Gå til innhold

Word og "input bokser" til generering av feks avtaler.

ken8

Anbefalte innlegg

Hei.

Litt vanskelig å lage en god emne tittel, men her er problemet.

Jeg lurte på om det var mulig å lage 4 input bokser som inneholder firmanavn, person-navn, sted og dato. Slik at man kun taster inn infoen 1 gang også blir disse fordelt på de riktige plassene i dokumentet. Slik at sjansene for skrive feil i dokumentet minskes betraktlig. Det blir kanskje litt som fletting, men jeg skal kun skrive 1 og 1 kontrakt, så det er ikke en liste som hentes fra excel eller noe sånt.

Sånn løsningen er nå må jeg gå igjennom hele dokumentet og erstatte feltene, og det kan være lett å overse gamle datoer osv.

Noen som har vært borti dette før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å sette inn bokmerker rundt teksten som skal gjentas og REF-felt som henter informasjon fra bokmerkene. En metode jeg ofte bruker er å sette inn et felt også der jeg skal skrive inn informasjonen første gang, på denne måten

{ MacroButton NoMacro Klikk og skriv navn }

Merk at { og } må settes inn med Ctrl+F9, de kan ikke skrives inn fra tastaturet. Erstatt "Klikk og skriv..." med det du synes passer. Når du har skrevet ferdig feltet høyreklikker du på det og velger Aktiver/deaktiver feltkoder. Så setter du inn et bokmerke ved å merke feltet og klikke Sett inn -> Bokmerke.

Gjenta dette for all informasjon som skal settes inn flere steder. Pass på å gi bokmerkene fornuftige navn!

Når du senere skal hente ut teksten fra bokmerkene setter du inn et REF-felt. Du kan gjøre det manuelt på denne måten:

{ REF bokmerkenavn }

eller du kan sette det inn fra Sett inn -> Felt.

Når du senere har fyllt ut informasjonen i macrobutton-feltene må du bare huske å oppdatere alle felt i dokumentet (Ctrl+A -> F9).

En annen løsning er å lage et fill-in felt som må fylles ut i det du åpner dokumentet. Det krever litt makroprogrammering og kan være irriterende i lengden så vi kan spare den til du ser om det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...