Gå til innhold

Til deg som skal handle fra utlandet:

Anbefalte innlegg

Vant en auksjon på eBay.com på en prosessor i romjula, og gleda meg som en snørrunge til at den skulle komme.

Betalte for prosessoren da jeg vant den , og den ble sendt ut fra leverandøren før nyttårsaften. Etter 1 og 1/2 uke begynte jeg å lure på hvor den ble av, og sendte flere mailer der jeg lurte på om de kunne spore opp sendingen osv. Fikk etterhvert svar der de mente den hadde kommet til Norge så da ble jeg gående og sjekke postkassen min som febrilsk i den neste uken. Men nei, ikke no der. 27 januar, ca 2 uker etter at prosessoren kom inn i landet får jeg en regning i posten på 600kr fra nordisk ekspress og fant til slutt ut at det hele dreide seg om at jeg måtte betale toll for pakken.

Jaja tenkte jeg, måtte jo bare betale det sånn at jeg fikk prosessoren så fort så mulig, så jeg betalte samme dag. Deretter ringte jeg de og hørte om hvor lang tid det tok før jeg fikk pakken min. Det kunne de ikke svare på men de regnet med maks 5-6 dager. Så jeg ventet i en uke før jeg ringte igjen.(mandag 3.2) Da fikk jeg beskjed om at jeg kunne få den dagen etter, så jeg ble hjemme fra forelesningene for å få den på døra av bud. Men nei, ingen ting. Så ringte jeg sammenhengende fra tirsdag til fredag for å si at jeg kunne hente den selv osv, men fikk bare som svar at det var fysisk umulig(!) og hente den. Brukte et helt 300kr kontantkort på å snakke med de, men ingen som brydde seg overhode om jeg fikk pakken jeg hadde betalt for eller ikke.

Så det vil si at jeg nå har betalt 1600kr pluss 600 i toll, totalt 2200kr for prosessoren(P4 2.4ghz) og ventet i nesten 1 og 1/2 måned på og få den,når jeg kunne benyttet meg av komplett.no`s tilbud i uke 3 på samme prosessoren for 1700kr og fått den etter to dager.

SURT!

PS: Jeg har blitt "lovet" at jeg kan komme og hente den på tollageret imorgen, og så fårn vente å se. :roll:

Moralen er; ikke handle hardware i utlandet om du ikke ABSOLUTT må. Brant meg skikkelig på denne episoden!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme problemet har jeg hatt (to ganger). Første gangen tok det seks uker før jeg fikk beskjed om at pakken var i Norge, selv om den kom til Norge etter kun én uke. Da var det NorCargo som leverte pakken.

Nå sist hadde jeg et teleskop som ble sendt fra USA. Tok en uke fra Nordisk Ekspress mottok pakken til jeg mottok faktura på moms, og ytterligere to uker før jeg mottok pakken. Ringte til stadighet og tror jeg klarte å få pakken raskere av den grunn.

Men et viktig tips til alle som vil handle fra USA: Be om at pakken blir sendt som Global Express Mail med USPS ( United States Postal Service).

Har gjort dette totalt seks ganger med meget bra resultat. Posten leverer pakken hjemme hos deg i løpet av 5 dager. Må du betale moms, kommer kravet som en giro senere.

Og et annet lite tips: Be om at verdien på pakken din blir redusert. Du sparer ihvertfall noe moms på det. Tror heller ikke at Tollvesenet kan straffe deg hvis det blir oppdaget. Det eneste du risikerer er at du må betale full moms istedenfor redusert.

Altså: Det er ikke noe problem å handle fra USA bare du tar noen forhåndsregler!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Nå er grensen oppe i 500 NOK i portofri handel fra utlandet, men den vil øke til 1000 om ikke så lenge!

-Chief- :woot:

wtf.jpg

Den er på 1000kr per i dag men har det skjedd noe her confused.gif

Du mener tollfritt ikke sant. Den grensen er på 1000kr og opptil 200kr er det momsfritt

Lenke til kommentar

Bare ring og mas, før eller siden får du prosessoren din. Det samme skjedde hos meg. Jeg ringte og fikk avtalt tid di skulle komme på døra, da de ikke kom ringte jeg og det viste seg at det var budene som sjørte ut som ikke hadde fått ut fingen. Sparken skulle de hatt.

Lenke til kommentar

Hvor mye hadde du håpet på å spare ved å kjøpe den fra utlandet? Går utifra at det var det som var motivasjonen for å kjøpe fra en annen plass enn en norsk webshop.

Hvis du vant auksjonen med et bud på 1600 nok, og så vet du jo at du i tillegg får moms + tollavgifter. I dette tilfellet kom det på 600.

Hva kostet prosessoren da du vant auksjonen?

Når du i tillegg vil på en mye lengere vei med tanke på reklamasjon/reperasjon, så vil jeg tro at det koster mer enn det smaker.

Saken er kanskje en liten advarsel til de som tenker på å kjøpe hw fra utlandet om at de bør tenke seg litt om før de gjør det. Skjekk hvilke avgifter som kommer i tillegg før man hopper på et tilsynelatende godt tilbud.

(Sier på ingen måte at man ikke skal handle fra utlandet) :)

Det er uansett merkelig at det skal være så vanskelig å få ut den pakken. Har stort sett fått ting med posten, og da har jeg ikke hatt noen problemer.

Lenke til kommentar

Har sjølv hatt ein del problemer med pakkar frå utlandet. Trudde virkelig ikkje det gjekk ann å bli dårligare enn Posten, men det klarer vist både NSB Ekspressgods og NordiskExpress.

I høst kjøpte eg nokre LP plater frå England. Har alltid fått dei i posten, men denne gangen kom det med bud frå NordiskExpress. Fekk vel ikkje platene før 1,5mnd etter dei var sendt. I mellomtida hadde dei blitt returnert 2 gangar til England, men sendt tilbake hit. 4 veker etter dei var sendt siste gangen kom endelig budet på døra.Då hadde eg eit par dagar før det fått eit brev i posten frå dei, med tollpapir og greier. Men der stod ingenting om kva eg måtte gjere eller noke som helst.Forstår ikkje kvifor det blei sendt meg i det heile tatt. Jævla NordiskExpress asso. Virkar som det er fleire som har hatt problem med dei.

Nylig har eg kjøpt ein del samleobjekt av Star Wars Lego på auksjon i frå USA. Alle 3 pakkane blei sendt med USPS. Etter som eg har fått opplyst av Posten brukar desse NSB-eigde Ekspressgods General Parcel som norsk partner. Den første pakken blei sendt for ein mnd. sidan. Dei to andre for 3 veker sidan. skulle ta 4-10 dagar å sende desse. Men fekk dei først i går. Då hadde eg nettopp kontakta Ekspressgods og undersøkt saka. Og då fekk eg plutselig opplyst at det låg 3 pakkar og venta på meg på Ekspressgods i Bergen, og fekk 3 trackingnummer. Sjekka desse, og då viste det seg at pakkane hadde vore på lager der i henholdsvis 2 og 1 veker. Uten at eg hadde fått vite ein dritt. I tillegg hadde dei prestert å bruke 1 veke på å tolldeklarere pakken frå den kom til Oslo til den var i Bergen. Forbanna inkompetente slaurar. Skulle liksom fått utkøyrt desse pakkane, men det hadde ikkje skjedd. Berre lurer på kor lenge eg måtte ha venta om eg ikkje hade henta dei sjølv.

Lenke til kommentar

Virker som om det avhenger av hvem transportøren er her ja... Bestilte Vapochill fra Sverige (før den kom til Norge). Tok vel om lag en uke tror jeg, alt via gode, gamle posten. Ble oppringt av ei fra tollen som lurte på hva dette var for noe, forklarte det og fikk oppkrav på transport, pris, moms og toll. Ble vel enn 5-600 kroner dyrere enn prisen som sto på nettsida til butikken

Lenke til kommentar

Det er ikke toll på datautstyr. Det er riktignok moms og ekspedisjonsgebyr, og det kan svi nok... Dessuten er de som åpner pakken oppegående nok til å skjønne at ingen betaler flere dollar i porto for en prosessor som er verdt en dollar...

Lenke til kommentar

Momsfritt kjøp i utlandet gjelder for pakker under kr 200

Gave er pr idag under kr 500, men er nå foreslått hevet til kr 1000.-.

Så til en solskinnshistorie.

Vant IPOD på ebay på onsdag, betalte torsdag, fikk IPOD på døra fra San Francisco på tirsdag med Federal Express. Fikk regning på mva i posten i ettertid. Kunne trekke hvor forsendelsen befant seg til enhver tid på federal express sin web side. (frakten kostet kun $17 men firmaet selger jobbet for hadde en rå fraktavtale :D )

Lenke til kommentar

Sånn er det når det har blitt privatisert, posten selger seg så private selskaper kan ta over frakt osv..og det blir dyrt, så et program om dette på nrk, fbi trur jeg det var..går jo gjennom hundrevis av selkaper før det kommet til norge, før kom det rett til posten i norge..pluss, de private selskapene har fått et rykte på seg nå for å være skikkelig trege..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...