Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 LAN porter: Hva bruker dere disse til?

Anbefalte innlegg

Har registrert at det er blitt vanlig med 2 stk LAN porter på hovedkort som leveres idag. Jeg har hatt noen slike selv.

Men det er en ting jeg lurer på; Hvilket fornuftig bruk kan man gjøre av disse?

...Eller det kunne kanskje være mere interessant å høre hva dere bruker disse til?

:yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og, hvilke privatpersoner har bruk for dette?

Eneste snedige bruken jeg har funnet er hvis man kjapt og enkelt skal dele nettverket videre til en ekstra pc uten å trekke kabel helt til knutepunktet.

... Og, hvis man har en router/firewall som man deler internett igjennom, noe som blir ganske likt det jeg nevnte i sted.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

* Internet connection sharing som nevnt over

* load balancing med fail-over på workstation/server.

* mulighet til å koble seg til flere nettverk samtidig uten å kjøre VLAN på kortet.

Enkelt å greit så tror jeg hovedgrunnen til at dette kommer mer og mer er at det koster veldig lite å putte på den ekstra LAN-kontrolleren, samtidig som man har sett at fler og fler har behov for dette både privat og i bedrift.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
port trunke - så man får 2 Gbit i stedet for 1 :)

Trunke porter er vel strengt tatt egentlig å kjøre flere VLAN i samme port? (shoot me if im wrong). Cisco kaller å kjøre 2 porter sammen å få 2 gbit for Etherchannel?

Det er jeg rimelig sikker på, men seff kan jeg ta feil :)

Kjært barn har mange navn. Noen kaller dette for trunking(linksys/cisco utstyr eg har sett bruker det navnet) mens andre kaller det for tagging(nettverksustyret eg bruker kaller det for tagging). Hva som er rett og hva som er galt blir jo da vanskelig å bestemme seg for :)

Lenke til kommentar

Hovedkortet mitt som jeg får Onsdag:

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6

har dual 1GB port, Gigabyte kaller dette "teaming".

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mother...?ProductID=2690

fra siden:

Dual Gigabit LAN with Teaming

The dual Gigabit LAN with Teaming function allows the 2 single network connections to act as one for twice the bandwidth, further to improve overall throughput with lower CPU utilization and also provide new generation connectivity for the broadband era. It is able to prevent network downtime by transferring the workload from a failed port to a working port.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
port trunke - så man får 2 Gbit i stedet for 1 :)

Trunke porter er vel strengt tatt egentlig å kjøre flere VLAN i samme port? (shoot me if im wrong). Cisco kaller å kjøre 2 porter sammen å få 2 gbit for Etherchannel?

Det er jeg rimelig sikker på, men seff kan jeg ta feil :)

Kjært barn har mange navn. Noen kaller dette for trunking(linksys/cisco utstyr eg har sett bruker det navnet) mens andre kaller det for tagging(nettverksustyret eg bruker kaller det for tagging). Hva som er rett og hva som er galt blir jo da vanskelig å bestemme seg for :)

Det er ingen (burde i alle fall ikke være :) ) som kaller dette for trunking. (ikke meningen å være frekk...!) Trunking er per def å kjøre flere VLANs på samme port (gjennom samme kabel)

Det å kjøre 2 stk (eller flere) porter for å øke hastigheten kalles ofte teaming. Cisco har sin egen (som vanlig :cool: ) løsning på dette som de kaller EtherChannel. Den er på mange måter lik den åpne standarden som heter 802.3ad, men har en del mer features.

Lenke til kommentar
Det er ingen (burde i alle fall ikke være :) ) som kaller dette for trunking. (ikke meningen å være frekk...!) Trunking er per def å kjøre flere VLANs på samme port (gjennom samme kabel)

Det å kjøre 2 stk (eller flere) porter for å øke hastigheten kalles ofte teaming. Cisco har sin egen (som vanlig :cool: ) løsning på dette som de kaller EtherChannel. Den er på mange måter lik den åpne standarden som heter 802.3ad, men har en del mer features.

Merkelig, Wikipedia nevner nå at det kan hete det :)

Wikipedia

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at man skal ta Wiki med en klype salt....

Dette er som sakt frivillige som har hivd opp informasjon, dem som godkjenner artikkler er ikke akkurat guder og allvitende.

Enig. Men eg ville bare vise at disse navnene blir brukt litt om hverandre. Om det er feil å gjøre det er en ting, men om det faktisk blir gjort er en annen ting. Og det var det siste eg ville frem til. Et lite søk på google viser det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...