Nilsen Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Lurer du på hvordan en strømforsyning er bygget opp og fungerer? Denne guiden i to deler gir deg svaret. Les mer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Flott guide! Jeg vil bare komme med noen kommentarer som kan bidra til en ytterligere finpuss på den. En feil på side 2: En lineær strømforsyning vil alltid jobbe ved full kapasitet, uansett belastning. Komponentene i strømforsyningen vil da jobbe for fullt hele tiden, noe som gjør de betydelig varme. Dette stemmer ikke. Hvis du ser på det enkle koblingskjemaet for den lineære strømforsyninga så avhenger strømgjennomgangen (Ampere) i hele kretsen av motstanden som skal simulere lasten. Ved stor motstand går det lite strøm og det vil gå lite strøm i hele kretsen fra 230V-siden til DC-siden. Er motstanden lav så går det mye strøm i hele kretsen og det blir tilsvarende store effekttap i hele kretsen. Dermed gir høy last stor belastning på komponentene mens lav belastning gir lav varmeutvikling og lite belastning på komponentene. Lineære strømforsyninger brukes ikke i PCer siden de gir for ustabile spenninger og har elendig effektfaktor ved lave spenninger (5V og mindre). De kan godt levere flere hundre watt og jeg har selv reparert en slik som leverte 12V*25A=300W med meget simple komponenter. En strømforsyning som ikke har noe med PCer å gjøre. Den var på størrelse med en kaffekopp og hadde passiv kjøling via chassiet til det utstyret den var montert i. reversert proporsjonal -> omvendt proporsjonal Ordet "switching-mode" betyr altså ikke at noe blir slått av og på i strømforsyningen, det er frekvensen som endres (switching).<..> Den får informasjon om hvor mye den belastes med, noe som gjør at den justerer spenningen inn til transformatoren opp og ned avhengig av hvor mye strøm komponentene den er tilkoblet trekker. Denne teknikken kalles PWM, Pulse Width Modulation, og sørger for at strømforsyningen holder seg betydelig kjøligere. Ikke helt enig i den formuleringen. Switching betyr faktisk å slå av og på noe. Det er PWM denne av og på-slåingen sikter til. Se gjerne på det som et slags digitalt signal der bredden på 1 og 0 varierer ettersom hvor mye strøm som trengs. Den rosa kurven her er switchet med PWM mens den grønne representerer mengden strøm som leveres. I industrien betales det for kVAh, men for vi privatbrukere betaler kun for den aktive strømmen. Selv om vi privatbrukere ikke betaler for det, trekker vi en god del reaktiv strøm. Den koster oss ingenting, men den tar opp plass på strømnettet, plass som kunne vært brukt til mer aktiv strøm. Private husstander trekker faktisk ubetydelige mengde reaktiv effekt. Det aller meste går til rent ohmske laster som elektriske ovner, varmtvannsbereder, glødetrådspærer og elektronikk som TVer osv. Det lille som er reaktivt er sånt som vaskemaskinmotorer, kjøleskapkompressoren osv og selv de bruker ganske lite reaktiv effekt. Tar man vektorproduktet av det så blir Cosinus fi ofte rundt 0,98. Altså nesten helt aktiv effekt. Problemet med reaktiv effekt fra industri er at det gir unødvendig høye strømmer og dermed unødvendig høye effekttap i ledningsnettet og transformatorer. For private husstander prater vi om et tap på under 1% mens for industri med veldig mange motorer og spoler så kan det være så mye som 10-20% tap. 1 Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Du har helt rett Simen, en flau tabbe fra min side. Det er rettet opp nå :-) Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Kjempeflott guide! Holder på å (ligger nederst i en skuffe..) reparerer en 250W strømforsyning fra en Shuttle SFF maskin. Alt er fint på primærtrinnet så vidt jeg har kunnet sett, men den funker ikke. Også utrolig trangt på kretskortet, så umulig å komme til å måle på noe som helst egentlig. Men skal følge med på denne guiden, kan jo kanskje lære litt her også Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 En *skikkelig* fin guide det her!! Satt og koste meg skikkelig når jeg leste dette nå =) Flott levert! Lenke til kommentar
Xplode Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Har funnet en feil her nå Du vil da altså sende 460 V inn i strømforsyningen, fremfor de 115 som den forventer. Regner med att det skal være "Du vil da altså sende 460 V inn i strømforsyningen, fremfor de 230 som den forventer." Lenke til kommentar
Hakkebakk Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Takk! Dette passet bra! Vi skal ha prøve i hvordan en strømforsyning virker, i morgen Endret 18. desember 2007 av IceSpirit Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Fant noe småplukk her også jeg Aktiv strøm, som måles i enheten kWh, er den strømmen som produserer det virkelig arbeidet slik som den fysiske roteringen i en motor. Reaktiv strøm, som måles i enheten kWArh Strøm måles i Ampere ferdig med det ! Dersom man vil oppgi både reel og reaktiv del gjøres dette med imaginære tall, eller som visere (phasors). De enhetene dere snakker om her er effektenheter: P : W = Aktiv effekt (reel) [Watt] Q : VAr = Reaktiv effekt (imaginær) [Volt Ampere reaktiv] S : VA = Tilsynelatende effekt (vektorsummen) [Volt Amprere] Og sammenhengen mellom disse kan vises i følgende diagram: Endret 18. desember 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Har funnet en feil her nåDu vil da altså sende 460 V inn i strømforsyningen, fremfor de 115 som den forventer. Regner med att det skal være "Du vil da altså sende 460 V inn i strømforsyningen, fremfor de 230 som den forventer." Hei! Avsnittet mitt er faktisk riktig, men jeg skjønner hva du mener. Litt bedre forklart: Når du setter bryteren til 115 V forventer strømforsyningen at den skal dobble 115 V. Hvis du da setter strømforsyningen på 115 V, men gir den til 230 V, dobbler strømforsyningen 230 V = 460 V. Fant noe småplukk her også jeg **klippe*** Liten miksing av enheter der ja, rettes opp Endret 18. desember 2007 av Natrium Lenke til kommentar
b-real Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Flere slike artikkler takk! Alltid like spennende å finne ut hvordan ting fungerer Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Litt småfeil, men virker som kjempeartig lesing. Skal lese hele greia imorgen når jeg får tid og håper på flere slike artikler i nærmeste framtid De skulle tatt dette eksempelet i forelesning på elektronikkstudiet her i trondheim. Det hadde vært koselig! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 De skulle tatt dette eksempelet i forelesning på elektronikkstudiet her i trondheim. Det hadde vært koselig!Skulle gjerne ha fått en eller annen professor som gjesteforfatter om et eller annet emne Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Nei huff, dette ble for avansert for meg Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Hyggeligt! også kjekt å se at flere folk sier ifra og "støtter" forfatteren med å "perfeksjonere" artikkelen sin På den måten kan vi si at artikkelen blir ett produkt av flere ekstremt kloke hoder, da bare MÅ den bli bra! En ting jeg kunne ønske meg i litt mer detaljer senere, er det som er rettet litt mer for oss fikle folk, oss som "bare ska prøve på noe". tenkte for eksempel på om en tar alle transistorene (alle komponenter med kjøleribbe) og bygger på en ekstrem kjøleribbe, som aldri ble varm (bare en fantasi tanke) kunne en ta fjernet alle viftene? eller er det andre komponenter som også tar i bruk vifte kjølingen? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Fant noe småplukk her også jeg **klippe*** Liten miksing av enheter der ja, rettes opp Ikke for å klage, men oppdaget nettopp en liten feil til i samme delen (litt min feil også som ikke tok det med i posten min ovenfor). Dersom man har med timene (hour) snakker vi jo helt klart om energi og ikke effekt Så du må nok til å redigere enda en gang Natrium og fjerne timene. og enda litt til: Reaktiv effekt, som måles i enheten kWArh, VAr ikke WAr Hehehe dette var morsomt, ser frem til flere artikler i denne serien :!: Endret 18. desember 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 flott guide dette! sånt liker vi Lenke til kommentar
bandrex03 Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Hva med å slippe disse guidene i formater som kan lastes ned for lagring og visning via f.eks PDF? Jeg skal ta toget hjem til jul, og trenger lesestoff på min Touch Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Kanskje litt gammel, men benytter anledningen til å dra fra min gamle sticky PSU, Watt, Ampere og mer, som kan gi litt mer "grunnleggende" og fra en annen vinkel (utfyller guiden?). Endret 18. desember 2007 av Spragleknas Lenke til kommentar
haterlogins Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Skulle gjerne likt å se en guide til valg av psu \ kartlegging av behov til ens pc.. Det er få som har greie på det. Har f.eks forhørt meg på komplett.no og et par andre forhandlere da jeg måtte ha ny PSU etter at lynet ga litt ekstra "juice" i strømnettet. Jeg har: 1 stk p4 1.8 northwood @ 2,4hhz (vannkjølt) 1 stk ati9800pro 7 stk p-ata 7200 rpm fra WD 2 stk 80mm kabinettvifter 1 stk sb lydkort (pci) 1 stk gigabit nettverkskort (pci) 1 stk 16x dvdrw Fra komplett fikk jeg svar at over 600w så skulle jeg være "safe". Da jeg sa at jeg kun hadde en 350w psu fra før som fulgte med Chieftec kabinettet mitt, så var svaret "det skulle egentlig ikke gå an"... Men det gjør det.. Har aldri hatt noe problemer. PC-en står på 24\7 og har måttet anstrenge seg med spill osv i en del år nå. Jeg leverte hele boksen inn til datakjeden og fikk ny 350w på garanti. Funker fint Finnes det en psu kalkulator på nettet? Man kan regne ut promille, skatt og boliglån, så da bør vel det finnes en for psu og... Endret 18. desember 2007 av haterlogins Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Hyggeligt! også kjekt å se at flere folk sier ifra og "støtter" forfatteren med å "perfeksjonere" artikkelen sin På den måten kan vi si at artikkelen blir ett produkt av flere ekstremt kloke hoder, da bare MÅ den bli bra! En ting jeg kunne ønske meg i litt mer detaljer senere, er det som er rettet litt mer for oss fikle folk, oss som "bare ska prøve på noe". tenkte for eksempel på om en tar alle transistorene (alle komponenter med kjøleribbe) og bygger på en ekstrem kjøleribbe, som aldri ble varm (bare en fantasi tanke) kunne en ta fjernet alle viftene? eller er det andre komponenter som også tar i bruk vifte kjølingen? Tilbakemeldinger fra dere forumbrukere er en stor styrke! Slike prosjekter er morsome, det er noe jeg håper jeg får tid til videre. For et par år siden ble noe lignende gjort: http://www.hardware.no/tester/stromforsyni...aterpower/15444 Fant noe småplukk her også jeg **klippe*** Liten miksing av enheter der ja, rettes opp Ikke for å klage, men oppdaget nettopp en liten feil til i samme delen (litt min feil også som ikke tok det med i posten min ovenfor). Dersom man har med timene (hour) snakker vi jo helt klart om energi og ikke effekt Så du må nok til å redigere enda en gang Natrium og fjerne timene. og enda litt til: Reaktiv effekt, som måles i enheten kWArh, VAr ikke WAr Hehehe dette var morsomt, ser frem til flere artikler i denne serien :!: Da skal det være rettet opp :-) Hva med å slippe disse guidene i formater som kan lastes ned for lagring og visning via f.eks PDF? Jeg skal ta toget hjem til jul, og trenger lesestoff på min Touch Hvis jeg ikke tar helt feil, så kan man gå inn i den utskriftsvenlige versjonen(lite ikon, øverst i høyre hjørne på artikkelen), og skrive den ut som et PDF-dokument ved hjelp av et program. Søk på "print as pdf" på google, så finner du slike programer. Skulle gjerne likt å se en guide til valg av psu \ kartlegging av behov til ens pc.. Det er få som har greie på det. Har f.eks forhørt meg på komplett.no og et par andre forhandlere da jeg måtte ha ny PSU etter at lynet ga litt ekstra "juice" i strømnettet. Jeg har: 1 stk p4 1.8 northwood @ 2,4hhz (vannkjølt) 1 stk ati9800pro 7 stk p-ata 7200 rpm fra WD 2 stk 80mm kabinettvifter 1 stk sb lydkort (pci) 1 stk gigabit nettverkskort (pci) 1 stk 16x dvdrw Fra komplett fikk jeg svar at over 600w så skulle jeg være "safe". Da jeg sa at jeg kun hadde en 350w psu fra før som fulgte med Chieftec kabinettet mitt, så var svaret "det skulle egentlig ikke gå an"... Men det gjør det.. Har aldri hatt noe problemer. PC-en står på 24\7 og har måttet anstrenge seg med spill osv i en del år nå. Jeg leverte hele boksen inn til datakjeden og fikk ny 350w på garanti. Funker fint Finnes det en psu kalkulator på nettet? Man kan regne ut promille, skatt og boliglån, så da bør vel det finnes en for psu og... Vi skrev en slik guide for 5 mnd. siden, men jeg tror nok at den fortsatt er en meget god veiledning. http://www.hardware.no/guider/stromforsyni...tt_er_nok/39448 Når det gjelder PSU-kalkulatoren jeg refferer til der, så er den kjent for å ta i litt. Endret 18. desember 2007 av Natrium Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå