Gå til innhold

"fargeprikker" på mine bilder?

Anbefalte innlegg

Hvorfor får jeg slike fargerike prikker på bilder tatt i mørket ved bruk av lang lukkertid?

post-111727-1197985733_thumb.jpg

Kameraet er et Olympus E-400 med to ulike objektiver. Jeg får prikker ved bruk av begge.

Snart er det nyttårsaften og da skal jeg prøve å ta noen bilder, da ønsker jeg ikke slike prikker på bildet.

Håper noen kan hjelpe meg :yes:

mvh Andreas

Endret av 19andr1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være støy på grunn av lang lukkertid, eller "hot pixels", som er feil på bildebrikken. Problemet ligger altså i bildebrikken, ikke objektivene. Om prikkene dukker opp forskjellige steder hver gang er det antakeligvis støy som du må leve med. Om de dukker opp på samme sted hver gang (test med å ta noen bilder med linselokket på, fokus på uendelig og et høyt blendertall) er det antakeligvis sistnevnte.

P.S. Jeg så ikke disse prikkene på bildet, ettersom jeg sitter på en ganske dårlig skjerm her og det er forholdsvist lyst i rommet, så jeg baserer meg bare på din forklaring.

EDIT: Brukte feil begrep i farten :blush:

Endret av Swe
Lenke til kommentar

Har du slått på "noise reduction" i menyen?

Ved lengre lukkertider vil du ofte få slike "hot pixels" som nevnt i forrige innlegg som kan reduseres meget effektivt ved at kameraet tar enda en (like lang) eksponering og kalkulerer hvor det har oppstått feil ut fra denne. Dette kalles "dark frame subtraction", og heter iflg E-410-testen på dpreview.com "noise reduction" i menyen (i motsetning til "noise filter" som er betegnelesen på vanlig programvarebasert støyreduksjon for høy ISO).

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...