Superdan Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Er det noen her som vet om det er noe programvare som gjør at du kan lage til et system der du kan "tagge" bilder for så å søke etter bilder og slikt på pcen? Så jeg slipper å lete etter bilder osv. Lenke til kommentar
tulling03 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Er det noen her som vet om det er noe programvare som gjør at du kan lage til et system der du kan "tagge" bilder for så å søke etter bilder og slikt på pcen? Så jeg slipper å lete etter bilder osv. ACDsee! Tror kanskje det går med gratis prg Google Picasa også, men er ikke helt sikker. Du kan i hvertfall merke de med stjerner, men vet ikke om du kan legge inn egendefinert teks som famile, venner osv. som i ACDsee. Lenke til kommentar
linn26 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Ettersom mange bruker windows bør det også nevnes at denne muligheten er tilstede i Utforskeren (Windows Explorer i engelsk versjon). Høyreklikk på bildene og velg "egenskaper eller properties" og "sammendrag eller summary), legg inn nøkkelord etc. Dette fungerer greit nok det ved senere søk etter bilder. Har man f.eks merket familiebildene med navn på de som er avbildet, vil man ved søk etter "lillemor" få opp alle bildene der "lillemor" er nevnt som nøkkelord. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Tror picasa er det du leter etter. Lenke til kommentar
etude Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Kan Lightrom, Elements eller andre programmer enkelt søke i IPTC informasjonen som kan knyttes til bildene og beskrive dem; da tenker jeg søkefunksjon liknende den man finner i Google hvor det er nok å skrive inn ett eller flere ord som inngår i IPTC informasjonen (tittel, beskrivelse, innhold mm)? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Kan Lightrom, Elements eller andre programmer enkelt søke i IPTC informasjonen som kan knyttes til bildene og beskrive dem; da tenker jeg søkefunksjon liknende den man finner i Google hvor det er nok å skrive inn ett eller flere ord som inngår i IPTC informasjonen (tittel, beskrivelse, innhold mm)? Med Lightroom kan d enkelt søke i metadata info, som IPTC, du kan ikke søke i alle IPTC dataene, men mange, som f.eks lokalisasjonen som bildet ble tatt i. Du kan også søke på objektiv, kamera, iso, brennvidde etc. Nyttig. Lenke til kommentar
BokehDigger Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Ettersom mange bruker windows bør det også nevnes at denne muligheten er tilstede i Utforskeren (Windows Explorer i engelsk versjon).Høyreklikk på bildene og velg "egenskaper eller properties" og "sammendrag eller summary), legg inn nøkkelord etc. Dette fungerer greit nok det ved senere søk etter bilder. Har man f.eks merket familiebildene med navn på de som er avbildet, vil man ved søk etter "lillemor" få opp alle bildene der "lillemor" er nevnt som nøkkelord. Linn26: Dette kan du ikke mene seriøst? Windows explorer egner seg ikke til å tagge store mengder bilder. Jeg ser ikke for meg å gå inn på hvert eneste bilde å høyreklikke og velge "egenskaper eller properties" og "sammendrag eller summary), legg inn nøkkelord etc. på 20 000 bilder... (eller 100 for den saks skyld). Nei, her må man ha bedre program på banen og hvorfor ikke bruke noen kroner på fotosamlingen sin. Jeg benytter selv Element 5.0 sin organizer. Der kan man tagge ved å bruke dra og slipp funksjonen. Man kan tagge mange bilder samtidig med mange forskjellige tags. Programmet har også en flott funksjon som heter "find face for tagging", noe som gjør det hele litt lettere. I tillegg kan man, om man virkelig ønsker det, overføre tagsinformasjon inn i bildet (IPTC informasjonen). Så nå er jeg helt oppdatert med taggingen på nesten 20 000 bilder. Veldig greit å raskt finne alle JPG bildene av minstemann sammen med onkel i en bestemt periode! Jeg bruker Elements til å overføre bildene fra kameraet, og i overføringsprosessen tagger jeg bildene, slik at databasen til en hver tid er oppdatert. Tar bare noen få minutter. Vel anvendte sådan! Oppforder derfor trådstarter til å laste ned prøveversjon av de ulike programmene og finne ut hvilket brukergrensesnitt og funksjoner som er best for deg. Og gjør dette i stedenfor å legge inn "tags" via Windows Explorer. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Er det noen her som vet om det er noe programvare som gjør at du kan lage til et system der du kan "tagge" bilder for så å søke etter bilder og slikt på pcen? Så jeg slipper å lete etter bilder osv. Imatch fra www.photools.com! Denne software'en håndterer 500 000 bilder uten å bli tregere av den grunn(mang en software blir det), og fleksibiliteten er enorm. Du kan kombinere tag'ene med AND OR og NOT og du kan lage dynamiske kategorier(mapper som består av andre mappe, både med AND, OR og NOT). En kan søke i metadataene, redigere IPTC info, sende tagging info'en for hvert bilde til bildet IPTC felter(nyttig når du skal sende det avgårde). Du kan bruke metadataene i disse dynamiske kategoriene(f.eks vis meg alle bilder med ISO 200 og som er tatt med blender ditt og datt, men eksluder dem som ikke er tatt i norge(om du har kategorier for sted)). Programmet har en viss innlæringsterskel, men når en er over den kneika så blir alt bare en fryd Det fører for langt å påpeke all den kjekke funksjonaliteten som tilbys, men vær evt forberedt på å lese hurtigguiden nøye. Den koster 50-70$ eller noe sånt. Jeg kjenner ikke ACDSee eller Picasa, men jeg har hørt om dem. De er sikkert bra de også, men etter hva jeg har lest, så er det et stykke opp til Imatch(forutsatt at en orker å sette seg nøye inn i saker og ting). Endret 16. januar 2008 av Ravis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå