19andr1 Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Hvorfor får jeg slike fargerike prikker på bilder tatt i mørket ved bruk av lang lukkertid? Kameraet er et Olympus E-400 med to ulike objektiver. Jeg får prikker ved bruk av begge. Snart er det nyttårsaften og da skal jeg prøve å ta noen bilder, da ønsker jeg ikke slike prikker på bildet. Håper noen kan hjelpe meg mvh Andreas Endret 18. desember 2007 av 19andr1 Lenke til kommentar
Swe Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Det kan være støy på grunn av lang lukkertid, eller "hot pixels", som er feil på bildebrikken. Problemet ligger altså i bildebrikken, ikke objektivene. Om prikkene dukker opp forskjellige steder hver gang er det antakeligvis støy som du må leve med. Om de dukker opp på samme sted hver gang (test med å ta noen bilder med linselokket på, fokus på uendelig og et høyt blendertall) er det antakeligvis sistnevnte. P.S. Jeg så ikke disse prikkene på bildet, ettersom jeg sitter på en ganske dårlig skjerm her og det er forholdsvist lyst i rommet, så jeg baserer meg bare på din forklaring. EDIT: Brukte feil begrep i farten Endret 18. desember 2007 av Swe Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Har du slått på "noise reduction" i menyen? Ved lengre lukkertider vil du ofte få slike "hot pixels" som nevnt i forrige innlegg som kan reduseres meget effektivt ved at kameraet tar enda en (like lang) eksponering og kalkulerer hvor det har oppstått feil ut fra denne. Dette kalles "dark frame subtraction", og heter iflg E-410-testen på dpreview.com "noise reduction" i menyen (i motsetning til "noise filter" som er betegnelesen på vanlig programvarebasert støyreduksjon for høy ISO). Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg har hatt flere Olympuskameraer og alle har hatt et valg for å detektere og mappe ut hot pixels så jeg regner med at ditt kamera har samme funksjon. Det er en nyttig funksjon som skulle vært standard på alle kamera. Jeg synes å huske at Olympus kaller det for "pixel mapping". Lenke til kommentar
Rsp Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Det er hot pixel ja, har selv vert bortig samme greie med mitt oly. kamera. Må innom menyen og slå på noise reduction, så er "prikkene" borte Lenke til kommentar
19andr1 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Fant en funksjon som het "Pixel mapping", Har ikke testa den men den funker sikker:P Takker for hjelp folkens mvh Andreas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå