Dotten Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Noen husker vel utspørringen av Kristin Halvorsen i 2005 hvor hun proklamerte at løftet om å fjerne barnehagekøen var så viktig at hun ville gå av om regjeringen ikke innfridde. I ettertid er jo dette en uttalelse hun har gjort sitt for å snike seg unna. Allerede det året burde man jo skjønne at det var usannheter hun farte med, for de lovte samtidig å senke barnehageprisene til 1750 fra 1. januar 2006 om de vant valget. Det skjedde jo aldri (prisene har faktisk gått opp siden). Samme året så proklamerte SV og AP også at man ikke kan snakke om full barnehagedekning før barnehageprisen er satt ned til 1750. Nå er 2008 like rundt hjørnet. Barnehageprisene er ikke satt ned til 1750 og det står fortsatt tusenvis av barn i kø for å komme inn i barnehagen. Halvorsen har ingen planer om å trekke seg og løftet blir stående som en av de største usannhetene fra valgkampen. Opp i det hele går Solhjell ut og skylder på Høyre. Dette selvfølgelig til stor irritasjon for Høyre. Så, noen som føler de kan stole på løftene fra SV i fremtiden? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) For meg er det så viktig at dere er kvitt meg hvis vi ikke får til dette Om vi allerede skal være kvitt henne når løftet ikke innfris så må Kristin halvorsen gå av før nyttår. Hva hun har sagt er det ingen tvil om og at hun sa at avgangen skulle være før nyttår i år er det heller ingen tvil om. Som vanlige sosialister prøver hun deg selvsagt på å skrive om historien og omtolke avgangen til å være i 2009, noe som ikke stemmer med det hun sa. Hun har også prøvd å omtolke avgangen til det å stille til nytt valg. Da ville det som var igjen i løftet hennes være at vi fremdeles skulle ha parlamentarisme og Stortingsvalg i 2009 om hun ikke klarte å holde løfte. Hadde hun virkelig tenkt å avskaffe parlamentarismen i 2009 om hun faktisk hadde klart løftet? Endret 18. desember 2007 av robertaas Lenke til kommentar
Thend Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Selvsagt kan man ikke stole så altfor mye på politiske partiers løfter. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Solhjell skylder på Høyre. Er han helt tett? Høyre har makta i flere av de største byene i Norge, selvsagt vil da "Høyre-kommuner" stå for mesteparten av barnehagekøene. Irriterer meg at en utdanningsminister ikke klarer å se slike enkle sammenhenger. Dog tror jeg nok han skjønner det like godt som meg, men dette er vel et desperat forsøk på å finne andre syndebukker. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Solhjell skylder på Høyre. Er han helt tett? Høyre har makta i flere av de største byene i Norge, selvsagt vil da "Høyre-kommuner" stå for mesteparten av barnehagekøene. Irriterer meg at en utdanningsminister ikke klarer å se slike enkle sammenhenger. Dog tror jeg nok han skjønner det like godt som meg, men dette er vel et desperat forsøk på å finne andre syndebukker. Hva er den enkle sammenhengen? Byer = Køer? I store byer som Trondheim og Tromsø, som er rødgrønne, har de ingen barnehagekøer. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Så, noen som føler de kan stole på løftene fra SV i fremtiden?Noen som har kunnet stole på dem før da? Jeg har hvertfall ikke stolt på dette løftet her et sekund, og det er mye annet jeg ikke tør å stole på dem med. Dette bare føyer seg inn i rekken av usannheter leke-kommunistene farer med Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 SV er partiet som er anti-kapitalistiske, men som har en finansminister som tjener grovt på det kapitalistiske aksjemarkedet. Så lenge man kan ha det godt så nyter de gjerne kapitalistenes goder, disse SVerne. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) SV er partiet som er anti-kapitalistiske, men som har en finansminister som tjener grovt på det kapitalistiske aksjemarkedet. Nå er det heller ingen likhetstegn mellom å være sosialist og ikke kunne allokere innsatsfaktorer, så hva er galt med at staten investerer i aksjer? Og hvor grovt mye tjener de egentlig? Det er jo et interessant perspektiv at det er primært høyrekommuner som ikke har klart dekningmålet. Så får jo håpet at noen klarer å finne årsaken til hvorfor det ble sånn. For vi må jo håpe at Solhjell er i stand til å underbygge argumentet sitt om han ikke skal bli en liten narr. Endret 19. desember 2007 av Montgomery Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Hver gang dette kommer opp må jeg nevne om igjen. Kristin Halvorsen har aldri sagt at hun vil gå av hvis hun ikke får full barnehagedekning innen 2007. Hun har sagt at hun går av hvis hun ikke får full barnehagedekning innen stortingsperioden fordi da har hun ikke klart hva SV har kjempet for de siste 20 årene. Kan dere ikke diskutere mot partiene dere misliker med logiske og riktige argumenter istedenfor til å ty til løgn. Hvordan vet jeg dette? Kanskje det at jeg så på programmet hvor hun lovet full barnehagedekning. Hun har derimot lovet å få full barnehagedekning tiderligere, men ikke å gå av tiderligere. Det de planlegger er å gi alle barn rett til barnehageplass og hvis man er en kommune som henger etter må de ordne opp i problemene sine. De har fått nok penger til å klare det. Endret 19. desember 2007 av Camlon Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Er det i heletatt praktisk mulig (for noen partier) å oppnå NULL unger i barnehage-kø? Eller null sykehus-kø, null i arbeidsledighets-kø, etc. Da måtte man vel i tilfelle utbygge så voldsom (over)kapasitet at man tok høyde for allverdens eventualiteter så som innflyttning/utflyttning til/fra kommuner osv. Jeg har sagt det før, -gjør politikere/partikassa personlig økonomisk ansvarlig for brutte valgløfter, så blir det nok brått slutt på uansvarlig valgflesk & løfter. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Nå er det heller ingen likhetstegn mellom å være sosialist og ikke kunne allokere innsatsfaktorer, så hva er galt med at staten investerer i aksjer? Det som er galt er at aksjemarkedet er et kapitalistisk system. En anti-kapitalist som nyter godt av kapitalismens goder er en hykler. Hver gang dette kommer opp må jeg nevne om igjen. Kristin Halvorsen har aldri sagt at hun vil gå av hvis hun ikke får full barnehagedekning innen 2007. Sitat fra mediene: "Det skal være full dekning i løpet av 2007 (...) de blir kvitt meg hvis vi ikke får til dette" Hun har sagt at hun går av hvis hun ikke får full barnehagedekning innen stortingsperioden Det hun sa var "i løpet av 2007", i følge alle kilder. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hvorfor i svarte skylder de på høyre? Høyre har jo ikke en døyt med hva SV lover, og ikke lover. Når du lover noe, så er du selv ansvarlig for å holde det løftet, greier du det ikke, da har du ingen andre å skylde på enn deg selv. Da du har tatt på deg en for stor oppgave... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Hver gang dette kommer opp må jeg nevne om igjen. Kristin Halvorsen har aldri sagt at hun vil gå av hvis hun ikke får full barnehagedekning innen 2007. Hun har sagt at hun går av hvis hun ikke får full barnehagedekning innen stortingsperioden fordi da har hun ikke klart hva SV har kjempet for de siste 20 årene. Kan dere ikke diskutere mot partiene dere misliker med logiske og riktige argumenter istedenfor til å ty til løgn. Hvordan vet jeg dette? Kanskje det at jeg så på programmet hvor hun lovet full barnehagedekning. Hun har derimot lovet å få full barnehagedekning tiderligere, men ikke å gå av tiderligere. Det de planlegger er å gi alle barn rett til barnehageplass og hvis man er en kommune som henger etter må de ordne opp i problemene sine. De har fått nok penger til å klare det. Nå roter du nok fælt med fakta og snakker ren fiksjon. Før du slenger rundt deg beskyldninger om løgn så kan du kanksje se tv-programmet fra 2005 hvor hun kom med lovnaden. Så du det? Om du gjorde ville du aldri påstått at hun sa stortingsperioden og ikke utgangen av 2007. Jeg så programmet på direkten og husker det ganske så klart. Utgangen av 2007, om man ikke klarte dette så ville vi være kvitt henne, for så viktig var det for henne. Å hevde noe annet er ikke i overenkomst med faktaene i saken. Det er en fordel å sette seg inn i saken. Og det er ikke reelt å snakke om full barnehagedekning før prisen er satt ned til 1750. Når Solhjell hevder det er full barnehagedekning i noen kommuner så tyr han til ordspill og lyver, utifra forutsetningene. Først må prisen ned til 1750 før man kan slå fast om dekningen er der eller ikke. Dette er det ikke jeg som har påpekt, men SV og AP som du vil se i linken i førsteinnlegg med sitat fra de partiene. For å sitere: - Vi vet ikke hva full dekning er før vi har den nye maksprisen, påpeker SVs nestleder Øystein Djupedal. - Det er først når du får makspris to, at du får riktig etterspørsel, mener Arbeiderpartiets familiepolitiske talsmann, Trond Giske. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=283649 Makspris på 1750 er ikke innført, enda et løftebrudd. Så når Solhjell snakker om at det er full dekning noen steder, så er et ren og skjær løgn. Innfør makspris to i Trondheim og se om dekningen er like god, så kan han prøve å skryte på seg at det er full barnehagedekning der. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Nå er det heller ingen likhetstegn mellom å være sosialist og ikke kunne allokere innsatsfaktorer, så hva er galt med at staten investerer i aksjer? Det som er galt er at aksjemarkedet er et kapitalistisk system. En anti-kapitalist som nyter godt av kapitalismens goder er en hykler. Hver gang dette kommer opp må jeg nevne om igjen. Kristin Halvorsen har aldri sagt at hun vil gå av hvis hun ikke får full barnehagedekning innen 2007. Sitat fra mediene: "Det skal være full dekning i løpet av 2007 (...) de blir kvitt meg hvis vi ikke får til dette" Hun har sagt at hun går av hvis hun ikke får full barnehagedekning innen stortingsperioden Det hun sa var "i løpet av 2007", i følge alle kilder. Du siterer hvem? Ja, finansavisen skrev det, men det betyr ikke at de har rett. Her er det noen som skriver det jeg sier. Saken er at Kristin Halvorsen lovte full barnehagedekning innen 2007, men lovte aldri at hun skulle gå av i 2007 hvis hun ikke fikk det. Hun lovet at hvis hun ikke klarte å få full barnehagedekning innen 2009 ville gå av fordi da har hun ikke klart hva SV har prøvd på i 20 år. For det første ville 2007 gi ingen mening med uttaelsen "ikke klart hva SV har prøvd på i 20 år", men jeg så på uttaelsen på TV og da hørte jeg hva henne sa. Dotten: Hvis jeg roter, hvorfor klarer du ikke komme med en enste kilde som underbygger påstanden din. Jeg så på debatten, det har jeg nevnt flere ganger. Du klarte ikke å se at jeg nevnte at jeg har sett programmet. Kan man jo lure på hvor bra du ville huske hva hun sa. Å love full barnehagedekning har ingenting med makspris. Full barnehagedekning betyr bare en ting og det er at alle barn skal få muligheten til barnehage. Det sier ingenting om prisen. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Du siterer hvem? Ja, finansavisen skrev det, men det betyr ikke at de har rett. Her er det noen som skriver det jeg sier. Flere er enige, du: http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=146470 "Det skal være full dekning i løpet av 2007. Dette er så viktig at dere er kvitt meg hvis vi ikke får til." http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=170221 "- De blir kvitt meg hvis vi ikke får til dette. Nå har vi snakket om barnehager i 20 år, og jeg setter mitt politiske liv inn på at denne reformen skal innføres. - Maksimalpris skal innføres 1. januar 2006, det skal være full dekning i løpet av 2007 og i 2008 skal alle som ønsker det, få plass innen tre måneder etter at søknaden er sendt, sa Halvorsen." http://e24.no/kommentar/spaltister/isaksen...icle2053101.ece "Makspris i barnehagen skal innføres fra 1.1.2006, og vi skal ha full barnehagedekning innen utgangen av 2007. Og innen utgangen av 2008 så må vi ha en garanti i Norge som er sånn at man får barnehageplass tre måneder etter at man har søkt. [...] For meg er det så viktig at du er kvitt meg hvis vi ikke får til dette" Saken er at Kristin Halvorsen lovte full barnehagedekning innen 2007, men lovte aldri at hun skulle gå av i 2007 hvis hun ikke fikk det. Det er jo det sitatene på nettet sier. Hvis jeg roter, hvorfor klarer du ikke komme med en enste kilde som underbygger påstanden din. Kom med en kilde selv Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 http://www.regjeringen.no/nb/om_regjeringe....html?id=279698 "Regjeringen vil: * sikre full barnehagedekning * innføre maksimalpris på 2250 kroner per måned fra 1.januar 2006. Maksimalpris på 1750 kroner (2005-kroner) innføres når full barnehagedekning er nådd senest ved utgangen av 2007. ... " http://www.dinside.no/php/art.php?id=344522&=katnav "- Dette er så viktig at dere er kvitt meg hvis vi ikke får til dette, sa hun til TV 2. Nå innrømmer Halvorsen at hun har angret på det hun sa. - Jeg har angret noen ganger på at jeg ikke la hodet på blokka på en annen sak, vedgår hun." "Under valgkampen i september i fjor sa daværende finanspolitisk SV-talsmann Øystein Djupedal til NTB at «vi lover og garanterer full dekning og makspris, også etter fjerning av kontantstøtten». Som kunnskapsminister vil imidlertid ikke Djupedal gi noen garantier." Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 SV er partiet som er anti-kapitalistiske, men som har en finansminister som tjener grovt på det kapitalistiske aksjemarkedet. Så lenge man kan ha det godt så nyter de gjerne kapitalistenes goder, disse SVerne. SV er skeptiske til kapitalismen og vil begrense den i en viss grad. De har ikke sagt at de vil avskaffe den. Jeg tror du blander sv'ere med gammelmodige kommunister. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Ummm, hvor er det hun sier at hun skal gå av før stortingsperioden er over? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Ummm, hvor er det hun sier at hun skal gå av før stortingsperioden er over? Du mener hun heller skal gå av etter at den er over, kanskje? Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Hva har det med saken å gjøre? Jeg stilte et enkelt spørsmål. Endret 19. desember 2007 av Leviath Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå