Gå til innhold

Tråden for Telecastere.


Khalifen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva slags musikk spiller du, og hvor mye penger vil du bruke på det? Et sett med Fralin pickuper til telecaster, som er omtrent det ypperste du kan få av pickuper, koster rundt 1700 kroner her på berget. Billigere om du kjøper direkte, men da kommer frakt og moms i tillegg.

 

Geir :)

Arne er faktisk dritbillig på Fralins. Lite eller ingenting å spare frå USA.

 

Edit: Støy og susing som er problemet? Bytt gitar, det er singlecoils, lev med det. Og å snu seg mot PC-en? Det er jo å be om trøbbel.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Hva slags musikk spiller du, og hvor mye penger vil du bruke på det? Et sett med Fralin pickuper til telecaster, som er omtrent det ypperste du kan få av pickuper, koster rundt 1700 kroner her på berget. Billigere om du kjøper direkte, men da kommer frakt og moms i tillegg.

 

Geir :)

Arne er faktisk dritbillig på Fralins. Lite eller ingenting å spare frå USA.

 

Edit: Støy og susing som er problemet? Bytt gitar, det er singlecoils, lev med det. Og å snu seg mot PC-en? Det er jo å be om trøbbel.

 

Hvem i all verdens rike er Arne? Skulle jeg likt å vite.

Det er mulig du og resten av verden vet hvem Arne er, men det vet ikke jeg. Har hørt om Arne som de roper etter på Tg, men tviler ærlig talt på at han selger gitardeler.

Lenke til kommentar
Hvem i all verdens rike er Arne? Skulle jeg likt å vite.

Det er mulig du og resten av verden vet hvem Arne er, men det vet ikke jeg. Har hørt om Arne som de roper etter på Tg, men tviler ærlig talt på at han selger gitardeler.

Vintagegitar.no har Fralins, og han som driver heter Arne.

Lenke til kommentar

Arne Kr. Hast er innehaver av Vintagegitar.no i Kristiansund.

 

Kim: Listepris på et telesett hos Fralin er 160 dollar. Med dagen dollarkurs er det 900 kroner. Legg på en hundrelapp i porto og 25% moms så er det 1250 kroner. Så kommer gjerne fortollingsgebyret på toppen. Så noen kroner er det å spare. Med mindre herr Hast kommer med et godt tilbud da.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Vel, grunnen til at jeg spør, er ganske enkel. Jeg har en relativ kraftig Tele- GAS om dagen.

Men jeg er av den typen som ikke vil betale for diverse spesialversjoner, ei bryr jeg meg noe særlig om hvor gitaren er bygd, fordi jeg er av den bestemte oppfatning at det er "kvalitet" som er skapt av et reklamebyrå, og noe som har lite med virkelighet å gjøre.

 

Derfor lurer jeg veldig på å handle en grei brukt Squire tele, og heller bytte ut pickups på den. Pickups låter etter min mening ganske likt, uavhenging av ha slags treverk de er satt inn i. Man skal ikke se bort fra at det blir penger til å skifte tunere, også.

 

Rent bortsett fra at jeg helt klart ser hensikten av fint treverk, og å kunne glede seg over fine detaljer, lekker lakk, matchende deler og så videre, så er det egentlig bare "eyecandy", og får ikke en gitar til å låte bedre.

I hvert fall for en "gitarist" av mitt kaliber. Av erfaring vet jeg at de billigste gitarene kan forbedres av pickupskifte.

Derfor spørsmålet.

Lenke til kommentar

Svarer geir, jeg:

 

Spiller mye forskjellig, mest clean funky. Ting må gjerne låte fint med vreng, men det er fin clean som er essensielt. Pris er ikke så viktig, jeg vil ha best når jeg først kjøper.

 

til kim: Det å snu seg mot skjermen er kanskje trøbbel, men når spotlamper i studio får gitaren til å støye så ille at jeg må spille i mørket blir jeg lei. Har ikke samme problemet med min ibanez med humbuckere.

 

Hadde vært fint med en forklaring/link til forklaring om hvorfor single coils støyer mer, jeg har lite peiling på slikt.

Lenke til kommentar

Siterer meg selv fra en gammel post:

 

Humbuckeren ble oppfunnet av Seth Lover hos Gibson som en måte å bli kvitt den elektriske støy (som høres som en 50Hz "summing") som plaget datidens gitarpickuper. Problemet er at en magnetisk pickup vil plukke opp interferens fra elektriske kilder rundt seg, i tillegg til endringene i magnetfeltet som vibrasjonene i strengene forårsaker.

 

En humbucker har to magnetiske spoler (coiler) montert inntil hverandre, med motsatt polaritet, og koblet i serie og ut av fase. (Eventuelt viklet motsatt vei.)

 

De plukker begge opp støy, akkurat som en singlecoil, men det er spolen som plukker den opp, ikke magneten. Dermed påvirkes ikke støyen av retningen på magneten, og siden spolene er koblet i motsatt fase ender støyen opp i motsatt fase i det endelige signalet. To like signaler i motsatt fase vil effektiv "nulle" hverandre ut og resultatet blir dermed støyfritt. (Hvilket ikke betyr at du ikke kan få støy ut av en humbucker, her snakker vi om den uønskede støyen som forårsakes av elektrisk interferens.)

 

Det magnetiske signalet derimot påvirkes av polariteten, og siden det er magnetene som fanger opp bevegelen av strengene, blir dette signalet ut av fase i utgangspunktet. Når disse signalene kobles sammen blir de fasevendt akkurat som støyen, mens siden de var ut av fase fra før vil de nå ende opp i samme fase og forsterke hverandre.

 

Så støyen fra de to spolene ender opp i motsatt fase og nuller hverandre ut, mens det ønskede signalet ender opp i samme fase og blir forsterket.

 

"Ulempen" med en humbucker er at lyden blir anderledes. Siden du har to spoler koblet i serie får en humbucker et kraftigere signal men også et rundere og fyldigere et på grunn av forskjellen i resonans. (Tror jeg.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder støy og gitarer, er det veldig mange faktorer som kan spille inn. Jeg skal ikke forsøke alt her, fordi da blir det en bok, og detaljkunnskapen om alt er vel ikke helt i boks, heller.

Men jeg kan skrive litt om rommet man er i.

Generelt sett, så er det at jo færre elektriske apparater som er i drift i nærheten av gitaren, jo bedre. Dette gjelder spesielt gjenstander med trafoer i seg.

Slik sett er lysrør, 12v halogenlamper og annet bannlyst. Det samme gjelder "lysdempere".

Nå er det slik at det ikke er noen fasit på hva som lager støy eller ikke, men dette er en tommelfingerregel, som jeg har erfart mange ganger fungerer. Vanlige gammeldagse glødepærer uten dimmer er det beste. Ett lysrørarmatur av den "vriene" typen kan forpeste et helt rom med ulyd, når man fyrer opp en gitar og forsterker i nærheten av det. (Og nei, jeg tenker da ikke på "Hendrix- trikset..") Andre armaturer kan man skru av og på, uten at det er mulig å høre noe forskjell.

 

Noen ganger kan det lønne seg å koble forsterkeren til et uttak uten jording, andre ganger ikke. Det må man bare prøve. Bruker man en jordingskontakt, kan det faktisk hjelpe å snu pluggen i kontakten. Det kan ha noe effekt, hvis det er såkalte jordsløyfer ute og går.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Fine telecastere!!

 

Jeg har da en Squer American Telecaster :p hehe

duger den.. not..

hadde ikke noen bilder av kun telecasteren..

Du mangler en streng på den. :mrgreen:

hehe.. ja gjorde det xD

 

ikke prøv å varme opp en gitarstreng med lighter mens den fortsatt sitter på gitaren (måtte prøve)! :p

(vet hva alle tenker.. "OMG NOOOB HAHAHAHAHAHAHHAAH" )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...