Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lavt oljetrykk på dieselmotor.


Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Har en tresylindret deutz sugemotor. Indikatoren for lavt oljetrykk lyser, jeg har målt oljetrykket og finner det lavere enn minimumskravet til manualen når motoren er varm. når den er kald går det akkurat. Kan det vere feil olje som har blitt fylt på?

Oljetrykket bruker også tid på å bygge seg opp og henger etter turtallet (hvis en kjører motoren opp til feks 3000 rpm, og oljetrykket da skal vere 3,5 bar, så bruker den minst 3 sekunder på å nå dette etter at motoren har nådd 3000). Hva kan dette vere tegn på? motoren har gått 5587timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Første som slår meg er oljepumpa. er dette en luftavkjølt motor? da blir motor utsatt for skarpe tempraturkurver noe som kan føre til at den slites fortere.. Feil olje tviler jeg på, men det koster ikke mange kronene å bytte på en slik "industri/landbruks/båt" motor. Hvis oljefilter var tett ville dette gått gjennom by-pass kanalen. tviler på oljefilteret er synderen her.

Lenke til kommentar
Har en tresylindret deutz sugemotor. Indikatoren for lavt oljetrykk lyser, jeg har målt oljetrykket og finner det lavere enn minimumskravet til manualen når motoren er varm. når den er kald går det akkurat. Kan det vere feil olje som har blitt fylt på?

Oljetrykket bruker også tid på å bygge seg opp og henger etter turtallet (hvis en kjører motoren opp til feks 3000 rpm, og oljetrykket da skal vere 3,5 bar, så bruker den minst 3 sekunder på å nå dette etter at motoren har nådd 3000). Hva kan dette vere tegn på? motoren har gått 5587timer.

Det spørs om ikke det er fylt på olje med feil viskositet(motstand mot å flyte). Lagerklaringene er slik at de er beregnet for en tyktflytende olje, altså stor lagerklaring. Vet du når motoren er produsert?

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Motoren er luftavkjølt ja. Vet ikke hvilken årsmodell den er men den sitter på en lift fra 2001. merkelappen på motoren sitter oppå, og der kommer jeg ikke til med øyet.

Lenke til kommentar

Det er sikkert ein F3L912 eller F3L913 ;) Kjempegode motorar dette. Så og sei aldri tull med dei. Men nå har du fått eit problem ser det ut til. Eg får faktisk nok oljetrykk berre ved å køyre motoren på startaren, så her er det noko som er gale. Desse motorane brukar og oljen til å kjøle seg med, så hvis du køyrer lenge kan dette gå veldig gale. Har du renska kjøleribbene som sit på toppane? Og det er ein spiral nett attmed toppane som er til kjøling av motoroljen. Sjekk den og.

 

Hvis det ikkje hjelper noko av det, så ring til Haugsveen & Fjeldstad, www.hfl.no

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Det er sikkert ein F3L912 eller F3L913 ;) Kjempegode motorar dette. Så og sei aldri tull med dei. Men nå har du fått eit problem ser det ut til. Eg får faktisk nok oljetrykk berre ved å køyre motoren på startaren, så her er det noko som er gale. Desse motorane brukar og oljen til å kjøle seg med, så hvis du køyrer lenge kan dette gå veldig gale. Har du renska kjøleribbene som sit på toppane? Og det er ein spiral nett attmed toppane som er til kjøling av motoroljen. Sjekk den og.

 

Hvis det ikkje hjelper noko av det, så ring til Haugsveen & Fjeldstad, www.hfl.no

 

Oki. Men hvordan kan kjølingen ha noe med oljetrykket å gjøre? har hatt oppe der med kjøleribbene, såg ikke så veldig gale ut, men får somsagt ikke sett ovenfra og ned på kjøleradiatoren, motoren sitter jo inni ett skap som åpnes fra siden.

 

Her er oljetrykkene:

 

_____Kald Varm

Hurtig 3,5 2,5

Sakte 2,4 1,5

Endret av member-63169
Lenke til kommentar

Heitare olje= Tynnare olje= Mindre oljetrykk

 

Ser ein ovenfra og ned på motoren so ser ein ingenting til kjølingen... Ser ein ifra sidene så ser ein kjøleribbene på toppane og spiralen som er attmed. Spiralen går som sagt til oljen på motoren.

 

Men du får høyre med Haugsveen & Fjeldstad. Hvis det er ein 912 eller 913 motor så har dei kunnskap til dei som går over 30 år... 912 motorane kom på 60-tallet og 913 var ein oppgradering av dei og kom på 70-tallet. Dei har peiling for å sei det sånn.

 

Hvis ingenting løyser seg så kan du kjøpe ny motor. Ein får faktisk desse fabrikknye ifra Deutz i Tyskland.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Oki. skjønner. skal ta å ringe de, men har nå ikke kjørt motoren så veldig varm tror jeg, har ikke kjørt den mer enn i fem minutter kontinuerlig. men kan jo hende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...