Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

3-veis SLI for Intel-plattformen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3-veis SLI fungerer også til å fungere på 680i chipsetet...

Ellers så ja, Intel har per nå bedre chipset en nVidia. 780i er kun en oppdatert versjon av 680i, dessverre bare en mellomløsning. 680i var ment å konkurere mot Intel 975 og 965, noe de gjorde bra.

790i som kommer iløpet av Q1 2008 kommer til å bli et nytt chipset. Dette vil kunne gi Intel god konkuranse.

Ellers så er det N200 brikken som er ny i denne sammenhengen. Den brikken kommer vi til å få se mer til...

Lenke til kommentar
lurer på om nvidia kommer med at man kan bruke 2 kort i sli og det siste som fysikk kort?

uansett... får man med eget kjernekraftverk også? eller rabbat på strøm? :p

Å bruke grafikkort til fysikk er rimelig dødt nå, i alle fall frem til DirectX 11 kommer.

Problemet med 3-veis SLI er det samme som med vanlig SLI/Crossfire. Hvor mye det skalerer kommer ikke bare an på driver, men er også veldig avhengig av applikasjonen. DX10 og OpenGL vil i teorien kunne fungere bra med 3-veis SLI og QuadSLI, men DX9 har begrensninger på hvor mange frames som kan pre-rendres.

Foretrukket modus for både Quad-SLI og Tri-SLI kommer til å være AFR (GPU'ene rendrer hvert sitt bilde)

Lenke til kommentar

I følge denne testen er det endel spill som nyter svært godt av 3xSLI. det skal nevnes at det er kun 8800GTX og Ultra som støtter det på grafikkortsiden. 680i har kanskje 3 PCI-e spor men 780i har 3xPCI-E med full 16x hastighet.

Det som er litt rart er at det kun er PCI-E 2.0 på 2 av sporene. Det er heller ikke offisiell støtte for 1600MHz FSB. 780i er nok et mellomsteg til 790(i).

Lenke til kommentar
lurer på om nvidia kommer med at man kan bruke 2 kort i sli og det siste som fysikk kort?

uansett... får man med eget kjernekraftverk også? eller rabbat på strøm? :p

Kanskje man kan sette på en liten vindmølle på lufttrykket bak PCn. Må jo være miljøvennlig! :)

Hvorfor blir alle sånne tråder fulle av sånne useriøse kommentarer??

Nå blåser hverken 8800GTX eller Ultra ut spesielt mye luft, til sammen bruker kortene en del strøm (rundt 700W på load, og det er hele systemet (CPU, HDD, GPU, RAM, ect.) noe som er langt under hva diverse andre husholdningsprodukter gjør... Dere har kanskej eget kjernekraftverk til kjøkkenet?... :roll:

Lenke til kommentar

Det ser ut til at kortene kan bli varme da, siden de sitter såpass tett. Skulle jeg noengang hatt en tre-veis SLI løsning med high-end kort, hadde jeg gått for vannkjøling.

EDIT: Jeg så ikke gjennom alle de testene, men det virket som ingen av de hadde testet tre veis SLI?!

Noen som vet om noen som har testet tre veis SLI, helst med 8800 Ultra eller noe sånt?

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Det ser ut til at kortene kan bli varme da, siden de sitter såpass tett. Skulle jeg noengang hatt en tre-veis SLI løsning med high-end kort, hadde jeg gått for vannkjøling.

EDIT: Jeg så ikke gjennom alle de testene, men det virket som ingen av de hadde testet tre veis SLI?!

Noen som vet om noen som har testet tre veis SLI, helst med 8800 Ultra eller noe sånt?

dirtysteel postet en link litt lenger oppe: http://www.guru3d.com/article/Videocards/481/

Som inneholder 3SLI med XFX Geforce 8800 Ultra

Endret av ByS0
Lenke til kommentar

Håper det blit som med 680i at man kan faktisk bruke ene 16x sporet til noe annet enn grafikkkort.

Jeg har på min 680i et par 8600gt i sli, og en pcie8x 8 kanals SAS kontroller.

Har testet litt forskjellige Crossfire kort også, men sas kontrolleren vil ikke detekteres engang på de.

Så jeg håper at SAS kontrolleren min vil virke på 780i da det kommer.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir alle sånne tråder fulle av sånne useriøse kommentarer??

Nå blåser hverken 8800GTX eller Ultra ut spesielt mye luft, til sammen bruker kortene en del strøm (rundt 700W på load, og det er hele systemet (CPU, HDD, GPU, RAM, ect.) noe som er langt under hva diverse andre husholdningsprodukter gjør... Dere har kanskej eget kjernekraftverk til kjøkkenet?... :roll:

Nåja, man benytter jo ikke kjøkkenet konstant heller da, mens økningen på hva pcen forbruker av strøm øker med ca 100W pr skjermkort som settes inn, muligens mer.

Så har man da 3x skjermkort + En quad og et par harddisker og noe annet så er man fort oppe i ca 500W minimum idle last, og kjører man pcen 24 / 7 så blir dette raskt mer en hva et gjennomsnittelig kjøkken forbruker. Legg merke til at jeg regner ganske lavt her.

Synnes uansett at det blir overkill med sli eller 3xsli og at ytelsen man oppnår med en slik løsning ikke er verdt pengene man må legge i det eller ytelsen man før ut av det.

Lenke til kommentar

Nvidia prøvde seg jo på 4-veis SLI for et år siden eller noen da...det ble jo bare en stor flopp fordi driverne ikke fungerte optimalt.

OG

Man må jo fysisk gå opp i størrelse på PSU til 1000W, så om det blir for hvermansen er liten vil jeg tro, mer for oss overivrige maskinvareødeleggere:P

Lenke til kommentar
Nvidia prøvde seg jo på 4-veis SLI for et år siden eller noen da...det ble jo bare en stor flopp fordi driverne ikke fungerte optimalt.

Ehh.... Vel... Det er langt i fra hele historien.

Ett av hovedproblemene var og er at DirectX 9 i Windows XP har en begrensning at skjermkortene kun kan pre-rendre 3 bilder. OpenGL applikasjoner skalerte mye bedre i QuadSLI enn hva DX gjorde.

Dette sammen med at det også har mye å si på ytelsen hvordan applikasjonene er skrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...