Laffebaffen Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Okei. Da får jeg vel så smått starte med worklog da. 9.1: Dynabel GEB er bestilt fra eltek. 12.1: Kittet ankom mitt lokale postkontor. Pakka ble åpnet raskt! Gleder meg til å komme igang! 15.1: 19mm MDF plater bestilt fra Maxbo, ferdig skjært til, siden jeg dessverre ikke har muligheten til å gjøre dette selv. 21.1: MDF plater hentet fra Maxbo. Nå er det like før det smeller! 22.1: Loddinga av delefilter osv. har begynt! Men selv om det var ei enormt bra leveringstid på pakka, må jeg si at bildet med oppsettet av loddinga var utrolig dårlig! Nesten umulig å se hvor komponentene skal være loddet Satser på å gjøre ferdig loddinga i morgen. 29.1: Loddinga ferdig. Håper det ble rett! Så starta jeg pussinga av platene, for å få de jevne i kantene. Men så opptaget jeg noe jeg ble vanvittig irritert for: PLATENE VAR 16 mm! Lurer på om dette har noe å si for det lydmessige resultatet? 12.2: Pusset ferdig platene. Så begynte jeg å tegne inn elementer og terminaler på mdf'en. Slet med ei dårlig tegning Ringte til dynabel for å høre etter om diverse mål. 19.2: Tegnet inn det som manglet på bassporter, terminaler, og basselementer. Begynte utskjæringene av terminalene og bassportene. Det går smått når man bare har et par skoletimer i uka! Rekker nesten ikke å begynne bygginga før man må rydde opp 26.2: Fikk pusset på plass terminalene, og delvis bassportene. Tegnet på diskantelementene, som jeg slet med ei vanskelig tegning på! Grublet på hvordan vi skulle få til nedsenkningene til elementene. 4.3: Pusset til bassportene, og fikk sendt en mail til dynabel, der jeg lurte på om delefilteret mitt var riktig sammensatt. Det så bra ut bortsett fra at kondensatorene var byttet om! Fant ut hvordan avstivere i høyttalerkassa skulle være. 24.3: Begynte limingen og isoleringen av delefilteret. 25.3: Gjorde ferdig limingen og isoleringen av delefilteret. Begynte med forboring, og skrudde en av terminalene på plass. Testa hvordan overfresen fungerte. Fant ut hvordan jeg skulle bygge en sirkeljigg. En ting skal være sikkert og visst: Selv om jeg har sett bedre tegninger enn de dynabel kom med, så har de ekstremt god service, både via telefon og vis e-post! Creds! Kommer bilder snart! 1.4: Lagde sirkeljigg. Strevde med at radiusen jeg skulle ha var kortere enn fresen. Fikk frest ut nedsenkningen på begge basselementene. 3.4: Skar ut elementhullene med stikksag. Nå er snart basselementene på plass!! 8.4: Hadde trøbbel med for korte nedsenkninger i forhold til overfresen, så jeg måtte pusse en del. Begynte limingen av kassene. Så var det tentamen. 22.4: Fortsatte limingen av kassene. Måtte lime fast igjen deler som hadde løsnet fra delefilteret. 24.4: Limte enda mer av kabinettene. Skar ut hovedringen på diskantelementene. 25.4: Bestilte bananplugger, høyttalerstoff, og snepperter fra Dynabel. 29.4: Fortsatte limingen av kassene. Tilpasset diskanten til hullene i fronten. 6.4: Tenkte å lage bassportene runde og fine ved hjelp av fres, derfor limte jeg inn noen trebiter som jeg hadde tenkt til å frese ut igjen.(delvis) Så limte jeg litt mer på høyttalerkassene, og bestilte og hentet plater til beskyttelsen av elementene. Takket være et usedvanlig raskt maksbo personale, ventet jeg i 25 min for å få hjelp! 7.4: Skulle lage et annlegg slik at fresingen i bassporten skulle bli jevn. Men jeg hadde store problemer med en skrue uten gjenger under fresen. 8.4: Freste ut på frihånd, men dette var unødvendig arbeid! Derfor sparklet jeg igjen kantene, og tenkte å pusse runde, fine kanter for hånd. 11.4: Selvsagt løsnet sparkelen. Derfor tok jeg vekk resten av trebitene med stikksag. Etter et unøyaktig arbeid fra maksbo, måtte jeg pusse til de platene som frontbeskyttelsen skulle lages av. Så boret jeg, og limte fast sneppertene. Problemet med disse var at boret var for stort for drillen, så jeg måtte både dra boret for hånd, og jeg måtte bruke en kniv for å komme langt nok ned. 13.5: Tegnet på hvor frontdekslene skulle skjæres ut. Så fikk jeg et problem, fordi skolen som vanlig ikke hadde utstyr! Irriterende greier.. Måtte gjøre noe annet, så jeg sparklet bassportene, og pusset litt på hjørnene. 14.5: Filte ned hjørnene på bassportene. Deretter pusset jeg litt, og sparklet jeg litt. 18.5: Skary ut hullene til elementene i beskyttelsesplata. Jeg slet litt fordi vi ikke klarte å justere båndsaga. 19.5: Loddet elementene på den ene høyttaleren til delefilteret. Slet med å finne ut hvilken farge som hørte til de forskjellige polene på elementene. Så pusset jeg litt på den ene plata til frontbeskyttelsen. 20.5: Pusset kantene på beskyttelsesplata. Så klippet jeg til høyttalerstoffet, og stiftet stoffet fast til plata. 22.5: Filte, pusset, og sparklet litt mere på bassportene. Bassportene har vært noe stort hærk! Endret 26. mai 2008 av Laffebaffen Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Kult, gleder meg til å se fremgangen her Lykke til med byggingen. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Hva måtte du gi for ferdig utskjært MFD? Lenke til kommentar
Laffebaffen Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Tror faktisk Maxbo skjærte opp gratis Gav 207 kr for 1,42 m2! I 19mm MDF. Men fant ut at det faktisk var billigere å kjøpe tykkere plater EDIT: Platene var 16mm Har dette noe å si for det ferdige resultatet lydmessig? Endret 29. januar 2008 av Laffebaffen Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hvis du avstiver kabinettet, så skulle det nok gå bra det. Lenke til kommentar
Laffebaffen Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Nå syntes jeg det er på tide å bumpe tråden, hehe Må begynne å tenke på finish av høyttalerne. Har dessverre litt liten tid igjen, så tror jeg går for lakkering av høyttalerne. Leste litt på avforum, og fant ut diverse ting. Har tenkt til å sparkle ned først, og deretter pusse. (Muligens i flere lag) Så legge på et par strøk med Heft Grunn. Deretter Lady 80, den blankeste interiørmalingen såvidt jeg vet. Dette skal pusses ned med et fint sannpapir i mellom. Gjør det seg med litt klarlakk til slutt? En annen ting når jeg først er inne på det, hva heter sånn beskyttelsesstoff som man setter utenpå elementene? Og er det noen som har gode ideer til hvordan jeg kan bygge slike? Jiggen min fungerte dårlig, så jeg måtte frese på frihånd, noe jeg selvfølgelig aldri skulle ha gjort Menmen, jeg får gjøre det beste ut av det! Sparkelen er vel heller ikke så dum..! Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Treverk forran baffelen er sikkert ikke bra. Både plastgrill og frontstoff fås kjøpt på ljudia. Min plan sist jeg bygde høytalere var å lime stoff på en ramme av ståltråd og feste med borrelås, men lyden på mine høyttaler ble så rævva at jeg stakk på Hifi Klubben før jeg fikk testet Lenke til kommentar
Laffebaffen Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Hehe, takk for opplysningen! Tipper at jeg får tak i noe stoff, f.eks. fra dynabel, og lager ei ramme som jeg setter stoffet fast på. Så tenker jeg at jeg fester ramma til høyttalerne ved hjelp av noen snepperter eller noe ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå