Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Krise! Steainlys falt ned fra hylle = stearin over alt

Anbefalte innlegg

Hei, beklager feilpost, men vet ikke hvor jeg skal poste denne, og jeg kunne ikke lage nytt emne på Offtopic > Annet :S

Men over til saken :)

Et stearinlys av typen te-lys falt ned fra en hylle hjemme hos meg, noe som førte til stearin ca over alt :dontgetit:

Så hvordan får jeg fjernet tørket stearin fra vinduet, veggen og fram bordet, vegger og bordet er av tre...

Takk :)

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Barbere stearinen av veggen? Oo

Jeg tenkte mer på et eller annet jeg kan bruke for å vaske det av :p

Noe som helst løser opp stearinen etc, og helst noe man finner hjemme :)

1. Hårføner

2. Varm stearinen til en blir myk

3. Skrap av med plast-stekespade eller lignende

4. ?

5. Profit

Mer detaljert forklaring:

Bruk en hårføner til å varme opp stearinen så den blir passelig myk. Deretter tar du noe som ikke lager hakk eller skrapemerker (hard plast er som regel bra) til å skrape stearinen forsiktig av underlaget. Detter samler du stearinen opp og problemet er løst.

Lenke til kommentar
For guds skyld, ikke prøv å tørk varm stearin bort! Det blir garantert, 100%, bare verre. Jeg ville ventet til den var kald, da blir det enkelt å skrape den bort med en smørkniv eller lignende.

Neida. Trikset er å varme den akkurat passe mye. Akkurat så varm at man ikke må bruke jern-verktøy for å få den bort, men akkurat så kald at det ikke setter merker.

Lenke til kommentar

Prøv å "fryse" stearinen med å legge en ispose eller noe på den (den som er på veggene) Mye lettere å få bort når den er helt kald! Da kan du pirke den forsiktig bort. Det går også å ta et strykejern, bruke et "trekkpapir" (om noe slikt fortsatt er å få :!: ) muligens går det greit med et tørkepapir som du bretter også... og så holdet det mot stearinen og varme forsiktig opp mens du hele tiden passer på å "trekke" opp det flytende. Pass bare på at du ikke får det på strykehjernet for da lukter det ille.. dette funker ihvertfall greit på stoff.. Lykke til

Lenke til kommentar

@Snorre

1. Hårføner

2. Varm stearinen til en blir myk

3. Skrap av med plast-stekespade eller lignende

4. ?

5. Profit

? = Vask med Jif Skurekrem :)

Fjernet fettet som stearinen etterlot

Fungerte glimrende!

For se hvordan det går på treet etterpå :)

Edit: Ja jag tok den, underpant gnomes :p

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar
For guds skyld, ikke prøv å tørk varm stearin bort! Det blir garantert, 100%, bare verre. Jeg ville ventet til den var kald, da blir det enkelt å skrape den bort med en smørkniv eller lignende.

Neida. Trikset er å varme den akkurat passe mye. Akkurat så varm at man ikke må bruke jern-verktøy for å få den bort, men akkurat så kald at det ikke setter merker.

Joda, skjønte du mente det - men jeg så for meg at han skulle til å prøve og få den like varm som den var i utgangspunktet. Noe som ville resultert i at han hadde gnidd fettet inn i treverket.

Lenke til kommentar
Jeg ville bare brukt en vanlig kniv til å pirke det vekk.

Tenk om du hadde fått stygge skrapemerker i det fine tregulvet ditt! Bare tanken er jo nok til å gjøre en dårlig! Må man jo slipe og lakke gulvet på nytt! :p Neida, spørs hvor fint tregulv man har. Her i huset er stuegulvet perfeksjonert etter at det ble slipt ned og lakket. Kun en synlig ripe, og den er så vidt synlig om man leter etter den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...