Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ikke EU-godkjent, hva med årsavgiften?

HansU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
for å slippe årsavgift må du levere skiltene senest 31.12 eller levere bilen på godkjent høgger senest 20. mars neste år.

Ikke meningen å gå off-topic, men har et spørsmål angående en liknende sak selv, så spør da her når denne tråden først er opprettet.

Jeg har en bil som er EU-godkjent ut mai 08, og skal vrake den i slutten av mai 08.

- Regner da med at jeg må betale årsavgift, selv om fristen for å sette på oblatene ikke er før 15. aug 08?

- Får jeg da refundert noe av årsavgiften, dersom jeg vraker bilen så tidlig på året?

Lenke til kommentar
for å slippe årsavgift må du levere skiltene senest 31.12 eller levere bilen på godkjent høgger senest 20. mars neste år.

Må jeg ikke betale arsavgiften selv om jeg kjører til 20. mars?

Nei

Jo?

Avskilt bilen før nyttår hvis du ikke vil betale årsavgift. Alle som står oppført som eier av et kjøretøy i januar 2008 vil være pliktig til å betale årsavgift for hele året.

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=191163

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jonas: I §5 i forskrift for årsavgift på motorvogner står det at dersom en bil leveres til godkjent biloppsamler innen forfallsdato frafaller kravet.

Så han slipper å betale avgift dersom han kjører til 20.mars og leverer bilen til godkjent biloppsamler

Lenke til kommentar
Jonas: I §5 i forskrift for årsavgift på motorvogner står det at dersom en bil leveres til godkjent biloppsamler innen forfallsdato frafaller kravet.

Så han slipper å betale avgift dersom han kjører til 20.mars og leverer bilen til godkjent biloppsamler

Dersom du ikkje bruker køyretøyet ditt lenger, bør du avskilte det før årsskiftet. Elles må du betale årsavgift for køyretøyet i 2008.

Alle som står oppført som eigar av eit køyretøy i motorvognregisteret den 1. januar 2008, vil få årsavgiftskrav i posten i februar. Det vil seie at dersom du ventar til etter nyttår med å avskilte eit køyretøy du ikkje nyttar, er du pliktig til å betale årsavgift for 2008.

Så både artikkelen på VG og det som står på Tollvesenet sin hjemmeside er feil å misvisende? Det står jo at dette er nytt fra og med 1. januar 2008. Kan det være at forskriften ikke er oppdatert, siden denne pressemeldingen kom for to dager siden? Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...