Gå til innhold

Gamle Nikon objektiver på nyere kameraer.

Anbefalte innlegg

Kansje dette er et xstremt dumt sørsmål men jeg spør alikevell . jeg har noe gammelt nikon utstyr liggende kamera i FG serien ,noen objektiver + en blits ,kjøpt på slutten av -80 tallet,huff. Jeg har nå begynt å fundere på og kjøpe meg nytt digitalt speilrefleks utstyr .Kan jeg bruke de gamle objektivene på en D80-D200 eller tom.D300 . I så fall så heller det mot Nikon atter en gang. Det er kun ment som suplement til nyere objektiver og om det idet hele er teknisk mulig.

http://www.nikonlinks.com/unklbil/FG20.htm

Overskrift på innlegget er endret etter et lite hint fra administrator . :thumbup:

Endret av serum07
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke de, men du får ikke brukt noen av programmene. Du må fokusere selv ; det er ikke noe problem. Men du må sette lukkertid og blender selv (i manuell - M) og prøve deg frem til det er eksponert riktig. Noen synes det er helt greit, andre synes det er bare pes.

Tom

Lenke til kommentar

FG er et ganske undervurdert kamera fra Nikon, og om du har 50mm 1.8, 100mm f2.8 og 75-150mm 3.5 i E-serien som fulgte kamera med metallringer så må du ikke finne på å selge det bort i alle fall! De gir veldig veldig skarpe bilder og finfine farger på dSLR fra Nikon. Du må ha D200 eller opp for å få mye automatikk- men det er fantastisk kjekt. På D80 og ned må du gå helmanuelt.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Hva med den andre veien? Kan jeg bruke de linsene jeg evt kjøper nå (til en D modell) på mitt gode gamle F3. Ser at G-modellene mangler Fokusring, så de er det vel liten vits i å bruke på F3, eller kan de brukes med fast blender - noen erfaringer?

Har bl.a. et gammelt 50 f/1.2 som jeg har svært lyst til å bruke når jeg kjøper en D200-300.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...