Tharzul Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Hei! Jeg har litt problemer med å få __autoload() funksjonen til å funke. Her er koden jeg bruker nå: <?php function __autoload($class) { require_once("classes/{$class}.php"); } class Index extends Page { function doSomething() { $this->out('Dette er en test!'); } } $index = new Index(); $index->pageHeader(); $index->doSomething(); $index->pageFooter(); unset($index); ?> men får en hyggelig feilmelding som sier: Fatal error: Class index: Cannot inherit from undefined class page in /hsphere/local/home/tuver378/tuverud.com/index.php on line 9 Jeg har sjekket pathen flere ganger, og alle filer ligger der de skal, men allikevel klarer ikke scriptet å finne de andre klassene. Har også prøvd med absolute paths, men ble ikke noe bedre da. Jeg har prøvd med en enkel require_once('classes/Page.php'), og det funker greit. Men __autoload() fikser det ikke! Noen ideer om hva som kan være feil? Takk for all hjelp! Endret 18. desember 2007 av Tharzul Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 trodde det skulle være __construct ikke __autoload Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) __autoload() lastes når filen blir inkludert etc. __construct() lastes når klassen startes. EDIT: Ehm, det ble litt feil. http://no.php.net/autoload Endret 18. desember 2007 av M4rTiN Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Hmmm.. Merkelig.. Har prøvd å reprodusere feilmeldingen... Følgende fungerer hos meg: classes/Page.php: <?php class Page { function SayHello() { echo "Hello "; } } ?> autoload.php <?php function __autoload($class) { require_once("classes/{$class}.php"); } class Index extends Page { function onYou() { echo "on You"; } } $index = new Index(); $index->SayHello(); $index->onYou(); //$index->pageFooter(); unset($index); Hvilken versjon av php kjører du ? Jeg har 5.2.1 Evt så hadde det kanskje hjulpet å sett litt på Page.php, kanskje ? Endret 18. desember 2007 av kakkle Lenke til kommentar
Tharzul Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Takk kakkle! Er så vant til å jobbe på en server med siste versjon av PHP, at jeg helt glemte at jeg kanskje satt på en litt foreldet utgave. Denne serveren kjørte ihvertfall versjon 4.4.7, så det må være feilen. Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Jupp Dette er en PHP5 feature Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå