Gå til innhold

Vista, bootloader og BSOD

Anbefalte innlegg

Hallo, sitter på et XFX 680i SLI som var noe ustabilt før jeg fikk flashet BIOS. Prøvde dessverre å installere Vista (siden diverse feil så ut til å være midlertidig fikset ved å eksperimentere litt med BIOS-innstillinger). Det som skjedde under installasjonen var at maskinen hang flere ganger, og Vista nektet å boote. Det lengste jeg kom var inn i noe som kunne se ut som Vista (etter at installasjonen fikk en aldri så liten BSOD, tilsynelatende før den var ferdig), hvor det kom opp en dialogboks som fortalte at installasjonen ikke var helt god. Dette var dog etter oppdatering av BIOS. Før dette kom jeg ikke inn noe som helst sted, da stoppet det seg ved den innlastingslinja med grønt. Denne hang evig, eller så kom en BSOD.

Etter at den første installasjonen gikk i dass oppdaterte jeg som sagt BIOS, og ting er mer stabilt, men installasjonen er fortsatt ikke bra. Prøvde å kjøre en Vista-installasjon til, og denne gangen så det nesten ut til å gå strålende. Jeg «formaterte» den riktige partisjonen (dette tok to sekunder, så jeg vet ikke helt hva installasjonsprogrammet gjør, men å formatere kan det da ikke være), og installerte på nytt, dette så ut til å gå knirkefritt, så rebootet maskinen og jeg ender opp i bootloaderen, med ett WinXP-valg og to Vista. Bootloaderen sier at Vista ikke klarte å starte opp korrekt forrige gang, samme hvilken av de jeg prøver (testet med den som sto som default først, regnet med det skulle være den nyinstallerte versjonen, selv om jeg også regnet med at det var likegyldig hvilken av de jeg valgte). Om jeg trykker på en av de, så kommer jeg til det samme stedet som forrige installasjon så ut til å være ustabil FØR BIOS-oppdateringen, nemlig ved innlastingslinja med grønt i. Her henger den nå altså.

Hva gjør jeg? Bootloaderen får jeg vel bare redigert fra Vista (med enkle programmer i det minste, å gjøre det «manuelt» går vel kanskje fra XP), så får ikke fikset på den på noen rask og enkel måte (om det er denne som skulle forårsake noen problemer). Hvor ligger denne forresten? Skal den ligge på Vista-partisjonen? Om jeg formaterer denne skikkelig, vil da XP starte uten noen bootloader? Jeg skal prøve å formatere partisjonen fra WinXP, og prøve enda en reinstall, sier i fra om dette fungerer (jeg tviler sterkt), ellers kan dere gjerne komme med forslag til hva annet jeg bør prøve. Begynner å bli mektig irritert på Vista allerede, så om det finnes en magisk fiks som årner alt, så kanskje inntrykket blir rettet opp igjen ganske fort.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google skal alltid være din venn! Dette står på http://www.syschat.com/dual-boot-vista-xp-...46.html?garpg=4 denne linken

In Vista, the boot.ini is not editable directly, as the file itself is hard to locate, so we will be modifying it through "Boot

Configuration Data Store Editor" bcdedit.exe:

(Just as an explanation, the loader type for XP is an NT Loader, hence the use of ntldr)

-first open a command prompt with administrative privilages (right-click and choose "run as administrator")

*Note the following 2 answers from bcdedit for each item are acceptable:

"The Operation Completed Successfully"

"The Specified Entry Already Exists"

Be sure to type each line carefully (replace C in the first line with the drive containing your Vista installation):

bcdedit –set {ntldr} device partition=C:

bcdedit –set {ntldr} path \ntldr

bcdedit –displayorder {ntldr} –addlast

bcdedit -set {ntldr} description "Microsoft Windows XP"

Lenke til kommentar

Du er klar over at dette er bootloader-editoren i Vista, ja? Jeg kan ikke komme meg inn i Vista, det er det som er problemet.

Anyways, det er jo ikke nødvendigvis bootloaderen som er årsaken. Det er uansett muligheter for å editere bootloaderen manuelt via en kommandoprompt i Vista-installeren, men jeg prøvde altså da å unngå bcdedit (som jeg skrev i første innlegg) fordi det ser utrolig tungvint ut. Lastet ned VistabootPRO også, siden det liksom skulle fungere i XP. Det fungerte helt ræv, for å si det mildt, får feilmeldinger hele tiden. Men det klarte faktisk å lage en fungerende backup (fant jo ut dette da bootloaderen ble helt herpa, og jeg måtte manuelt importere backupen). Vet ikke om jeg orker å sette med inn i bcdedit for å fikse på bootloaderen nå, men det ser nesten ut som at jeg må for å kunne utelukke bootloaderen som det som forårsaker problemer (selv om jeg tviler på at det er hele problemet).

Lenke til kommentar

Etter litt mer prøving og feiling fant jeg ut at VistabootPRO funka ganske bra allikevel. Fikk sletta alt som har med Vista bootloaderen å gjøre (forhåpentligvis). Testa først å bruke «fixmbr» og «fixboot» i gjenopprettingskonsollet til XP, men det fungerte faktisk ikke. Tror disse kun driver på på en disk om man ikke spesifiserer noe annet, noe som betyr at Vista antageligvis har rota på en helt annen fysisk disk slik helt uten videre. Jeg blir bare mer og mer irritert, og jeg har ikke en gang installert OS-et...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...