Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin starter i 3 sek så av

Anbefalte innlegg

Dette er for jævli. Har nå prøvd den gamle p4 3 ghz cpuen og var nu ganske sikker på at dette skulle funke. Men nei, nå slår den seg av etter etter 10 sekunder. Har bare den og 2 gb ram innstallert, og selvfølgelig strøm. Jeg skjønner ikke dette her. skulle kanskje prøvd med en annen psu. Men har ingen tilgjengelig. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har satt sammen ny HTPC da den gamle ble litt svak, har nå kjøpt meg

Antec Fusion

MSI Q965MDO

Q6600

2 x 1 GEIL ULTRA ram

ellers bruker jeg skjermkort fra den gamle , brenner og harddisk også.

Problemet er jo som topic sier den slår seg på og jeg kan trykke knappen for å komme inn i bios men da låser den seg, slår seg av. Viss jeg kobler fra alt sammen og bare har ram i så står maskinen på, men får da ikke noe bilde. Prøvd også den gamle cpuen men det blir akkurat det samme , den slår seg av etter få sekunder. Kan variere litt hvor mange sekunder, men samme resultat med begge cpuene. Er hovedkortet/bios ødelagt? Var noe jeg kjøpte helt bulk fra ps data sitt lager salg.

Setter stor pris på kommmentarer :yes:

Hei

Strømmstyren behøver ikke å vere defekt men den er muligens på vei til å ryke. Vist du har tillgang på en annen stømstyrer så prøv det.Det lingner litt på en feil jeg hadde derfor sier jeg dette. :hmm:

Lenke til kommentar

har vært gjerrig og ikke kjøpt pasta, flytta på cpu mellom hovedkort, og andre cpuer, er nok bra sikkert bare at den blir alt for varm, bestiller kjølepasta, men får det vel ikke i år;( satser på ting blir bedre, trodde det skulle kjøle til en viss grad uten pasta, men etter å lest klarer ikke ny cpuer dette. I gamle dager da jeg bygde datamaskiner var sånt jåleri. takker igjen for tilbakemeldinger og GOD JUL

Lenke til kommentar
Cpuen blir kjølt den helt fint uten kjølepasta, så lenge du ikke river av denne kjølepaden som lå på kjøleren fra produsenten.

vært mye fram og tilbake og cpuen når over 80 grader på få sekunder så vet ikke om den klarer seg uten pastan

Lenke til kommentar
hehe nei, men på den paden er det en syltynn "folie" som må rives av. bruk gjerne en skarp kniv eller noe. men har du brukt den pad'en en gang er den ødelagt da må d brukes kjølepasta...

Har jeg skjønt det riktig at uten denne padden eller kjølepastaen kommer CPU'en til å overhete konstant?

Lenke til kommentar

På baksiden av hovedkortet, på innsiden av kabinettet har du sannsynligvis skrudd inn noen skruer som du legger hovedkortet oppå. Disse er der for at HK ikke skal kortslutte. Du må være HELT sikkert på at disse kun treffer hullene på HK, og INGEN andre steder. Det er der problemet ditt ligger.

Skru ut HK, sjekk at du har skrudd på de skruene jeg snakker om, eventuelt sjekk at de sitter riktig. Bruk gjerne et målebånd for å sjekke nøyaktig at HK og hullene treffer perfekt.

Jeg er vel egentlig nesten helt sikker på at det er problemet ditt, men dersom det ikke er det så er det defekt PSU du har. trenger ikke kødde med cpu temp.

mvh

Tim

Lenke til kommentar

Hvis du ikke hadde sagt at det var samme problem med gammel CPU hadde jeg sagt at kjøleren ikke hadde kotnakt, og at lockupen var pga. kjøling, for det du beskriver er helt typisk for hvis CPUen raskt overoppheter (f.eks. om du starter enten uten kjøler påmontert, eller kjøleren har ekstremt dårlig kontakt).

Selv om du evt. ikke bruker kjølepasta så er det nok ikke problemet. Kjølepasta er VELDIG annbefalt, og bruker du ikke det så kan du lett få problemer med overoppheting, men det hadde nok kun skjedd når du spillte eller brukte CPUen maks. uten kjølepasta har du fremdeles mer enn nok varmeoverføring til å holde CPuen vekk fra kritiske temperaturer under oppstart og idle, så det må nesten en feilmontering/dårlig kontakt for at det skal oppstå. Dermed tror jeg ikke at CPUvarme er ditt problem her, selv om symptomene peker på akkurat dette.

Erfaringsmessig ville jeg sagt at neste sansynige feilkilde var en kortslutning. Den aller mest typiske formen for kortslutning er at folk glemmer å bruke spacere som holder hovedkortet litt vekk fra "bakveggen" i kabinettet. folk skrur hovedkortet rett inn i metalveggen, og resultatet er at det er kortsluttninger gallore mellom alle metallkontaktene på baksiden av hovedkortet. Slike kortslutnigner kan føre til alt mulig, inkludert død hardware, men av den håndfullen av akkurat samme problemet jeg har sett har det ikke vært åpenlyse varige skader. I alle tilfelle jeg har sett har maskinen slått seg på i et par sekunder som du beskriver, og så slått seg av igjen, ofte med et lite "klikk" av en lyd akkurat når den slår seg av.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Skulle få noe pasta av en som jobber på ett verksted her i byen så får vi se. Har sjekket dette med spacere og telt hvor mang jeg har og telt hvor mange skruer jeg setter inn, og kommer til samme tall. Maskinen slår seg raskere av viss jeg slår maskinen på på nytt rett etter den slo seg av , enn viss den blir står en stund og blir kald. Så dette virker jo som temp problem.

Lenke til kommentar
Legg PC-en i fryseren og test da. Er verdt et forsøk;)

Håper du ikke mener dette..

Om du legger pcen i fryseren, også tar den ut i et varmt rom og slår den på så er det en stor sjanse for at du tar knekken på ett eller annet på grunn av kondens.

Jeg ville rengjort kjøleren helt, tatt kjølepasta på CPU og klemt kjøleren fast, så tatt den av igjen og sett om det ble et godt avtrykk av pasta på kjøleren som indikerer god kontakt.

Så skrudd sammen igjen og testet.

Lenke til kommentar

Kan være, har du prescott cpu? Altså eldre pentium 4 e.l. De blir ofte litt varme, men tåler det også. For å få et jevnt lag kan det funke med et bankkort e.l. Bare bruk den til å fordele et tynt lag overhele, vet ikke om jeg tar feil når seg sier at det skal være så lite kjølepasta som mulig, bare det dekker jevnt over hele?

Lenke til kommentar
Kan være, har du prescott cpu? Altså eldre pentium 4 e.l. De blir ofte litt varme, men tåler det også. For å få et jevnt lag kan det funke med et bankkort e.l. Bare bruk den til å fordele et tynt lag overhele, vet ikke om jeg tar feil når seg sier at det skal være så lite kjølepasta som mulig, bare det dekker jevnt over hele?

Kjører Q6600, så varm blir den jo. Lar det være inntil videre, venter på en zahlman ribbe istedefor stock. Stock har en rund plate som skal treffe cpuen trenger vel ikke ta pasta på hele da eller? Lar dette være til zahlman kjølern kommer. får heller følge litt med tempen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...