chokke Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Ja, jeg har utrolig store problemer med å forstå noe som tydeligvis skal være så enkelt om man følger "reglene". På tentamen var det en oppgave som lød, hva er PH i en løsning mettet med Ca(OH)2. Vel, ifølge likningen Ca(OH)2 <=> Ca2+ + 2OH-. Vel, vi har jo formelen Ksp = [Ca2+] * [OH-]2 , men her tar vi hensyn til at det er dobbelt så mange OH- - ioner ifohold til Ca2+. Dette er dere enige i regner jeg med? Men lærern min mener at, noe jegi kke er enig i (nå, selv om jeg kan ha feil) at utifra likningen så er OH-/[Ca2+] = 2/1 . Og så hopper jeg litt og jeg mener at ksp = x*x2 = x3 Mens lærern min får utifra det jeg har sagt over, ksp = x*(2x)2 = 4x3 , men har man ikke her tatt hensyn til at det er dobbelt så mange OH- -ioner to ganger, delvis at svaret blir feil? Jeg er mildt sagt veldig forvirra her, siden tenker man andre veien, at både Ksp og [OH-] er kjent så vil man jo da ta hensyn til at det er 2/1 i forholdstall bare en gang, hvorfor? (Og nei, jeg ber ikke om hva PH'en blir, er prinsippet bak jeg lurer på) (Fy faen jeg er lei av å opphøye og sette ned tall her :O ) Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Læreren din har rett ! Formelen er egentlig: AnBm <=> nAm+ + mBn- Ksp = [Am+]n *[bn-]m Og dersom [A] = x er = m/n = m/n x Endret 18. desember 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
chokke Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Så vi får da, med et annet eksempel: ksp(AlPO4) = x*(4x)4 = 256*x2? God damn. Hva med ksp(Ag2CrO4) = (2x)2*(4x)4 = 1024*x6, om en skal finne konsentrasjonen av hver av de i en mettet løsning med riktig blandingsforhold?? Det virker jo absurd... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Så vi får da, med et annet eksempel: ksp(AlPO4) = x*(4x)4 = 256*x2? God damn. Hva med ksp(Ag2CrO4) = (2x)2*(4x)4 = 1024*x6, om en skal finne konsentrasjonen av hver av de i en mettet løsning med riktig blandingsforhold?? Det virker jo absurd... CrO42- er fortsatt bare ett ion. (det er 4 av oksygenatomet ikke av ionet) Likningen blir (2x)2*x (det samme gjelder for det første eksempelet ditt, bare et ion her også (faktisk x*x)) Det høyeste du normalt vil komme opp i er 3. For eksempel Au(OH)3 men nå har dette stoffet også en løselighetskonstant på 5,5*10-46 (ufattelig lite) Endret 18. desember 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå