Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bindestrek i etternavn, og betydninga av rekkefølga.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bevares, for ein respons!

Takk for svar og innspel. Nokon nemner at mi kjære gjer dette på pur, men det er som sagt kun pga eldstemann. Far til den ungen er relativt ryggradslaus, så ho har hatt det litt for enkelt på den sida. At mitt namn er nedarva er hovudargumentet mitt, på sida av at det er normalt at far sitt namn står sist.

Etternamnet til sambuaren min, har ho teke frå mor si, som er fyrste generasjon med namnet. Korkje sambuaren min, eller mor henna har nokon tilhøyrighet til namnet, utanom ein onkel av mora, som begge har sporadisk kontakt med.

Lenke til kommentar
Ho kan væra med på at mitt namn skal inkluderast, men då skal henna namn uansett stå sist.

Det er feil å si at du kan ha to etternavn, dvs mors_etternavn mellomrom fars_etternavn. Dette selv om navneloven omtaler doble etternavn. men her er det krav om bindestrek mellom navnene (§7)! Som mellom kan tternavn benyttes (§9). I trådstarters første innlegg vil resultatet være at hans nedarvede etternavn gjennom 7 ledd forsvinner som etternavn men beholdes som mellomnavn. Morens etternavn forblir det eneste etternavnet til det nye barnet.

§ 7. Doble etternavn

To navn som kan tas som etternavn, kan tas som et dobbelt etternavn der de to navnene er satt sammen med bindestrek. I forhold til §§ 3 og 4 regnes et dobbelt etternavn som to adskilte etternavn.

...

§ 9. Mellomnavn

Navn som kan tas som etternavn, kan tas som mellomnavn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...