Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

3KJ, løslighetsprodukt for salter

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har utrolig store problemer med å forstå noe som tydeligvis skal være så enkelt om man følger "reglene".

På tentamen var det en oppgave som lød, hva er PH i en løsning mettet med Ca(OH)2.

Vel, ifølge likningen Ca(OH)2 <=> Ca2+ + 2OH-.

Vel, vi har jo formelen Ksp = [Ca2+] * [OH-]2 , men her tar vi hensyn til at det er dobbelt så mange OH- - ioner ifohold til Ca2+. Dette er dere enige i regner jeg med?

Men lærern min mener at, noe jegi kke er enig i (nå, selv om jeg kan ha feil) at utifra likningen så er OH-/[Ca2+] = 2/1 .

Og så hopper jeg litt og jeg mener at ksp = x*x2 = x3

Mens lærern min får utifra det jeg har sagt over, ksp = x*(2x)2 = 4x3 , men har man ikke her tatt hensyn til at det er dobbelt så mange OH- -ioner to ganger, delvis at svaret blir feil?

Jeg er mildt sagt veldig forvirra her, siden tenker man andre veien, at både Ksp og [OH-] er kjent så vil man jo da ta hensyn til at det er 2/1 i forholdstall bare en gang, hvorfor?

(Og nei, jeg ber ikke om hva PH'en blir, er prinsippet bak jeg lurer på)

(Fy faen jeg er lei av å opphøye og sette ned tall her :O )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så vi får da, med et annet eksempel: ksp(AlPO4) = x*(4x)4 = 256*x2? God damn.

Hva med ksp(Ag2CrO4) = (2x)2*(4x)4 = 1024*x6, om en skal finne konsentrasjonen av hver av de i en mettet løsning med riktig blandingsforhold??

Det virker jo absurd...

CrO42- er fortsatt bare ett ion. (det er 4 av oksygenatomet ikke av ionet) Likningen blir

(2x)2*x

(det samme gjelder for det første eksempelet ditt, bare et ion her også (faktisk x*x))

Det høyeste du normalt vil komme opp i er 3.

For eksempel

Au(OH)3 men nå har dette stoffet også en løselighetskonstant på 5,5*10-46 (ufattelig lite)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...