Gå til innhold

Flytte boot-informasjon til en annen disk

Anbefalte innlegg

Har bare hatt masse krøll med denne PC-en helt siden jeg fikk satt den opp, både hardwarerelatert og ikke. Jeg prøver å få til en dualboot med Vista, men siden BIOS til hovedkortet var mektig ustabilt, failet et par installasjoner av Vista. Nå finner jeg ut at det kanskje kan ha noe med minnemengden eller SATA-enhetene som er installert. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve uten lagringsdisken som sitter i PC-en. Så fant jeg ut at XP har lagret bootinformasjon på denne disken (av en eller annen merkelig grunn).

Det jeg lurer på er, kan jeg trygt flytte disse over til riktig disk (dvs. bare kopiere de over)?

Jeg tenkte først og prøve bare å kopiere over filene, kople fra datadisken, forandre bootrekkefølgen i BIOS (tror det er dette som har forårsaket XP til å legge bootfilene på feil disk uansett - prøver jeg å forandre på rekkefølgen nå nekter PC-en forresten å boote, enda den egentlig skal gå til disk nummer to om den ikke får bootet fra disk nummer en).

Om dette feiler kan jeg vel bare kople til datadisken igjen og sette tilbake bootrekkefølgen, og alt er bare fryd og gammen igjen? Eller?

Finnes det forresten noen oversikt over hvilke filer jeg må ha over?

[EDIT: Jeg vurderer for så vidt også å bare kople ut lagerdisken, reinstallere XP, for deretter å direkte installere Vista etter det, og så kople tilbake disken. Det bør fungere, men det tar jo litt tid, også er det morsomt å knote med bootfiler, hehe.]

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...