espenhogbakk Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Hei, jeg har kommet over et D70s som jeg kan få får 4000 kroner, muligens 3500. Dette er nytt fra butikk med objektiv. Det er vel ett 18-70mm som følger med på dette. Jeg har forstått det slik at det objektivet som følger med her er av noe høyere kvalitet enn det som følger med på D40x og EOS 400D f.eks. Er dette en fin pris og noe man bør slå til på eller er det ikke noe poeng? Jeg liker Nikon sin utforming veldig godt og syntes D70 sitter mye bedre i hånda enn f.eks D40/400D. Finnes det noe bedre alternativer eventuelt? Hva syntes dere? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Finnes det noe bedre alternativer eventuelt? Hva syntes dere?Finnes ikke noen bedre alternativer til den prisen, nei... Spør du meg er det løp og kjøp! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Da jeg kjøpte for et år siden solgte de D70s billig med 18-55. Jeg måtte be dem hente frem 18-70kit fra lageret. Sjekk at det er 18-70 du får før du binder deg. Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg jobber i butikken, og det er nok 18-70mm det er ikke 18-55 det husker jeg, var bare ikke sikker på om det var 70mm eller ikke, derfor jeg skrev det litt usikkert. Men jeg trur også dette er et godt kjøp, selv om det er _bare_ 6mp så holder vel dette stand mot f.eks EOS 400D eller? Eller er 400D et bedre kamera, hvis man ser på rene bildekvaliteten? Og er det 18-70 objektivet som følger med D70s mye bedre enn 18-55 til 400D? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Men jeg trur også dette er et godt kjøp, selv om det er _bare_ 6mp så holder vel dette stand mot f.eks EOS 400D eller? Eller er 400D et bedre kamera, hvis man ser på rene bildekvaliteten?Ja, det gjør holder stand, fortsatt er optikken det viktigste. Du har andre egenskaper som D70s er inne på, du sier at du liker grepet bedre, da er det ikke tvil... Og er det 18-70 objektivet som følger med D70s mye bedre enn 18-55 til 400D?Ja, det er to forskjellige verdener. Det er bedre på absolutt alle områder, bortsett fra vekt (dersom lav vekt er et kriterium - noe det ikke bør være). Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg har hatt D70 i tre år og kjenner dette veldig godt og det er(etter min mening selvsagt) ikke den minste tvil om at 400D er mye bedre skal man vurdere "bildekvalitet". Mye bedre dynamisk omfang og kjempeforskjell når det gjelder støy. D70 er på den annen side mye bedre bygd og et mer komfortabelt kamera, men dette kontrer jeg med å ha batterigrep på 400D`n, da blir det bedre å holde i og funksjonaliteten fra vertikalutløser mm er veldig nyttig. Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Høres bra ut. Ja jeg liker grepet bedre på D70en, syntes både D40 og 400D blir for smått, og i tillegg brukte jeg D50 på en ferietur i sommer og er derfor litt vant med Nikon... Nei vekten har ikke noe og si. Det er noe jeg aldri har skjønt, folk skal ha disse kameraene så små som mulig... Hvis man først har bestemt seg for speilrefleks har man jo valgt bort et kompakt kamera, hvorfor skal man da ofre kvalitet og brukervennlighet mot størrelse og vekt? Du må jo uansett ha det med deg i en veske eller sekk... Da skal jeg forhandle litt mer med sjefen så får vi se om det blir julegave på meg selv i år også EDIT: hmm Amund_Blix er tydeligvis ikke helt enig her... Er 400D et så mye bedre kamera altså? Noen flere som kan bekrefte dette? Endret 18. desember 2007 av espenc Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg har hatt D70 i tre år og kjenner dette veldig godt og det er(etter min mening selvsagt) ikke den minste tvil om at 400D er mye bedre skal man vurdere "bildekvalitet". Mye bedre dynamisk omfang og kjempeforskjell når det gjelder støy.Forutsatt lik optikk på begge, vil den nok være det ja, men sammenlikner du 400D-kit med D70s-kit er forskjellen i bildekvalitet mindre. De er forskjellige, som du sier er 400D bedre på dynamisk omfang og støy (mye fordi det er nyere), men kit-optikken til D70s vil gi bedre kontrast og skarphet enn den vanlige 18-55 til 400D. 18-55IS vil gjøre forskjellen mindre, særlig på skarphet, men tar man igjen høyde for prisforskjellen (særlig om han får D70s-kit til 3500), er det etter min mening ikke vanskelig å trekke konklusjonen. Prisforskjellen utgjør omtrent en SB-600, som han kan bruke trådløst på D70s... :o) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) hmm Amund_Blix er tydeligvis ikke helt enig her... Er 400D et så mye bedre kamera altså? Noen flere som kan bekrefte dette?Du snakker om å gå et trinn eller to opp på en stige med hundre trinn. "Så mye bedre kamera" er det ikke, men kamerahuset er nyere, og noe bedre på enkelte områder. Jeg ville ikke bekymret meg for det, da Nikon 18-70 er "så mye bedre objektiv" enn 18-55 fra Canon, ikke minst når det gjelder byggekvaliteten, men også optisk... Endret 18. desember 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Ja mitt svar tok ikke høyde for det fæle kitobjektivet, det er sant. Men nå har Canon kommet med en IS-variant av dette, som skal være lysår bedre. Om trådstarter har mulighet til å bytte til 18-55mm IS uten at det koster for mye, ville jeg vurdert det. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Ja mitt svar tok ikke høyde for det fæle kitobjektivet, det er sant. Men nå har Canon kommet med en IS-variant av dette, som skal være lysår bedre. Om trådstarter har mulighet til å bytte til 18-55mm IS uten at det koster for mye, ville jeg vurdert det.Med mindre han får 400D med 18-55IS for rundt 4500 kr sammenlagt, vil jeg ikke si at det er verdt det, særlig ikke når han liker grepet på D70s bedre. Det er faktisk et viktigere moment, enn støynivået på ISO800 og ISO1600 etter min mening... Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Tusen takk for hjelpen, ser at det ikke er et helt enkelt valg, men hvis jeg klarer og presse det ned i 3500 skal jeg slå til, til 4000 er det ikke like fristende, selv om det bare er 500 kroner... For at jeg skal bli fornøyd med 400d så må jeg ha vertikalgrep og IS objektivet... Blir fort en god del dyrere det... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 For at jeg skal bli fornøyd med 400d så må jeg ha vertikalgrep og IS objektivet... Blir fort en god del dyrere det...Det gjør det. Blir noe rimeligere om du finner et 350D, på støy er de nokså like, men 400D har vel litt bedre dynamisk omfang. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 For at jeg skal bli fornøyd med 400d så må jeg ha vertikalgrep og IS objektivet... Blir fort en god del dyrere det... Ja det er et poeng det, det blir jo fort en del dyrere. Men prøv å presse ned prisen på D70`n, jeg ville ikke betalt mer enn du kunne fått det for brukt. Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Og hva kan man få det for brukt? eller rettere sagt, hva syntes du er en fornuftig pris på det? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Og hva kan man få det for brukt? eller rettere sagt, hva syntes du er en fornuftig pris på det?Du får brukte D70s for rundt 4000 kr, så alt under det er fornuftig nok. Man kan klare å presse mer ut av det også, særlig de nyeste modellene med garanti. 4000 kr vil jeg si det er verdt, forutsatt at det er nytt, og selges med ett års garanti. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 18-70mm koster fra 2200 alene, så du får huset for 1800 kroner. Det er det vel verdt! Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Selv hadde jeg ikke hvert i tvil hvis jeg kunne fått det kameraet nytt ned til 3500?! Skulle du være missfornøyd over valget i senere tid så er det jo bare å selge kameraet.. Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Da sitter jeg her, med en flunka nyt D70s til den nette sum av 3500 Trur jeg blir fornøyd med dette... Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Da sitter jeg her, med en flunka nyt D70s til den nette sum av 3500 Trur jeg blir fornøyd med dette... Gratulerer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå