Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ALLE spill hakker med core2duo og 2gb ram?!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter med en ganske ny Dell Latitude D630 og prøver å finne et spill eller to som jeg kan trives med i ledige stunder. Mitt siste forsøk er SimCity 4, men det viser seg at grafikken hakker kraftig, selv på dette relativt gamle spillet..! merker heller ikke bedring dersom jeg spiller i 640x480 fremfor 1280x1024..

har core 2 duo t7100 1,8ghz, 2gb ram og vista. ikke noe dedikert grafikkort, men tror det er en santa rosa-løsning med intel 965 gm express-brikkesett ~385mb (er det dette som er x3100-grafikk?), får det opp i dxdiag ihvertfall.. kjører 1280x800-oppløsning. dx10.

jeg håper virkelig det er noen innstillinger jeg kan fikse som får orden på dette..?! :-)

for øvrig går vista som ei kule.. har oppdatert alle drivere og alt i windows.. men eineste spillet jeg i løpet av 4 mnd har fått til å gå helt glatt, er age of empires 2(!)... :|

Endret av chocobo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.. Anbefalt systemkrav til simcity4 er visstnok som følger:

CPU: 1 GHz or faster

RAM: 256 MB or more

Video: 32 MB or greater supported Direct 3D video card

Så selv om jeg tredobler prosessorkraften og åttedobler minnet, så er jeg likevel på glattisen om jeg ikke har et dedikert grafikkort, til tross for at dette bare hadde måtte vært 32mb..?

kan man i så fall si at et dedikert grafikkort løser oppgaver som ikke kan løses på _noen_ som helst annen måte?

beklager jeg er litt grønn, men grafikk har jeg egentlig aldri brydd meg om.. sikkert derfor jeg spiller simcity4 btw.. :yes::-)

Lenke til kommentar

Hva slags score får du i ytelsestesten i Vista? Sammenlagt, og på spillgrafikktesten.

Til alle her som tror man trenger 8800 GTX for å spille kabal på pc-en, man trenger _ikke_ det!

Klart du skal klare å kjøre spill med den maskinen, ikke på full grafikk, men det skal fungere.

Jeg spiller ikke så mye spill selv, men vet at at 4 år gammet spill, som krever 32mb directX 7(!) kompatibelt skjermkort, skal kjøres glatt på den maskinen du har.

Så det må være noe annet som ikke er som det skal. Merker du noen andre problemer med maskinen?

Lenke til kommentar
Hm.. Anbefalt systemkrav til simcity4 er visstnok som følger:

CPU: 1 GHz or faster

RAM: 256 MB or more

Video: 32 MB or greater supported Direct 3D video card

Så selv om jeg tredobler prosessorkraften og åttedobler minnet, så er jeg likevel på glattisen om jeg ikke har et dedikert grafikkort, til tross for at dette bare hadde måtte vært 32mb..?

kan man i så fall si at et dedikert grafikkort løser oppgaver som ikke kan løses på _noen_ som helst annen måte?

beklager jeg er litt grønn, men grafikk har jeg egentlig aldri brydd meg om.. sikkert derfor jeg spiller simcity4 btw.. :yes::-)

En grafikkprosessor er dedikert for å rendre/lage 3D modeller og grafikk, og det som hører med. En vanlig CPU (prosessor) er laget meget "generelt" og kan uføre veldig mange forskjellige ting. Med andre ord kan den utføre MANGE forskjellige oppgaver, men til gjengjeld så er den også veldig treg i de. Ivhertfall om du sammenligner den mot dedikerte løsninger. Ettersom spill krever voldsom mye, så har man altså blitt nødt til å lage noen dedikerte løsninger som avlaster prosessoren ved 3D-operasjoner. (grafikkortet, som nå også omtales som skjermkortet ble født)

I nyere tidsregning så gjør altså grafikkortet (grafikkprosessoren) det aller meste av 3D operasjoner, noe som kanskje er like greit, da ytelsen ville vært horribel om CPUen skullle gjort det samme.

En integrert løsning bruker kun noen få watt og er ikke like spesialisert som dedikerte løsninger. Men den er fortsatt langt bedre egnet enn en vanlig prosessor. Integrerte grafikkprosessorer har som regel de fleste funksjonene som dedikerte har, men mangler altså styrken til å utføre dem i lik stil.

Et topp-kort kan bruke oppimot en 180-200W, og har over 700 millioner transistorer, over 100GB/s i båndbredde, 128 shadere (trengs for å vise avansert grafikk), og har kort sagt enorme ressursjer til å rendre grafikk.

Til sammenligning så har kanskje en integrert brikke noen få millioner transistorer, har kun noen et par shadere, og 2-3 GB/s i båndbredde.

Med andre ord så er ikke disse grafikkbrikkene egnet for å vise 3D grafikk, og en dedikert løsning både koster og yter mange titals/"hundretals" ganger mer.

Hvor mange MB en slik grafikkbrikke har som regel heller lite å si, da grafikkprosessoren er ute av stand til å håndtere/hente frem denne informasjonen raskt nok uansett.

Veldig kjapp og grov leksjon:

-> Når du starter PCen ka ndu tenke deg at harddisken overfører informasjonen til rambrikkene (windows loader).. (skjer med en 10-12MB/s) når informasjonen er lastet opp på rambrikkene så kan prosessoren hente informasjonen fra den frem og tilbake. Hastigheten er nå akselerert til en 5-6GB/s.

-> Prosessoren legger den mest essensielle/mest brukte informasjonen i cacheminnet, som igjen betyr at hastigheten har økt til en 20-60GB/s (finnes flere nivåer)

-> Når du har startet spillet og den har loadet et brett ferdig (lastet opp til rambrikkene og hurtigminnet), så sender grovt sagt prosessoren informasjonen videre til minnet til skjermkortet, og som igjen blir benyttet av grafikkprosessoren. Har du en dedikert løsning så kan hastigheten komme opp i og over 100GB/s! Og grafikkprosessoren vil deretter rendre/lage det ene bildet/scenen, som sendes videre til skjermen.

Har du en integrert løsning synker hastigheten til en 2-3GB/s, og grafikkprosessoren er lik treg i forhold, som igjen betyr at informasjonstrømmen praktisk talt stopper opp, og må derfor vente på at det integrerte skjermkortet klarer å rendre bildet/scenen. (det integrerte skjermkortet har blitt en flaskehals)

Og av denne grunn så vil du merke at det hakker. (Alt etter hvor krevende det er/hvor mye informasjon som må rendres)

Uansett om du har en raskere prosessor og mer systemminne/grafikkminne, så vil flyten i informasjonstrømmen stoppe opp i skjermkortet. ;)

Ps: Selv har jeg ikke spillt SimCity 4, og vet ikke hvor mye det krever, men ville nå trodd at selv et integrert skjermkort skulle kunne dra det uten de voldsomme problemene.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

hehe, tusen takk for utfyllende leksjon :thumbup: nå er jeg en hel del klokere! :)

fant ut at dersom jeg velger grafikkaksellerator av typen software i stedet for hardware, fungerer faktisk simcity ganske bra likevel, det hakker ihvertfall ikke så mye at det er komplett uspillbart!

men kan jeg spørre hva dette betyr i praksis; hva er det en software-aksellerator gjør så mye bedre (i mitt tilfelle) enn hardware-aksellerator? bør jeg da i alle tilfeller velge dette, siden dette gir best resultat på et banalt jallaspill som simcity?

på windows opplevelses-index får jeg forresten:

prosessor: 4,8

minne: 4,8

grafikk: 3,5

spillgrafikk: 3,5

primær harddisk: 4,7

maskinen fungerer helt strålende fint ellers, og vista går som varm kniv gjennom smør.. :thumbup:

vet noen om det eventuelt kan være mulig å sette inn dedikert grafikkløsning i laptopen min (d630), eller har erfaring med dette?

Lenke til kommentar

Ved software-modus, så ville jeg tro at spillet setter seg i et modus der den ikke blir akselerert av maskinvaren (dedikert maskinvare, som i dette tilfellet er grafikkortet)). Med andre ord er det altså prosessoren som står for større dell av rendringen. Og i ditt tilfelle, der flaskehalsen er så forskøvet, være en fordel. (vanligvis så er dette negativt) :)

Dog krever nyere spill at du har på maskinvare akselerator for å kunne spille spillet da dette trengs for visse effekter osv..

Av erfaring så er det umulig/svært problematisk å sette inn dedikert maskinvare.

(kun ytterst få som har støtte for det, og det er ikke akkurat noe du bare får kjøpt i "løs vekt")

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...