Gå til innhold

Jorda rundt tur, valg av speilrefleks og objektiver ?

Anbefalte innlegg

Solfilter til :Tamron AF 70-300mm f4,5-5,6 Di Macro?

Noen tips anyone ? :)

Hva tenker du på med solfilter?

Et uv-filter for å beskytte frontelementet mot skitt og slikt, eller et polarisajonsfilter for å fjerne reflekser og gjøre himmelen mørkere?

B+W har veldig fine filtere, men det koster, kanskje nesten like mye som objektivet.

Ulemper med filter er at man får enda blassere bilder i motlys om man ikke har solblender.

Med mindre du har tenkt å fotografere med sola i ryggen hele tiden er en solblender et must,

og har man det trenger man kanskje ikke et beskyttelsesfilter heller siden den beskytter ganske mye.

En liten blåsebelg til å fjerne støv, og en mikrofiberklut til å fjerne fingermerker må du ha.

Det er bare seriøse fotosjapper som har slikt, og dem var det langt mellom i de fleste land utenom Kina.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha vurdert å tatt med et digitalt kompaktkamera i tillegg. Gjerne vann og støtsikkert.

Noen av de gode situasjonene på en jorden-rundt-tur vil rett og slett ikke egne seg for verdifullt og sårbart kamerautstyr på 2 kg.

Mitt første forslag:

-Canon 400D

-Sigma 18-200mm OS

-Sigma 30mm f/1.4

Mitt andre forslag:

-Canon 400D

-Tamron 17-50mm f/2.8

-Canon EF-S 55-250 IS

Dersom du var rik:

-Canon 40D

-Canon 17-50mm f/2.8 IS

-Canon 70-200mm f/4.0 IS

I tillegg så ville jeg som sagt ha vurdert et billig kompakt digitalkamera, utstyr for å holde objektiv rene, evt en Canon 50mm f/1.8 (koster og veier veldig lite), ekstra batteri og solblendere til alle objektiver. Polariseringsfilter til "hovedobjektivet" er også greit.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Vi har med digitalkamera også, for å knipse litt bilder å legge inn på bloggen vår.

Jeg er ikke så dreven på speilrefleks, men fikk tips om å solblender.

Derfor lurte jeg på om noen hadde tips angående dette til det objektivet jeg lurer på :)

Reiseblogg

Kjøp den som er laget for ditt objektiv. Da er du sikker på at den hverken er for lang eller for kort.

Lenke til kommentar

For det første. Dra innom Filippinene. I det minste reise til manila i et par dager. Et godt tips er : Overnight bus til Donsol fra Manila , Svøm med hvalhaier (jo flere dere er , jo billigere pr person), også en overnightbus tilbake. Som en canadisk person sa "Filippinene gir deg ikke mange grunner til å komme ,men gir det mange grunner til å bli." Jeg ble så forelsket i landet og menneskene der at jeg vurderer å kjøpe meg et hus der og bo der i noen år ;) Har også masse kamerater derifra som jeg holder jevnlig kontakt med: Er behjelpelig hvis det er noe du lurer på

Ontopic.

Jeg har reist jorda rundt med

Canon 400D

Tamron 18-200

Canon EFS 10-22

(og senere Canon EF 50mm 1.8)

Jeg skal si deg at 10-22 ble brukt vesentlig mer enn resten. Var litt irriterende å måtte bytte objektiv ,men skarpheten var vesentlig bedre enn Tamronen på 18-20mm selvom Tamroen ble veldig fin på rundt 30mm.. Men følger du en gruppe (jeg reiser alltid alene,men man møter jo alltid folk) og hvis man skal styre med SLR kamera sitt hele tiden blir folk lei , derfor vil jeg spørre deg om det virkelig er nødvendig med et SLR kamera? Du kan jo bare lese her: http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm (Jeg ville dog fått et Polafilter på et hvilket som helst kompaktkamera). Du sparer masse plass og penger , samt tid med evt linsebytte osv.

Kan anbefale en rompetaske med fotoutstyr , evt en fotosekk som Lovepro..øh.. den som er resirkulert og med åpning på siden. Denne kan du gå med på magen mens du har sekk med andre ting på ryggen. Det er ingenting værre enn at motivet forsvinner, så ha et kompaktkamera hengende på ene reima på sekken.

Offtopic: Et av de bildene jeg liker best fra Filippinene er helt forferdelig teknisk ,men skjedde pga en ren tilfeldighet. Jeg skulle ta noen bilder av solnedgangen i Manila og for å få tiden til å gå raskere pekte jeg kamera ned mot noen unger som lekte. 3sek senere var det masse unger som alle ville på film. De kjempet for å komme på kamera og dyttet meg slik at jeg falt bakover like etter at jeg fikk tatt bildet. Hadde ikke rørt noe på kamera og alt stod på innstillingene som ble brukt forrige gang: http://s3.amazonaws.com/travbuddy/5907_11903087563872.jpg

Det suger teknisk (har ikke vært igjennom PS engang) ,men er et av de fineste øyeblikkene.

Et stativ er alltid greit å ha. Du kan nøye deg med et lite og nett stativ dersom du har en fjernutløser.

Så enda mer Offtopic:

Jeg skal ut på en ny RTW (Round the World) trip i 2009, regner med en tur på ca3år (skal selvsagt hjem en gang i blandt ,men skal nok reise i 3år etter dagens reiserute).. Har jo vært i over 40land allerede så det begynner å minke på nye land å reise til :p , selvom en tur til midtøsten frister mer og mer. PS: Hold deg unna India, større høl skal du lete lenge etter.. Ellers må du ha et kompaktkamera for å ta vare på alle festbildene også ;) Gikk glipp av mye der før jeg gikk et kompaktkamera som alltid er med. Feks å sitte i smoking på VIP plass på en nattklubb i Manila og se damene tro jeg var hotshot , Danse jenka med damer i slovkia, og feks funnet av en annen nordmann på andre siden av verden.

PS: Jeg måtte kun 3nordmenn på Filippinene (Alle på samme stedet , Nemelig Boracay) 2stk i Riga og 1stk i Vilnius. Utenom dette har jeg aldri møtt andre nordmenn ute. Men har møtt over 30 svensker og sikkert over 60 dansker. Er vi bare slike på slike partyøyer i middelhavet?

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Et tips kan være og bruke en slik:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323599

Og en billig 2,5' harddisk:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327931

Kjenner noen som pleier og bruke den til vanelig og er veldig fornøyd! Bare og koble til med vanlig USB kabel mellom Kamera og Harddisken og trykke på en knapp på Harddisken!

Den tar da eksakt kopi av minnekortet og legger det i en egen mappe på disken! Om du tømmer minnekortet daglig da så får du jo en mappe pr dag!

Enkelt og reit!

Lenke til kommentar

Ja! Det er en fordel med større harddisk! Det kan tilog med hende at han har en harddisk på 2,5' IDE!

Hva kundene til komplett sytes om denne ''boksen'':

Boksen er genial.

Enten du har kameraet ditt i MSC (Mass Storage) eller MTP/PTP mode, klarer dette diskchassiet elegant å gjøre jobben sin.

Du kobler disken til, med usb-kabelen som fulgte med kameraet, setter disken i copy mode, og trykker på copy-knappen på disken.

Dermed gjør disken følgende:

1. Den oppretter en ny mappe fra roten på disken. Denne får navnet DSKXXXXX (erstatt X med nummer), nummerert sekvensiellt ifra 00000. 2. Den kopierer alle bilder du har på kameraet "nå" til den nye mappen. 3. Den detacher fra kameraet (dette ser du fordi aktivitetsled'en på kameraet slukker)

Deretter kan du trygt slette brikken, og du har masse ledig plass for nye bilder.

Denne disken er ideell for TO ting:

1. Trygt "tømme" brikken hvis du er iferd med å gå tom for plass. 2. Hjelpe deg å gruppere bildene, fordi du kan "tømme" brikken etterhvert som forskjellige fotoshoots er over.

Jeg har ikke noe problem med å anbefale denne disken til alle som driver med foto.

Den har dog én begrensning man bør være klar over: Logikken i diskchassiet forstår bare FAT(16 og 32) filsystemer. Dette setter en effektiv grense på størrelsen disk det er fornuftig å bruke i dette chassiet. Jeg bruker en 5400rpm 60GB disk (den som fulgte med laptopen min, jeg har oppgradert laptopen til noe litt større), og dette fungerer utmerket.

Selv MED denne svakheten, er dette et produkt jeg regner blandt de beste kjøpene jeg har gjort.

Smart liten sak for å avlaste minnebrikken på digitalkamera (f.eks). Bruker den med en kortleser, setter inn CF-kort og trykker på knappene, og vips så er hele kortet lastet til disken. Liten, lett, hendig.

Litt minus for at det føles alltid litt skummelt å slette alle filene (feriebilder!?) på minnebrikken uten noen god verifisering på at det faktisk har gått bra. Men det har gått bra hver gang til nå....

Dette er en ekstern disk (uten disk...) i komfortabelt format. I tillegg kan den leke PC og ta imot hva det skal være som kan kobles til en USBkabel! Det går som en lek å montere en disk i boksen, ingen ledninger, bare vipp den på plass og skru fast et par små skruer, sett på lokket med 4 skruer til og alt er klart. Lad opp4 batterier og putt i den medfølgende batteribksen, og du kan lagre 120GB data om du har råd til så stor disk. Den har ikke skjerm og du må stole på at den gjør det den skal, og du må kopiere ALT som ligger på det du kobler til, men så koster den en bagatell. Perfekt kompanjong til kameraer eller små harddiskopptagere eller hva det nå måtte være. Har du en liten USB kortleser kan den slurpe i seg alt som ligger på minnekort også. Genialt! Eneste jeg har å utsette på den er at batteriboksen er litt plæstikk, resten er perfekt.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt mitt eget utstyr:

Canon EOS 400D

Tamron 17-50 f/2.8

Tamron 70-300 f/4-5.6

De to førstnevnte er knall begge to. Telezoomen er egentlig null og niks å skryte av, men den tar allrighte bilder, du kommer nærme, og på grunn av den MEGET hyggelige prisen er det ikke krise om noe skjer med objektivet. Den hyggelige prisen er forresten intet ringere enn 999,- kr på JapanPhoto!! Mer for pengene skal du lete lenge etter!

Lenke til kommentar

Canon EOS 400D

Tamron 17-50 f/2.8

Tamron 70-300 f/4-5.6

De to førstnevnte er knall begge to. Telezoomen er egentlig null og niks å skryte av, men den tar allrighte bilder, du kommer nærme, og på grunn av den MEGET hyggelige prisen er det ikke krise om noe skjer med objektivet. Den hyggelige prisen er forresten intet ringere enn 999,- kr på JapanPhoto!! Mer for pengene skal du lete lenge etter!

Høres ut som en fin pakk! Kanskje jeg skal vurdere og kjøpe denn ''pakken'' jeg og!

Lenke til kommentar

Canon EOS 400D

Tamron 17-50 f/2.8

Tamron 70-300 f/4-5.6

Høres ut som en fin pakk! Kanskje jeg skal vurdere og kjøpe denn ''pakken'' jeg og!

Det er ihvertfall ikke utstyret sin skyld hvis bildene ikke blir bra :)

Jeg har selv 70-300mm'eren og synes den er overraskende bra til prisen. Det sies at Tamron sin 55-200mm er noe bedre optisk, samtidig som den er mer kompakt. Men den koster det samme!

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...