrev: Link aggregation, or IEEE 802.3ad, is a computer networking term which describes using multiple Ethernet network cables/ports in parallel to increase the link speed beyond the limits of any one single cable or port, and to increase the redundancy for higher availability. Other terms for this include "Ethernet trunk", "NIC teaming", "port teaming", "port trunking", "EtherChannel", "Multi-Link Trunking (MLT)", "DMLT", "SMLT", "DSMLT", "R-SMLT", "NIC bonding", "Network Fault Tolerance (NFT)" and "link aggregate group" (LAG). Kjært barn har ekstremt mange navn Et google-søk på "port trunking" gir også veldig mange svar som handler om link aggregation. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå