Gå til innhold

Worklog Dynabel GEB for Laffebaffen

Anbefalte innlegg

Hallo!

Tenkte å bygge meg 2 stk høyttalere fra byggesett.

Er nye i faget, så har ikke så mye peiling.

Hvilken ville dere foretrukket

1. Denne:

2-veis kit med 4 stk 8" basser, og 1 stk diskant. 4 mindre basser gir en hurtig og tight bass samtidig som membranarealet tilsvarer en 16". De kraftige magnetsystemene gjør at høyttaleren går dypt i bassen. Beregnet for bassreflekskasse på 87 liter men kan bygges mellom 80-100 liter. Maks effekt 500 Watt. Imp. 8 ohm. Føls. 92dB. Delefrekv. 4500 Hz. Frekv.omr. 36-22.000 Hz. Mål (BxHxD): 280x1200x350 mm. I kittet inngår alle elementer, filter, bassrør, dempeull, tegning som trengs for å bygge et par høyttalere. Kasser inngår ikke.

2. Denne:

Takket være doble 10" basser så kan GX-10 MKII flytte mye luft. Som diskant brukes samme element som i GX-6 MKII og GX-8 MKII. Høyttaleren er temmelig kompakt så den er enkel å få plass til. 10" elementene er ikke større enn at de kan klare seg uten en mellomtone, vi har derfor valgt å dele diskanten litt lavere og å på dette viset spart utgiften til et eget mellomtoneelement. Makseffekt 380 Watt. Følsomhet 94dB. Impedanse 4ohm. Frekvensområde 40-20000Hz. Mål (BxHxD) 325x726x350 mm. Selges som kit der alt utenom selve kassen inngår. Utførlig byggebeskrivelse. 12 kg.

Koster 899,- for den nederste, og 999,- for den øverste! Edit: Egentlig 1299,-

Er veldig usikker jeg asså..

Hvilken tror dere det blir mest trøkk i ?

Og hvilken blir det best lyd i?

Evt linker til andre byggesett som koster rundt 1000 kr ?

-Laffen

Endret av Laffebaffen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du vil få noen dårlige erfaringer med de settene der.

Det øverste settet med 10 elementer tilsier jo en kostpris på under 100 kroner elementet, og det blir enda mindre når vi faktorerer inn avanse og pris for dempeull og resten av settet.

Sier seg selv at dette vil ikke lage brukbar lyd.

Lenke til kommentar
Tror du vil få noen dårlige erfaringer med de settene der.

Det øverste settet med 10 elementer tilsier jo en kostpris på under 100 kroner elementet, og det blir enda mindre når vi faktorerer inn avanse og pris for dempeull og resten av settet.

Sier seg selv at dette vil ikke lage brukbar lyd.

Ikke så dum du, når jeg tenker meg om. Hehe.

Det er ganske logisk når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar

http://www.mamut.net/dynabel/subdet16.htm

NUT, er byggesett, koster 2000kr for ett par, uten kasse.

Har ikke noe erfaring med disse, men er garantert bedre enn ljudia-settene.

Det miste ljudia-settet har jeg bygget selv en gang, de er fine party-høyttalere, og jeg føler det er ok lyd i de, med riktig forsterker.

Men hvis du kjøper NUT, og så lager en sub i tillegg en gang, da får du nok det du er ute etter.

Lenke til kommentar
Her er det noen sett med vesentlig bedre lydkvalitet

Ja, har sett på noen av de dynabel settene der.

Ville du heller gått for den til 1000 der, enn til den for 899 på ljudia?

Edit: Kan det være en idè å bygge en av dynabel settene og bruke de til fronthøyttalere i et surround anlegg? For da går det jo eventuelt an å bygge en sub senere, hvis man ønsker mere bass?

Endret av Laffebaffen
Lenke til kommentar

Hvis du bygger frontene, centeren og bakhøyttalerene får du jo et ganske bra surround-sett. Men jeg ville brukt ordentlig materialer til dette, så det koster nok litt dette også. Hvis det skal bli surround, som gjerne står i stue, så hadde det jo sikkert heller ikke gjort noe om det så litt fint ut.

Mener å ha sett en test av NUT en gang, og at den fikk gode skussmål, men klarer ikke finne dette igjen, kanskje det var i et blad eller noe...

Videreutvikling av NUT: http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/91...ttaler-bel.html

Sub kan man alltid bygge for å få mer bass...

Du er helt sikker på at du vil bygge selv da? Man får jo ferdiglaget lyd for de penger du har til rådighet. 1000kr er kanskje litt lite, men ser ut som om det er best å ha litt mer penger uansett om man kjøper ferdig eller bygger selv altså...

Endret av jale
Lenke til kommentar

Vurderer å spytte inn litt mer penger, ja..

Poenget er at jeg skal bruke til en oppgave på skolen, hvor vi skal være på sløyden! Og da tenkte jeg at jeg skulle slå to fluer i en smekk.

Ja, har tenkt på utseendet også, og har blant annet sett en genial løsning med bil-lakk.

Lenke til kommentar

Edit: Kan det være en idè å bygge en av dynabel settene og bruke de til fronthøyttalere i et surround anlegg? For da går det jo eventuelt an å bygge en sub senere, hvis man ønsker mere bass?

Jeg ville ikke kjøpt noen av de...

Liker idèen du har med Dynabel settet som front.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt noen av de...

Liker idèen du har med Dynabel settet som front.

Med den til 1000 mente jeg egentlig dynabel settet til 1000!

Tror jeg har slått fra meg ljudia settet nå..

Okei, bra ! Da tror jeg at jeg går inn for dynabel settet til 1000 som fronthøyttalere.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg likevel ble litt usikker rundt valget mitt!

Det står i mellom to høyttalere. Kan muligens legge litt mer penger inn i bildet likevel!

Tenker fortsatt på Dynabel Geb, men har kommet inn på tanken med Dynabel Nut!

Det blir vel rimelig mye mer trøkk i Nut, tror dere ikke det? Og da slipper jeg kanskje å bytte ut høyttaleren senere, når jeg senere ønsker litt mer trøkk ? Nut er jo bassert på de samme elementene, pluss noen fler, og da vil det jo ikke bli dårligere lyd?

Trenger innspill! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, da går jeg muligens for nut. Vi får se!

Jeg har ikke hørt NUT.

Men har selv bygd med eksakt samme ellementer, og valgte lik deling, og type filter som i NUT.

Men designa og regnet ut kasse selv.

Og jeg fikk en meget åpnen og fin lyd, med meget greit trykk og pressis bass. Enormt for prisen syns jeg.

Om jeg var like flink som dynabel spørs vel litt, men en vet aldri.

Jeg har solgt disse for en tid siden, og ny eier er kjempe fornøyd. (han kjøpte dem via Nettauksjon for 2 400,-)

Jeg trur du blir fornøyd.

Og sub koster 2 500,- ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...