porcus Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Noe er galt, og jeg lurer på hvor jeg bør skifte ut først for å rette det mest mulig effektivt. Case: en dag blir Windows (XP-2002) plutselig grusomt treg; den booter som vanlig, men bruker deretter ca 10 minutter på å laste mine personlige innstillinger ved pålogging og få igang et program. Jeg antok -- feilaktig, skulle det vise seg -- at problemet skyldes for lang tid siden sist reinstallering. Problemet viser seg tross alt ikke i sikkermodus, og heller ikke i Linux (Puppy). Plugger ut alle disker og setter i en ny (ny IDE-kabel også, ja!). Nyinstallerer XP. Får samme problem når jeg prøver å gi hovedkortet drivere. Det enkleste er å ta ut en RAM-brikke (de kunne jo være defekte?). Med den ene ute, ser problemet ut til å forsvinne. Til jeg får inn flere drivere, da dukker det opp igjen. Ikke finner den FireWire-enheten heller, som er integrert i hovedkortet. Ja, jeg har sett etter at det står Enable i BIOS. Når den "fryser", så kan jeg *stort sett* bevege cursor. Men det ser ut til at den ikke tar input fra CD-drivverket. Den swapper ikke hørbart, det virker heller som om den tar siesta. Task Manager viser at prosessene bruker "vanlig" mengde minne, men nesten ikke CPU. Overvåkningssystemene viser temperaturer på, si, 35 til 45 grader nedi der. Så, hva gjør jeg? Bør jeg skifte ut HK eller noe sånt? Er det bare dumt å beholde CPU eller RAM (jeg har vært borti brikker som har ødelagt hovedkort, men det er mange år siden)? Kan det være at temperatursensorene har gått berserk og slår av CPU for et godt ord? Burde jeg ev. prøve å ta av CPU-kjøler og smøre på mer varmeledningspasta? Kan grafikkort utløse sånn oppførsel? Maskinvare: MSI K8N Diamond Plus hovedkort med en eller annen dobbeltkjernet AMD på Asus 7300 grafikk 2x1gig (nå kun 1x1) DDR400 fra Geil HD fra WD; før SATA, nå P-ATA IDE (greit å ha prøvd begge deler) DVD-brenner fra Sony Har prøvd både Failsafe defaults og Optimized defaults i BIOS. Endret 18. desember 2007 av porcus Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Test med en annen PSU..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå