Gå til innhold

Utvaskede farger på multiplattform spill på Ps3?

UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Hvorfor trenger man ikke å skru på disse fancie innstillingene på 360 for å få "ren" grafkk? Jeg trengte bare å skru på HD og vips der hadde jeg dritfin grafikk, men Sony skal plutselig gjøre det så jævli vanskelig med PS3....

Kanskje fordi alle funksjoner som man ikke benytter seg av tar ressurser? Jævlig vanskelig? Gå inn på en innstilling og endre fra "nei" til "ja". Håper ikke du blir utsatt for lignende 'jævli vanskelige" problemer i hverdagen, eks. vis ved bruk av minibank. Vil du ta ut penger "nei" eller "ja".. Hvorfor må de gjøre det så innihxxxx vanskelig? Drittminibanker..

Sorry, men det må da være lov å tenke litt. :roll:

Hehe, og det sies når det kommer en video som viser dette ETTER ETT ÅR.

Tydeligvis har folk ikke tenkt nok det året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan nokon fortelje meg kvifor desse vala burde væra 'off by default' ?

Men det er såfall godt me har fått bekrefta at alle hatar PS3, alle er BIASED, og at PS3 er best ingen protest. :)

I mine øyne, er Sony dumme nok til sette fargene til fucked by default, så kan de ikke forvente noe annet.

Lenke til kommentar

Men det er såfall godt me har fått bekrefta at alle hatar PS3, alle er BIASED, og at PS3 er best ingen protest. :)

I mine øyne, er Sony dumme nok til sette fargene til fucked by default, så kan de ikke forvente noe annet.

Så om disse innstillingene skaper problemer på tv'er som ikke støtter dem så burde de allikevel ha vært default??? Kjempe smart.. Og det er ikke akkurat som om at noen har lidd noe nød uansett hvordan de har stått. Mange har nok kompensert med innstilligene på tv'en.

Hvorfor trenger man ikke å skru på disse fancie innstillingene på 360 for å få "ren" grafkk? Jeg trengte bare å skru på HD og vips der hadde jeg dritfin grafikk, men Sony skal plutselig gjøre det så jævli vanskelig med PS3....

Kanskje fordi alle funksjoner som man ikke benytter seg av tar ressurser? Jævlig vanskelig? Gå inn på en innstilling og endre fra "nei" til "ja". Håper ikke du blir utsatt for lignende 'jævli vanskelige" problemer i hverdagen, eks. vis ved bruk av minibank. Vil du ta ut penger "nei" eller "ja".. Hvorfor må de gjøre det så innihxxxx vanskelig? Drittminibanker..

Sorry, men det må da være lov å tenke litt. :roll:

Hehe, og det sies når det kommer en video som viser dette ETTER ETT ÅR.

Tydeligvis har folk ikke tenkt nok det året.

Tror du misforstår litt. Poenget her er ikke at det er oppdaget to nye innstillinger, men at dette kanskje er grunnen til at kontrast og fargenivået har vært så forskjellig fra xbox 360 og ps3 i gametrailerscomparison videoene.

Jeg og mange andre har nok alltid vist om innstillingene.

Lov å tenke..

Lenke til kommentar

Men det er såfall godt me har fått bekrefta at alle hatar PS3, alle er BIASED, og at PS3 er best ingen protest.

Så om disse innstillingene skaper problemer på tv'er som ikke støtter dem så burde de allikevel ha vært default??? Kjempe smart..

Hvorfor har ingen andre konsoller dette "problemet" da?

Å begynne å skrike om x-box bias når det er ett problem med Sonys konsoll er bare latterlig, Det er alt jeg sier

Lenke til kommentar

Å begynne å skrike om x-box bias når det er ett problem med Sonys konsoll er bare latterlig, Det er alt jeg sier

Hvem skriker? Det eneste jeg ser er sutring over at ting ikke gjør seg sjøl og folk som har funnet nok en bagatell de kan syte over. :)

Lenke til kommentar

Hvem skriker? Det eneste jeg ser er sutring over at ting ikke gjør seg sjøl og folk som har funnet nok en bagatell de kan syte over. :)

http://uk.youtube.com/watch?v=evBRDqC8l4Y

:)

Edit: Hei Urge, linken jeg postet er ment som ett svar på innlegget jeg quoter til.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Ja herregud! Er det forskjellige innstillinger! Idiot Sony!!

Slik jeg ser det så er det slik:

Innstilling 1: Bra

Innstilling 2 om tv'en støtter det: Enda bedre

Forstår godt folk lurar - dreiv å kikka litt på ein HDMI xbox igår, og den hadde ikkje nokon av desse instillingane, og samanlikna med ein komponent boks var ikkje fargane merkbart annleis. Kvifor ikkje berre laga det slik at det fungerar out of the box? Fungerar i hermeteikn, sjølvsagt.
Lenke til kommentar
Vi har jo alle sett de godt kjente Ps3 VS Xbox 360 comparison videoene.

Og nesten hver gang har spillene på Ps3 sett noe utvasket ut i fargene. En Ps3 eier har muligens funnet ut hva de gjør feil.

http://video.google.com/videoplay?docid=-1...h&plindex=4

Dette er god folke-opplysning, Urge! Forhåpentligvis en god del lesere som fikk orden på sortnivå og "trykk" i fargene på sin PS3.

Jeg må si at man kan bli svimmel av mindre - med tanke på rgb- og video levels osv... Men tror dette går på hvilket fargespekter man sender fra sin PS3, 16-235 (default) eller 0-255 (som jeg *tror* er det som kalles Full RGB hos PS3 = PC RGB). Jeg mener dette har noe med hva TV'ene håndterer og forventer via de enkelte innganger (f.eks TV'ns VGA inngang forventer vel full RGB for PC tilkobling o.l. og HDMI normalt skulle forvente YPbPr fargespektert (som ligger tilsv. 16-235) for bruk av DVD/BD spillere. Men da ikke alle takler RGB 0-255 via HDMI korrekt så vil alt under 16 bare bli sort på skjermen (for en slik TV vil jo tro at det er 16 som er sort!) - det vil si man mister noe detaljer i mørkenivåer og får sort istedet der man egentlig fortsatt skulle hatt dyp grått og mulighet for noe detaljer helt til man kom ned til 0. Tror det er derfor PS3 kommer med RGB limited som standard.

Men hvis TV' plutselig forventer at det er 0 som skal være sort også via HDMI inngangen fordi den oppdager at "hey jeg får RGB via HDMI og takler dette) så vil en instilling som "starter" på 16 (default på PS3) ikke ha sort på 16 men ha beveget seg opp i noe dypere "grått" i stedet? Ok - allerede her setter jeg spørsmålstegn ved min egen resonering da jeg er blitt svimmel - så arrester meg den som kan si dette enkelt please. Puh.

Jeg pensler vel innom noe av det samme i denne posten https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=9936256

Åkke som... en par tips som har hjulpet meg i alt dette og som gjør at jeg har greid å kalibrere projektoren godt både for spill og BD film:

1. Forsøk det som som gjøres i videoen - bruk Full RGB. Virker som de fleste TV'er takler dette via HDMI. Dette vil da gjør seg gjeldende for spill og menyene. Men hvis du opplever at det blir for mørkt og detaljer i mørke områder forsvinner så bruk limited. Når det gjelder Superwhite On for YPbPr så vil jo ikke den innstillingen ha noe å si når du kjører RGB for spill/menyene - Superwhite for YPbPr er bare gjeldende når du spiller av BD/DVD filmer og bruker YPbPr for BD filmavspilling (- se under på pkt 2). (For man kan jo ikke både sende RGB og YPbPr samtidig.. )

2. Behold YPbPr for BD film da det er i dette spekteret stand alone DVD/BD spillere ellers normalt sender så vidt jeg har forstått. (ligger under BD innstillinger i XMB). Forsøk med Superwhite On for YPbPr som nevnt over og se hvordan detaljeringen i lyse områder/hvitt framstår når du kalibrerer med en DVD/BD film.

3. Uansett - Kalibrer TV'n på nytt på et eller anna vis fordi du kan oppleve at etter disse innstillingene som mister du detaljer enten i de mørke områdene og/eller i de lyse områdene. Bruk "Brightness" innstillingen på TV'n for å justere sort og mørke detaljer og "contrast" innstillingen på TV'n for å justere hvitt og detaljer i lyse områder.

Man ble kanskje ikke så klokere av min post - men tror en del vinner på å prøve det UrgeLol orginalt postet video av uansett :)

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Du har nok rett Peedee. Står akkurat det samme i brukermanualen til PS3. (Den man kan lese fra XMB). Jeg kan jo gjengi det som står også, for folk som lurer:

RGB Full Serie (HDMI)

Juster utgangsinnstillingene for TV-er som støtter RGB full serie. For RGB-videosignaler varierer området av inndata fargeskalaen avhengig av hvilken TV som brukes. Denne innstillingen skal brukes når TV-en er tilkoblet PS3-systemet med en HDMI-kabel.

Begrenset: RGB utgangssignaler sendes ut i et område fra 16 til 235.

Full: RGB utgangssignaler sendes ut i et område fra 0 til 255.

Når det gjelder superwhite, på TV-en min er det en egen innstilling (av/på), så det er vel kun kompatible TV-er som gjør seg nytte av den innstillingen.

Lenke til kommentar
Flott og opplysende post som alltid Dr. P. :) Men hvorfor skjer ikke dette automatisk???? (Ikke ta den alvorlig.. :D bare en liten sarkastisk albue i sia til et par her inne)..

Jo altså,hvis jeg forstår dette rett så er video levels i spekteret 16-235 mens PC RGB skalaen fra 0-255. Så for TV'er mener jeg at egentlig det er 16-235 som er standard - at det er det som DVD spillere o.l. sender.

Men hvis PS3 automatisk skulle gått ut fra at alle TV'er støttet PC RGB via HDMI (0-255) ville de med TV'er som kun fulgte standarden for TV/Video levels, oppleve at alt under 16 ble sort og masse detaljer i det mørke området ville forsvinne. Og da ville mange klagd over det i stedet. Så de har vel satt PS3'n til å døtte ut signaler i samme level som andre CE produkter som DVD spillere, BD spillere osv... Og så får folk stille det ene eller andre ut fra hva TV'n er kapabel til ut over det vanlige. Nå har jo Tharos til og med tatt fram bruksanvisningen ser jeg over her - så ... folk kunne jo egentlig slått opp i den og fått fasiten og sluppet å syte. Står enklere forklart der der enn hva jeg rører med. :)

Det var jo noe av det samme problemet i starten med Xbox 360 og VGA kabelen. Der klaget folk over utvaskede farger - og det hadde med at den sendte 16-235 via VGA og inn i TV'er forventet seg 0-255 siden VGA er en PC inngang og PC-er opererer i spekteret 0-255. Tror dette ble rettet i en av oppdateringene etterhvert og at en del fikk bedring på sine TV'er. I den oppdateringen kunne de sette full RGB automatisk for VGA i og med at det kun egentlig er ment som PC inngang. Men for HDMI blir det værre der det ikke er sikkert at alle TV'er støtter Full RGB via HDMI.

Lenke til kommentar

Takk Dr. Peedee. Det betyr altså at Sony ikke er dumme som ikke gjør dette til default innstilling. Skulle uansett bare mangle at en stor spill side som lager slik videoer ikke setter seg inn i manualen og tester forskjellige innstillinger.

Men vi som har playstation 3 har jo hele tiden sagt at det ikke er slik spillene ser ut på våre tv'er. Men ingen har giddet å høre, og ps3 spillene har fått stemplet som dårligere på grunn av blant annet dette.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...