Breiker Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Vurderer å kjøpe bil om dagen men så er det også de andre kostnadene som jeg må tenke på. Kan dere vennligst hjelpe meg å fylle ut denne kostnadslisten. Er da på jakt etter de store kostnadene på bil! Ikke da kostnader som vindusviskere, dekk, spylevæske. Vi tar utgangspunkt i en bil fra 2001 som veier ca 1500kg Her er listen jeg har kommet på til nå: Omregistrering Billån Veiavgift hva mer? Endret 18. desember 2007 av Breiker Lenke til kommentar
gorber Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 For å ta de enkle først. Veiavgift 1800, Drivstoff 500-1500 per måned (avhengig av kjørelengde). Omregistrering 4000+, kasko 8000 per år. Billånet avhenger av hvor dyr bilen er, bruk lånekalkulatoren hos dnbnor.no. I tillegg bør du regne med "plutselige vedlikeholdskostnader" på 15000 i året. Det har jeg lært av erfaring. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Legger du av ca. 2.000 kr. i mnd, så skulle du ha til forsikring/årsavgift og diesel/bensin (kommer sef. an på kjørelengde) En 2001 mod. er jo ikke helt ny lenger, så jeg støtter forslaget til gorber om å sette av litt penger hver mnd. til uforutsette utgifter. feks. til egenandel eller til ny oljepumpe etc etc. Setter du av 3.000 kr. i mnd. (ved siden av lånet) skal du være rimelig sikret mot det meste, så sant ikke det skjærer seg helt og du får alt i fleisen på en gang... Men slik er det nå engang når man har en bil.... Men med en 2001 mod. skal det vel mye til for at det skal gå helt skeis. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Støtter GigaFlow her. Flere gode tips der. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Årsavgiften for 2008 er på 2660,- ikke 1800,- Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Har alltid litt penger i bakhånd. bilen ligger på 125000kr brukt. fullkasko blir verre da. Med tanke på at jeg ikke har bil pr dags dato. Har funnet opp mot 15k i året. Dyrt men Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Årsavgiften for 2008 er på 2660,- ikke 1800,- Kommer ikke dette nå an på hva slags bil man har? Differensiert avgift, eller hva de nå kaller det? Dieselbiler uten DPF (partikkelfilter) er vel dyrere enn de med, og også dyrere enn bensinbiler, så vidt jeg husker. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Årsavgiften for 2008 er på 2660,- ikke 1800,- Kommer ikke dette nå an på hva slags bil man har? Differensiert avgift, eller hva de nå kaller det? Dieselbiler uten DPF (partikkelfilter) er vel dyrere enn de med, og også dyrere enn bensinbiler, så vidt jeg husker. For dieselkjøretøy uten fabrikkmontert partikkelfilter er satsen for 2008, 3.090 kroner. For kjøretøy som bruker andre drivstoff og dieselbiler med originalmontert partikkelfilter er satsen 2.660 kroner. De som ønsker å spare 350 kroner ved å montere partikkelfilter på bilen sin, kan spare seg bryet. - Ettermontering av filter tilfredsstiller ikke kravene til den laveste årsavgiften, heter det i en pressemelding fra Tollvesenet. Lenke til kommentar
boblikof Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Ta med servicekostnader og verditap i regnestykket ditt. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Skjønner ikke helt hvilke kostander du er ute etter her.. Er det engangssummene eller ca månedlige kostander? Du har selv nevnt to årlige kostnader + selve bilen (lån??). Du ønsker ikke vindusviskere, dekk osv som er de faktiskte kostandene med å eie bil, så hva lurer du egentlig på? Slik jeg ser på det, så må man dele opp i årlig, gjevnlig og etter behov. Registreringsavgift setter jeg ikke opp, for den betaler du kun en gang sammen med bilen. Summene er vanskelige å gi, siden det er forskjell fra person til person og bil til bil. Årlig: * Årsavgift (2660 eller 3090,-) * Ev. forsikring avhengig om man betaler i rater eller hvert år (kommer ann på bil og person) Gjevnlig: * Ev. forsikring avhengig om man betaler i rater eller hvert år (kommer ann på bil og person) * Drivstoff (men igjen avhengig av kjørelengde) (kommer ann på bil og kjørelengde) * Gjevnlige servicedeler - Olje+filter (kommer ann på bil) o.l. * Div vaske/polishmidler Etter behov: * Deler generelt. Alt avhengig av bilen stand ved innkjøp osv. * Dekk. Både vinterdekk og sommerdekk. Selv bytter jeg dekk hvert år, men det er litt ekstremt igjen. * Småting som vindusviskere, spylerveske ++++ har sikker glemt masse.. Personlig har jeg ikke noe "budsjett" på mine tre biler, jeg tar ting som kommer. I år har jeg brukt rundt 6-7000 i slitedeler på bruksbilene og rundt 2-3000 på hobbybilen. Bensinutgifter har jeg ikke giddi å regna på. Forsikring er på rundt 11000,- for alle tre per i dag pr år. Veiavgift er på 2660,- x2. Så regnestykket mitt for i år er: ca 10000,- i deler ca 11000,- i forsikring ca. 5500,- i veiavgift (har jo gått ned for 2008). Rundt 26500,- som blir ca 2200,- i måneden. Bensinforbruk er "uinteressant" siden det er basert på hvor mye man kjører osv, så det blir ekstremt personlig og aldri noen målestokk. Man får enkelt regne på det selv. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Skal du kjøpe bil til 125000 uten kasko, får du ikke lån. Ingen banker er villige til å finansiere en bil uten å ha sikkerhet for dette. Et lån på 125000 over 5 år, som er det maksimale du kan ha på en 2001modell, koster deg 2700 per måned. Dette med å sette av penger til vedlikehold anbefaler jeg enda en gang, jeg har lært den harde måten... Endret 18. desember 2007 av gorber Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Jada-jada: OK, takk for infoen! Det er jo passe latterlig at det ikke hjelper å ettermontere, men hvem gidder uansett spandere på bilen 10.000 kroner, for å spare 350 i året? Hehe. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Vet at jeg får lånt nok og ha delkasko. sitter og vurderer litt fullkasko også. Men hvis vi tar bare å ser litt på det da. Engangsutgift: Omregistrering: 4.431,- (bilen veier faktis rett under 1200 kg) Årlige Utgifter: Veiavgift: 2660 kr/år Forsikring: N/A Jevnlige: Lån: ca 2.200 kr/mnd Bensin: varierer Deler: varierer Enig i dette? Har da ikke tatt med service o.l. Forsikring skal jeg sjekke i dag. Så skal jeg ringe litt angående lånet. Og så får vi se om det blir bil på meg. Bor midt i Oslosuppa. Og jobber rett utenfor ring3, så jeg trenger egentlig ikke bil i jobbsammenheng. Men jeg har en del venner utenfor byen og der et helvete å måtte hele tiden forholde seg til buss og tog. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Vet at jeg får lånt nok og ha delkasko. sitter og vurderer litt fullkasko også. Det du da må spørre deg om er om du er villig till å ta et tap på 50000 til 120000, skulle du være riktig uheldig. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 En enkel regel jeg liker å tro passer: Har du ikke råd til å tape pengene bilen er verdt - kasko. Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Det er vel nesten bedre å ta opp et forbrukslån enn å bruke kaskodelen på forsikringa. Man må jo huske på bonustap osv. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Vet at jeg får lånt nok og ha delkasko. sitter og vurderer litt fullkasko også. Det du da må spørre deg om er om du er villig till å ta et tap på 50000 til 120000, skulle du være riktig uheldig. Veldig godt spørsmål Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Da har jeg sjekket pris hos gjensidige(driver og sjekker flere nå) på forsikring (fullkasko 8000kr egenandel): 12390,- / år Lån på bilen vil bli ca 1800kr i mnd. Årlig: Veiavgift: 2660,- Engangs: Omregistrering: 4431,- PLuss pluss pluss i uforutsette kostnader slik som nye dekk, bremser o.l Endret 20. desember 2007 av Breiker Lenke til kommentar
gorber Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hvordan har du regnet den lånekostnaden? Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Tatt noen telefoner. Fått tilbud fra banker osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå