Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen fungerer, men skjermen er problemet...?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg går ut i fra at du ikke ser noe som helst på skjermen fra du skrur på PC-en. Ikke så mye som et blink. Jeg går også ut ifra at du har en stasjonær PC.

 

har du hatt tilkoblet en sekundærskjerm?

har du satt i ny hardware?

hører du at diskene spinner opp og at operativsystemet lastes?

har du installert nye programmer rett før dette skjedde?

overklokker du?

 

forslag til feilsøk:

har du mulighet til å teste med et annet skjermkort?

kan du låne en annen kabel til skjermen?

...eller en annen skjerm for den saks skyld?

...eventuelt prøve din skjerm på en annen PC

 

forslag til fiks:

(om garantien fortsatt gjelder skal du ikke gjøre det jeg skriver nå.)

Skru opp maskina. Napp ut skjermkortet og sett det tilbake i slotten.

om dette ikke funker, ta ut skjermkortet, start maskina, hør BIOS syte, skru av og sett i kortet igjen.

om dette ikke funker gjør det samme med RAMbrikken(e). har du flere enn en prøv ulike sammensetninger av mengde og plassering.

Funker fortsatt ikke? ta ut all maskinvare (lydkort, nettverkskort, RAM etc) men la skjermkortet stå i. start maskina. hva skjer?

får du bilde, setter du i en og en ting til bildet blir svart. skrot tingen du satte sist i.

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar
har du hatt tilkoblet en sekundærskjerm?

har du satt i ny hardware?

hører du at diskene spinner opp og at operativsystemet lastes?

har du installert nye programmer rett før dette skjedde?

overklokker du?

 

forslag til feilsøk:

har du mulighet til å teste med et annet skjermkort?

kan du låne en annen kabel til skjermen?

...eller en annen skjerm for den saks skyld?

 

 

Nei, jeg har ikke gjort en eneste ting bare vært vanlig på Internett, msn osv. Har ikke tilkoblet noe annen skjerm...

 

Ja, jeg prøvde en annen dvd brenner inne i pcen for å sjekke om den fungerte for den jeg har leser ikke cd'r osv. men da tilkoblet jeg kun med ledningene jeg hadde i min dvd-brenner. tok min ut og satte den andre inn å bytta om når jeg så at den ikke funka.

 

Ja, jeg hører at PCen jobber osv. Ja, at operativsystemet lastes. Nei, ingen nye installerte programmer.

 

Nei, jeg overklokker ikke. Vet ikke hvordan dette gjøres!

 

Nei, ingen andre skjermkort å teste med. Bytte til en ny annen kabel mener du? Ja, jeg har en annen skjerm men det er en CRT skjerm, stor liksom. sånn som vi hadde før flatskjermen kom.

 

Men det som er litt merkelig er at det var bilde på skjermen i går..

Lenke til kommentar

Ok, prøver først på som du sier, å ta ut skjermkortet av slotten å sette inn igjen. dette kan fungere. gjort det der før. Hvis dette ikke fungerer så prøver jeg med min gamle skjerm.

 

hvis dette da fungerer, er det greit foreløpig. Men da sier jo det at flatskjermen min er defekt?

Endret av Mr Womack
Lenke til kommentar
Ok, prøver først på som du sier, å ta ut skjermkortet av slotten å sette inn igjen. dette kan fungere. gjort det der før. Hvis dette ikke fungerer så prøver jeg med min gamle skjerm.

 

hvis dette da fungerer, er det greit foreløpig. Men da sier jo det at flatskjermen min er defekt?

om du får bilde på CRT men ikke LCD'en din betyr det at det ikke nødvendigvis er noe i veien med PC-en. Prøv da å bytte kabelen. Prøv også med en annen PC på LCD'en

Lenke til kommentar

Ja, nå har jeg gjort følgende:

 

1. Tatt ut skjermkortet

2. Slått på pcen uten skjermkortet i...

3. Slått av pcen

4. Satt inn skjermkortet på nytt og slått på pcen...

 

Da var skjermen bra med bilde. Men jeg slår på pcen og den stopper ved første bilde som kommer og så etter noen sekunder kommer det etterhvert opp et svart skjermbilde hvor det står:

 

BOOT Failure

 

Insert BOOT diskette in A:

Press any key when ready

 

 

Jeg vil ikke formatere nå, jeg har masse viktig informasjon liggende inne på PCen som jeg evt. må ha ut før jeg formaterer...

 

Hva kan jeg nå gjøre videre for å komme inn i Windows?

 

Tusen takk for svar :)

Endret av Mr Womack
Lenke til kommentar

Først prøver jeg på å gå til neste bilde når jeg slår på pcen, da får jeg opp et svart skjermbilde hvor det står:

 

Auto-detecting Primary Master (Press ESC to abort)

Auto-detecting Slave Master Not detected

 

 

 

Jeg har denne BIOSEN! AMIBIOS NEW SETUP UTILITY VERSION 3.31a

 

 

Går inn i BIOSEN og velger kategori Standard CMOS Features og der står det oppført følgende:

 

Primary IDE Master Not Installed

Primary IDE Slave Not Installed

 

 

Hva gjør jeg nå? :ermm:

Lenke til kommentar

*EDIT*

Aller først kan du jo dobbeltsjekke at kablene til disken(e) er skikkelig satt i. Sjekk både i hovedkortet og i disken(e).

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg håper det er bare BIOS som kludrer litt til her og ikke noe mer som har røket. Jeg har i noen tilfeller fått slike feilmeldinger om at BIOS ikke finner disker. Som regel er det bare å sette de manuelt i BIOS, eventuelt Autodetecte de.

 

Det er vel dette som er biosen din:

bios.jpg

 

gå inn der du var og trykk deg ned til der det står

Auto-detecting Primary Master (Press ESC to abort)

Auto-detecting Slave Master Not detected

 

bruk pageup eller pagedown for å trykke deg frem til valget 'Auto'. De andre valgene vil se litt småkryptiske ut med forslag til forskjellige typer harddisker med ulik sektorstørrelse og ditt og datt. Se om du ser noe som skiller seg litt ut i fra de andre valgene, se på størrelsen, hvis du kjenner dette gjen som gamledisken kan du la det valget stå. Om du ikke finner noe fornuftig velger du 'Auto'. La det i så fall stå Auto på både primary master og slave.

 

Kanskje du bør/kan skaffe en disk til som du kan installere OS (f.eks Windows) på og sette gamledisken som secondary. På den måten kan du, så lenge det er liv i gamledisken, få tak i dataene dine uten å slette noe.

 

Ble dette litt rotete? Kanskje noen andre kan forklare bedre?

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Neida, hehe :) Leste det du svarte så gikk jeg tilbake til Standard CMOS Features og Primary IDE Master Not Installed.

 

trykket enter så kom jeg inn i noe som heter Options og der sto det Auto og jeg trykket enter en gang til og da kom det opp forskjellige alternativer, disse blant annet:

 

Options

 

39

40

41

42

43

44

45

46

User

Auto

ARMD

CD/DVD

 

Hvilket alternativ skal jeg velge for å få tilbake harddisken min?

 

Hos Primary IDE Slave Not Installed sto akkurat det samme som i Options hos Primary IDE Master Not Installed.

 

Secondary IDE Master DVD-RW IDE1108

Secondary IDE Slave Not Installed (CD-ROM)

Lenke til kommentar
*EDIT*

Aller først kan du jo dobbeltsjekke at kablene til disken(e) er skikkelig satt i. Sjekk både i hovedkortet og i disken(e).

 

 

Nå har jeg åpnet PCen og sjekket kabelene til harddisken og jeg ga dem kun et lite push og startet PCen og PCen fungerer igjen... :) Nå er det kun tastaturet som er litt tregt eller henger litt etter, men det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...