Gå til innhold

Sigma 30mm f/1.4 for four-thirds? 24mm f/1.8?

Anbefalte innlegg

Er det noen av oss olympus-brukere som har Sigma 30mm f/1.4? Hvordan fungerer den på four-thirds? Jeg ser den får litt tyn for dårlig hjørneskarphet og vignettering, men det skal vel være litt mindre trøbbel med cropfaktor 2?

Jeg fikk nemling en plutselig craving for kremete bokeh og en liten julegave fra meg til meg..

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen av oss olympus-brukere som har Sigma 30mm f/1.4? Hvordan fungerer den på four-thirds? Jeg ser den får litt tyn for dårlig hjørneskarphet og vignettering, men det skal vel være litt mindre trøbbel med cropfaktor 2?

Jeg fikk nemling en plutselig craving for kremete bokeh og en liten julegave fra meg til meg..

Nå er jo det kun problemer med hjørneskarphet og vignettering på f/1.4 - og mange mener at det ikke er et problem en gang. Og enda mindre på 2zx crop, som du nevner.

Men jeg vil tro at 60mm (30mm x 2) fort kan bli litt for trangt. Har ikke Leica en 25mm? Eller var det bare rykter ?

Tom

Lenke til kommentar
Men jeg vil tro at 60mm (30mm x 2) fort kan bli litt for trangt. Har ikke Leica en 25mm? Eller var det bare rykter ?

Tom

Det kommer jo an på hva jeg tar bilde av. Til portrettbruk, generell innefoto og abstrakt bokeh-r*nking burde 60mm være greit.

Men ja, det finnes en Leica D Summilux 25mm f/1.4. Til 1000 dollars. Jeg finner ikke engang en norsk forhandler, men regner med at norsk pris er rundt 8000 til 10 000. Det er en smule meget for en 25mm, mener jeg.

Lenke til kommentar

Tom

Det kommer jo an på hva jeg tar bilde av. Til portrettbruk, generell innefoto og abstrakt bokeh-r*nking burde 60mm være greit.

Men ja, det finnes en Leica D Summilux 25mm f/1.4. Til 1000 dollars. Jeg finner ikke engang en norsk forhandler, men regner med at norsk pris er rundt 8000 til 10 000. Det er en smule meget for en 25mm, mener jeg.

Det er ikke lengden det kommer an på ;) Men gratis var det ikke... Det tyder på at du er klar over fordelene og ulempene, så da får vi satse på at det finnes noen der ute som vet.

Du har ikke sett på 50mm f/2 da ? Burde være fin til portrett, men jeg vet ikke om bokeh er krem eller lapskaus da :hmm:

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har aldri prøvd Olympus sine kameraer, men har 30mm-en til Nikon og kan skrive under på at den er genial til portretter i dårlig lys, men litt skuffende ellers. Uskarp i kantene og mye forvrengning.

Med mindre sensor kutter du vekk kantene, men du forstørrer jo også midten enda mer så jeg regner med det slår litt begge veier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...