Gå til innhold

Praktisk oppgave om terminalserver - LTSP

Anbefalte innlegg

Jeg er lærling på en skole, og over nyttår skal jeg ha en oppgave om terminalserver (det er såpass lite å gjøre her nå at jeg begynner å lese meg litt opp allerede). Har selv spurt om å få bruke Linux, og da er det vel LTSP som gjelder?

Det jeg tenkte på var å sette opp en server, og kun en tynnklient, som skal kjøre uten harddisk i det hele tatt. Dette er som sagt kun en oppgave og skal ikke brukes av noen.

Hvilken distro er best egnet til dette formålet? Jeg har før brukt Ubuntu Server, og er godt fornøyd med de mulighetene den tilbyr, samt sikkerheten og at jeg er vant til ubuntu fra før av. Jeg har også hørt om noen distroer som er utelukket tilpasset en server/tynnklient oppgave. Jeg vil sannsynligvis komme med flere spørsmål rundt dette temaet etterhvert, og også erfaringer jeg tilegner meg gjennom perioden.

Tar godt imot alle forslag og tips.

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lest litt rundt omkring, og sett at skolelinux faktisk tilbyr en terminalserver, som er spesielt tilrettelagt skolemiljøer. Er det noen som har erfaringer med i forhold til Ubuntu? De er jo begge basert på debian, så så veldig mye forskjeller vil det vel uansett ikke være? Jeg er ikke avhengig av å bruke norsk nå i testfasen, men om det blir aktuelt å bruke systemet i større skala har det vært en fordel å kunne tilby norsk.

Lenke til kommentar

Ja da har jeg installert en server og en tynnklient virtuelt på datamaskinen for eksperimentering. Installerte LTSP på server, og har også fått den til å bruke DHCP på win-serveren istedet for den integrerte. Jeg skal derfor prøve kommandoen ltsp-build-client for å komme igang med tynnklienten. Det som er problemet er at den ikke kommer seg forbi "I: retrieving release". Er det normalt at dette skal ta veldig lang tid? Det som er min teori da er at den ikke kommer seg forbi proxyen vi har her. Proxyen i apt.conf er rett, så bruker da denne kommandoen en annen conf-fil? Og hvor er den isåfall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...