gwh Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Les nøye gjennom følgende, sakset direkte fra NETONNET: __________________________________________________________________________________________ _________ 6. Angrerett i 14 dager I følge Angrerettsloven har du som kunde rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter at du har mottatt varen, uten å oppgi forklaring. Dette forutsetter at produktet er i vesentlig uforandret stand, dvs. ubrukt, ikke ødelagt eller skadet. Du som kunde står for returfrakten hvis du velger å benytte deg av Angrerett (jf. Angrerettloven § 15 første ledd), les mer under rubrikken Slik returnerer du en vare . Angrerettsloven gjelder ikke bedrifter. (§6 punkt e.) Informasjon om Angrerettsloven vedlegges levaransebeskjeden via e-post. Ved retur av datamaskiner forbeholder vi oss retten til å debitere kunden en avgift for tilbakelevering. Er datamaskin tatt i bruk og startet, tar vi en avgift i.f. tabellen under. I avgiften inngår arbeidskostnader for funksjonstesting av maskinen samt arbeidskostnader med å justere programvaren tilbake til originaloppsett. Forbruksvarer som inngår i visse produkter, som for eksempel patroner og tonere i skrivere, skal alltid betales av kunden. Dette gjelder om den originale forpakningen er brutt. Se tabell under. Tilbakejusteringsavgift och funksjonstesting av pc, laptop og harddisk: 700 kroner Tilbakejusteringsavgift av printer: Blekk 500 kroner Monolaser 800 kroner Fargelaser 3 000 kroner I følge Angrerettsloven § 12 gjelder ikke angreretten dersom: * varen ikke kan returneres i samme stand og mengde, og skaden eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. * varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake, eller som raskt forringes fysisk eller bli for gammel. Eksempel på produkter som faller inn under denne kategorien er: blekkpatroner, CPU kjøler, projektorer, griller, husholds- og personlig pleie-produkter. * forseglingen er brutt på lyd- eller bildeinnspillinger, f.eks. DVD-filmer, eller et forseglet dataprogram. * Angrerett og åpent kjøp i 14 dager gjelder ikke bedriftskunder. Velger du å benytte deg av din angrerett vil vi minne om følgende betingelser: * Meld fra til NetOnNets Kundeservice og returner bestillingen innen 14 dager etter at du har mottatt bestillingen eller en vesentlig del av den. * Varen skal være i uforandret stand, dvs. ubrukt, ikke ødelagt eller skadet. * Returner varen i original produktkartong med den opprinnelige innpakkingsemballasjen. Mindre produkter returneres med original ytterkartong eller minst likeverdig fraktemballasje som produktet ankom med. * Varen skall returenes komplett. Det innebærer at alt tilbehør som f.eks. fjernkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. skal inngå i returen. NetOnNet forbeholder seg retten til å debitere en selvkostnadspris for manglende deler ved en ikke-komplett retur til oss. Manglende bruksanvisning og fjernkontroll debiteres med kr. 500,-. NetOnNet tar ikke imot pakker som sendes i postoppkrav. __________________________________________________________________________________________ _______ Er det bare meg som føler at disse tolker forbrukerlo0ven feil? EDIT, la til et vesentlig ? i topic title. Endret 18. desember 2007 av gwh Lenke til kommentar
gorber Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Hva er det du mener bryter Fkjl? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Hva er det du mener bryter loven? Stort sett hele punkt 6. Ved retur av datamaskiner forbeholder vi oss retten til å debitere kunden en avgift for tilbakelevering. Er datamaskin tatt i bruk og startet, tar vi en avgift i.f. tabellen under. I avgiften inngår arbeidskostnader for funksjonstesting av maskinen samt arbeidskostnader med å justere programvaren tilbake til originaloppsett. Forbruksvarer som inngår i visse produkter, som for eksempel patroner og tonere i skrivere, skal alltid betales av kunden. Dette gjelder om den originale forpakningen er brutt. Se tabell under.Tilbakejusteringsavgift och funksjonstesting av pc, laptop og harddisk: 700 kroner Tilbakejusteringsavgift av printer: Blekk 500 kroner Monolaser 800 kroner Fargelaser 3 000 kroner er vel en tråd her med MPX som mente at dette heller ikke var lov, hvor de tapte. Det at de påstår at du ikke kan åpne varen er vel også mot loven såfremt man ikke tar med dvd/cd/programvare som er shriklwrapped. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Nei, jeg ser faktisk ikke problemet med dette. Angrefristloven skal ikke påføre selger urimelige kostnader. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Kan det kalles urimelig å faktisk åpne produktet du har kjøpt og prøve det for å se om det tilsvarer dine forventninger? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Nei, men det er faktisk ikke nødvendig å innstallere skriveren for så å benytte seg av angrefristen. Det er ikke det som er lovens tanke. En blekkpatron som er åpnet, for så å leveres tilbake er ikke noe annen enn søppel. Men for all del, er du i tvil; la vær å handle der. Du har ikke plikt til å gjøre det. Endret 18. desember 2007 av gorber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå