Gå til innhold

LinuxMCE + nvidia 8600gts driver install

Anbefalte innlegg

Hvordan blir man root i kubuntuen som ligger under linuxMCE?

Sitter å prøver å få en linuxMCE maskin opp å kjøre men får ikke innstalert driverne til skjermkortet fordi jeg ikke får blitt root...

Har prøvd å trykke Ctrl - Alt - F1 og skrive brukernavn: root men når jeg kommer til passord så funker det ikke å skrive noe. eneste knappen som funker er enter også får jeg "incorrect login" eller noe i den duren.

Takker for alle svar :)

Bountyhunter

Edit: kan jo nevne for dere som ikke er kjent med linuxmce at oset som ligger under er Kubuntu...

Edit2: hadde vist nevnt det :S

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Root kontoen er deaktivert fra start i ubuntu. For å kunne logge inn som root må du bare sette ett passord der(Siden linuxmce da kjører under kubuntu regner jeg med at det samme gjelder).

Start en terminal og skriv inn dette:

sudo passwd

*skriv inn nytt sterkt passord*

Vil også tenkte meg at du ikke trenger å logge helt inn for å legge inn disse driverne, men bare kan legge de inn via terminal med "sudo ./driverfil"

Lenke til kommentar

Vil også legge til at det er normalt at ingen andre knapper enn enter funker når du skal skrive inn passordet. Alle knappene funker faktisk, teksten blir bare ikke vist, mye det samme som ***** egentlig, bare at *-ene ikke blir vist.

Som nevnt har ikke root på Ubuntu noe passord som standard, og det er dermed umulig å logge inn som root. Du kan enten gjøre som zeltex sier eller du kan logge inn som deg selv og så skifte til root med, sudo -i.

MEN driverne til nVidia skal ligge i pakkesystemet til Ubuntu og da er det vel sterkt anbefalt å installere disse hvis du er fersk på GNU/Linux og ikke har noen god grunn for å grøre annet!

Lenke til kommentar

takker for alle svar :)

Har funnet ut at man kan kjøre ting som root ved å bruke "sudo -s" og har nesten fått ting til å funke :p

Har et asus p5k-e wifi hvor jeg får til å innstalere driveren til nettverkskortet (det kablete) så har kommet meg på internett.

Holder nå på å innstalere driverne til skjermkortet men den innstalasjonen krever at jeg ikke kjører x-server eller noe i den duren... hvordan lukker jeg den?

Lenke til kommentar

takker for alle svar :)

Har funnet ut at man kan kjøre ting som root ved å bruke "sudo -s" og har nesten fått ting til å funke :p

Har et asus p5k-e wifi hvor jeg får til å innstalere driveren til nettverkskortet (det kablete) så har kommet meg på internett.

Holder nå på å innstalere driverne til skjermkortet men den innstalasjonen krever at jeg ikke kjører x-server eller noe i den duren... hvordan lukker jeg den?

Ikke bruk installeren fra nvidia, bruk pakkene, System Adminstration->Restricted Drivers, trykk Administrator Mode huk av nvidia og trykk Apply.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp, viser seg at det ikke er jeg som ikke får det til men LinuxMCE som ikke støtter over 6xxx serien av skjermkort før neste versjon kommer ut...

Høres ut som det fortsatt er en runde eller to å gå med linuxmce før den modnes. Del gjerne erfaringene dine her. Jeg har ikke rukket å prøve ut den ennå, og Robin ble skremmende stum etter sitt forsøk. M.a.o. er det ikke sikkert det du har begitt deg ut på er veldig egnet for en nybegynner.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...