Gå til innhold

Skjermkort til mediacenter

bufodill

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har tenkt å sette sammen en maskin som skal brukes til mediacenter for min far. Sannsynligvis vil den ikke bli brukt til å ta inn tv på, i alle fall ikke med det første. Det er altså mest en boks som skal brukes til å vise frem bilder fra digitalkameraet, og spille dvd / BD, samt naturligvis musikk og surfing.

Det største spørsmålet mitt i den sammenheng blir hvor bra grafikkløsning som kreves for å spille Blu-Ray. Jeg ser at Cyberlink "krever" skjermkort med pure-video eller lignende. Men hva med en integrert grafikkløsning som enten ati x1250 eller intel gma 1300 med clear video (og hdmi...)? Vil de klare å spille av 1080p med en temmelig kraftig prosessor og 2 gb ram?

Grunnen til at jeg spør er at det virker som en temmelig billig løsning å kjøpe en barebone og gjøre det på den måten...

Jeg har prøvd å google litt rundt på det, og det ser ut som at i alle fall x1250 kan klare å spille annet hd-materiale i 1080p, burde den ikke da også klare Blu-ray? (http://techreport.com/articles.x/11931)

Den bruker riktignok 60% av cpu for å spille av, men med enda bitte litt raskere cpu burde det ikke by på noe problem, vel?

Erfaringer og forslag, noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men selges det noen barebones med den løsningen nå i dag?

Edit: skjønte at du kanskje mente å kjøpe et pci-ex kort ja... :)

Ja kanskje ikke så dumt med en Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2, PCI-Express, DVI-I/Tv-out/HDMI, Heatsink til 330 kroner, eller en MSI GeForce 8500GT 256MB DDR2, PCI-Express, DVI, HDMI, Heatsink - til 595 kroner?

Og kompisen din har en single core p4?

Tenkte evt. på en

Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte til den intel-løsningen, eller en AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte til den amd/ati-løsningen...

Endret av bufodill
Lenke til kommentar
Og kompisen din har en single core p4?

Tenkte evt. på en

Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte til den intel-løsningen, eller en AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte til den amd/ati-løsningen...

Jepp, han har en single core p4, så en dual-core skulle gjøre det mye bedre, men utifra hva jeg ser her er jeg ikke sikker på hvor mye bedre...

Så spørsmålet blir om du vil bruke ekstra på en cpu som kanskje kan klare brasene, eller spare på cpu og bruke noe ekstra på en gpu.

men selges det noen barebones med den løsningen nå i dag?

Edit: skjønte at du kanskje mente å kjøpe et pci-ex kort ja... :)

Ja kanskje ikke så dumt med en Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2, PCI-Express, DVI-I/Tv-out/HDMI, Heatsink til 330 kroner, eller en MSI GeForce 8500GT 256MB DDR2, PCI-Express, DVI, HDMI, Heatsink - til 595 kroner?

Riktig, og svjv har 2400pro og xt samme UVD chip, som skullet tilsi at du kan slippe unna med HD 2400 pro til 330 kroner. (selv om 8500GT kommer bedre ut ifølge testen, så blir den jo dyrere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...